Hlavní navigace

Sign-up framework

18. 12. 2009 11:45 (aktualizováno) | Martin Popelák

Na téma „jak přivést uživatele na své stránky“ už bylo napsáno článků dost a dost, představme si tedy, že jsme již v situaci, kdy o nás uživatelé vědí a nějakým způsobem se proklikali až k naší službě. V tuto chvíli přichází možná ten nejkritičtější moment, který velmi výrazně ovlivní , zdali budeme mít možnost získat nového uživatele, nebo o jednoho možná nenávratně přijdeme- první dojem – moment, kdy se návštěvník rozhoduje, jestli je pro něj naše služba atraktivní. Moment, který si zaslouží naší pozornost, protože lidé, které ztratíme v této fázi, se na naše stránky s největší pravděpodobností už nikdy nevrátí. Jak tedy zařídit, abychom z této situace dokázali vytěžit co nejvíce?

1. Vžijte se do toho co si myslí

V ideálním světě, by každý návštěvník, který by zavadil o naše stránky, byl už prakticky předem rozhodnut, že službu chce využívat, okamžitě se nadšeně zaregistroval a pochopitelně nezapomněl sdělit všem svým známým, na jak úchvatnou stránku právě narazil. Bohužel pro nás, v takovém světě nežijeme a tak jsou naši návštěvníci povětšinou nerozhodní lidé,kterým hlavou probíhá asi tak toto: „Co to je? Co to dělá? Potřebuji to? Je to lepší než to, co používám? Používá to někdo koho znám?…“ Je už na nás, jestli se nám povede vhodnou cestou na tyto otázky odpovědět

2. Pro koho navrhujeme?

Každý jsme jedinečný, proto i naše potřeby a očekávání jsou jedinečné. Tomuto se design musí přizpůsobit – tzn. nabízet něco pro každého,nebo alespoň pokrýt co nejvíce možných přístupů. Zde je několik těch základních, na které bychom měli být připraveni:

  • Ready to go – Uživatelé, kteří jsou už rozhodnuti se do služby zaregistrovat. Vědí, co služba obnáší a jediné co potřebují, je prostor k registraci. Klíčem k uspokojení těchto lidí, je dostat z cesty vše, co by mohlo dotyčného zbytečně rozptýlit.
  • Zainteresovaní ale nerozhodnutí – Tito lidé mají o službu zájem, ale nejsou si jisti, zdali je to pro ně to pravé. Pravděpodobně mají plno otázek a na nás je, abychom jim poskytli názorné, jednoduché ale úderné a dostatečné odpovědi.
  • Pozorovatelé – Lidé, kteří shánějí informace o podobných službách v dané oblasti aby se mohli později rozhodnout, kterou službu si vyberou. Ideální pro tuto skupinu je dostatečné shrnutí a vysvětlení jak služba funguje.
  • Skeptici – V podstatě lidé, kteří si chtějí jen ověřit, že vaše služba nestojí za nic a že jsou vlastně naprosto spokojeni se svou stávající. Odpovědí jsou reference. Dostatečné množství nadšených ohlasů lze jen těžko ignorovat, podělte se o ně :)

Vytváření ideálního Sign-up frameworku

Označení Sign-up framework zahrnuje všechny informace a zdroje, které poskytujeme lidem, kteří se zajímají o naší aplikaci. Měl by obsahovat jeden nebo více následujících prvků:

  • Slogan – stručná informace vystihující podstatu vaší služby
  • Ilustrace znázorňující jak služba funguje
  • Popis služby
  • Průvodce službou a jejími featurami
  • Video nebo screencast služby
  • Reference stávajících uživatelů (pozitivní)

Co by měl dobrý Sign-up framework umožňovat

  • Názorně předvést k čemu služba slouží
  • Napovědět zdali je služba pro zájemce vhodná
  • Zodpovědět základní dotazy, které by zájemce mohl mít
  • Potvrdit nebo vyvrátit případné předsudky o službě
  • Případně u některých tipů služeb možnost vyhledat přátele, kteří službu již využívají

Jednoduchost se cení

Občas ty nejjednodušší techniky jsou zároveň i těmi nejefektivnějšími. Dobrý design by měl zvládnout odpovědět na 6 základních otázek:

  1. Pro koho je určen?
  2. Co to je? Co to umí?
  3. Jak ho můžu používat? (existuje např. mobilní verze?)
  4. Kdy ho můžu používat? (Je přístupný odkudkoliv z prohlížeče?)
  5. Proč ho používat? Jaké výhody to přináší?
  6. Jak to funguje? Jak to můžu vyzkoušet?

Příklady:

http://www.fa­cebook.com

Facebook

Typický design sign-up frameworku pro lidi, kteří již službu znají, slogan, ilustrační obrázek víceméně „na ozdobu“, minimalistický design s velkým ‚call-to-action‘ registračním formulářem. Další věc co stojí za povšimnutí je možnost vyhledání lidí v síti i bez toho, aby byl uživatel registrovaný. Zobrazí se ovšem jen limitované množství výsledků, tedy nikdy (resp. do registrace) si nemůžete být 100% jisti, že tam „Pepa někde opravdu není“.


http://www.twit­ter.com
Twitter

Další ukázka designu pro lidi, kteří vědí o co se jedná.


http://simple­geo.com
Simple Geo

Ukázka více úrovní informací, některým postačí titulka, jiné potěší možnost dozdědět se další informace ve fromě screencastu (průvodce featurami).


http://basecam­phq.com
Basecamp
Basecamp
Basecamp

Podle mého názoru jeden z nejlepších Sign-up frameworků obsahující prakticky vše, co by tam člověk mohl chtít hledat.  Slogan, stručný popis služby s náhledem ‚jak služba vypadá‘ a jasné call-to-action sign-up tlačítko. Pro nepřesvědčené jsou tu reference v mnoha formách (textové, video, tweetfeed) a ukázka známých firem, které službu využívají. Nechybí ani ‚průvodce featurami‘ pro ukázku služby.

Stránka opravdu obsahuje valnou většinu doporučených technik, už je na zvážení každého z vás co je ještě únosná míra a co už je přehršel informací, který působí spíše kontraproduktivně, jednoduše proto, že se s tím nikomu nechce číst.

A závěrem, jedním z nejsilnějších, přesto v čechách překvapivě málo využívaných ‚taháků‘ jsou pozitivní reference uživatelů. Nejen že pro potenciálního klienta budou mít pravděpodobně mnohem větší váhu než jakékoliv ódy na produkt vytvořené copywrighterem, ale i samotnému referentovi tím dáte najevo, že o jeho názor jevíte zájem, což nepochybně ocení. A co více, člověk jako tvor exhibicionistický se rád hrdě pochlubí svým úryvkem zvěčněným na vašich stránkách, což pro vás může znamenat přísun dalších zákazníků. Win -win :)

Zdroje: Designing for the social web (Joshua Porter)