Hlavní navigace

Když potřebujete CRM pro jednoho aneb jak nezapomínat emaily

9. 11. 2012 15:34 (aktualizováno) Startupič

Začít s CRM nemusíte hned za velké peníze. A nejenom v případě, kdy jste firma jednoho muže, by se mohlo hodit nějaké chytré udělátko, které pomůže nezapomenout vyřítid email a nebo zůstat v kontaktu.

Na řadu těch nástrojů jsem přišel na cestách po USA, když jsem se díval, jak jednotliví úspěšní lidé “zůstávají v kontaktu”. Bylo mi totiž divné, že jsem za pár dní po setkání dostal email, jak jsem si akci užil. Jeden nevinný email a zůstali jsme v kontaktu. S mírným překvapením jsem zjistil, že dotyční zpravidla používají nějaké udělátko podobné CRM, které je určeno pro jednoho člověka.

Pár takových věcí jsem vyzkoušel a našel jsem je velmi užitečnými i pro případ, že startujete malou firmičku, zatím jste na danný ukol sami či v málo lidech, spoléháte především na Gmail (Google Apps jsou zatím spíše zbytečné) a zdá se vám, že by bylo dobré mít přehled, jaký email jste vyřešili a co vás k řešení čeká. Jak říkám, takové malé CRM pro jednoho člověka.

K čemu mají sloužit? Právě k tomu, abyste nezapomněli na nějaký email. Abyste zůstali v kontaktu. Abyste byli schopni se tu a tam “jen tak informačně” ozvat lidem kolem sebe. Protože nejlepší obchody nakonec uděláte s lidmi, které znáte než s úplně neznámými, jenže to byste se jim museli ozvat a o nějaké spolupráci přemýšlet.

Zkuste jedno. Projděte si všechny níže vypsané služby a vyzkoušejte si je. Mají nějakou dobu plnou funkcionalitu zdarma, je tedy co testovat. A třeba vás zaujmou.

Streak je skvělé CRM pro jednoho člověka, které se integruje do rozhraní Gmailu a můžete sledovat, jak probíhají jednotlivé obchodní případy i jaké máte celkové výsledky. Nevýhodou je, že musíte používat Chrome, v jiných prohlížečích to rozšíření nefachá. Skvělé jsou tu takzvané snippety, ktedy předdefinované kousky emailů, které můžete lidem do mailu rychle vložit jako odpověď. Streak má předdefinovaná nastavení, kdy se sám přizpůsobí typu úkolů, které s ním chcete řešit: prodej, zákaznická podpora, nabírání nových lidí, sledování chyb v software. Zatím je to prudce se vyvíjející beta zdarma, prémiové programy se chystají. K dispozici je API.

YesWare je další zajímavý kousek, který je zatím zdarma, rozšířené funkce nabídne za pět dolarů. Základem je tu možnost lepšího sledování komunikace a týmová spolupráce, kdy někomu email předáte k vyřízení. Opět je to řešeno formou pluginu, tentokráte pro Chrome i Firefox. Zajímavá je možnost sledování emailu, důležitá je i integrace do “dospělých” CRM, jimž umí YesWare předávat data, takže pokud budete chtít pracovat například s Highrise, je používání YesWare zajímavou volbou, jak jej propojit s Gmailem. Opět doporučuju alespoň vyzkoušet.

Dvě další řešení už jsou samostatné a rozsáhlé webové aplikace. Opět dopročuju jim věnovat chvíli času, pokud potřebujete něco více.

První je Contactually. To už není tak levné cloud řešení, pro jeden email a jednoho uživatele je nicméně zdarma, takže dokud s ním nebudete chtít dělat psí kusy, dá se v českých podmínkách slušně užívat i zdarma. Pokud půjdete výše, je to za dvacet dolarů měsíčně). A co Contactually umí? Keep in touch. Doslova. Tak především načte všechny vaše emaily, analyzuje jejich autory, podpisy v patičkách, data v sociálních sítích Facebook, Linkedin a Twitter a všechno spojí dohromady, případně vás požádá o potvrzení. Výsledkem jsou uspořádané kontakty. Ty vám pak jednoduše pomůže buďto hrou, nebo přes menu, rozházet do skupin podle důležitosti a pak už vám bude jen pomáhat, když vám někdo z těch lidí napíše, nebo když vy se jim dlouho nebudete ozývat. Zní to primitivně, je dobré to alespoň vyzkoušet, protože to opravdu výrazně pomáhá, pokud chcete být v kontaktu s větším počtem lidí. Já si tím zachraňoval kontakty poté, co jsem projel hromadu amerických konferencí a vizitkář praskal ve švech, přičemž většině lidí bych se nebyl schopen ozvat, ačkoliv se s nimi dalo pořešit mnoho obchodů. Contactually nazývám CRMkem pro asociály, protože i jinak nespolečenští lidé mohou vzbudit zdání hladkého a snadného kontaktování potenciálních partnerů. Existují pluginy do Chrome i do Outlooku. Paráda. I za tu dvacku dolarů měsíčně.

No a když už budete zkoumat Contactually, mrkněte i na SaneBox, který vám umožní email používat ještě o něco lépe. Zase to něco stojí, ale pokud vám na emailování fakt záleží, je to další dobrá volba, jak se v něm lépe orientovat. A pro freelancera či jiného samostataně pracujícího člověka nesvázaného firemní nutností je SaneBox prakticky nutnost! (na MailPilota zatím radši zapomeňte).

Existuje celá řada dalších udělátek pro Gmail. Prakticky každé CRM se nějakým způsobem umí s Gmailem integrovat – ať již formou slepé kopie (bcc), přes nějaký plugin nebo přes API a pomocí Zapieru. Zapier je ostatně poslední služba, kterou dnes doporučím vaší ctěné pozornosti. Díky ní mohou i neprogramátoři provázat jednotlivé služby s vlastním API mezi sebou, například způsobit to, že nové emaily došlé do Gmailu se založí jako nové kontakty v Highrise a zase zpět.

Vyzkoušejte a napište do komentářů, co se vám líbilo a nelíbilo… 

A příště už se podíváme na plnotučná CRM…

Sdílet