Konecne jsem se rozhodl nechat toho pocitace a zajet do Spanelska k mori. Mam u Barcelony par znamych, ktere me davno zvou. Videli jste ty reklamy na letenky za 150,– Kc? Vim o tom figlu s letistnimi poplatkami, takze jsem byl pripraven.
Co vsak me prekvapilo bylo fakt, ze pri vsem tom mnozstvi ruznych stranek s nabidkou letenek a take slusnych provizich za prodej, nenasel jsem zadny dobre pouzitelny, jednoduchy web, kde bych mohl jednoduchym zpusobem letenky objednat. Prosel jsem jich hodne – skyeurope, smartwings, letuska, kralovna, pelikan, levne-letenky, nejlevnejsiletenky, csa atd. apod.
Muj pozadavek znel asi takto:
– chci do Barcelony a zpatky nejlevneji – pod 5000,–
– budu tam tyden, maximalne 10 dnu
– nejradeji bych letel 12. srpna, ale pokud nebudou letenky, muzu i pozdeji
Nejdrive jsem to zkusil sam. Naivne jsem si myslel, ze to musi byt velmi jednoduche a ze to zvladnu behem 15 minut. Po hodine pruzkumu jsem poprosil to vzit na starost pritelkyni. Za nekolik dnu jsem se musel k tomu zase vratit a spolecne jsme to dotahli do toho, ze jsem zajel na letiste a tam behem 20 minut jsem ty letenky konecne koupil. Byly chvile, kdyz jsme uz hledali autobusovou dopravu.
Narazil jsem
Na letisti to bylo opravdu easy – zeptal jsem se u 3 okynek a nechal jsem ochotnou obsluhu tukat do pocitace.
Vitezem se stal SmartWings s cenou 4500,– Jedina vada byla, ze se nedalo platit platebni kartou, takze jsem musel jeste do bankomatu.
Doporuceni: pokud jste v Praze a potrebujete letenku – vykaslete se na on-line prodej a zajedte rovnou na letiste.
Plne souhlasim. Myslel jsem si, ze s IT vzdelani hrave zvladnu objednani letenky. Nicmene hrube jsem se mylil. Vetsina webu je uzivatelsky naprosto nepochopitelna a vyhledat letenku, na kterou mate vice nez dva pozadavky, je velke umeni. Nevim jestli to je zamerny marketingovy tah, ktery ma vest k znejisteni zakaznika, aby pod dojmem nizke ceny neco zakliknul a objednal si drazsi letenku nebo je to neproziravost leteckych spolecnosti. Dale moc nechapu system letenky za 29,- kdyz vysledna cena, na kterou se na nekterych serverech dostanete az po objedani je 5000,-. Mozna by v tomto pripade byla uzitecna regulace jako u hypotek, kde se musi dle noveho zakona zverejnit cena penez. U ceny letenek by to mozna usnadnilo zivot narocnym konzumentum:)
Letenky se musis naucit hledat, neni to jen tak, nedaj ti nic zadarmo :-). Platebni karta MC/Visa je podminkou, i kdyz nekde vyjde levnejs Maestro/VisaElectron - zalezi na spolecnosti.
Me se osvedcil nasledujici postup - vybrat si letiste odkud poletim, najit si ktere spolecnosti litaji na cilove letiste (napr. stranky letiste praha to maji sikovne schovany pod nazvem "letovy rad"), a pak uz zkusim objednat letenky primo u dane spolecnosti.
To ze se cilovou cenu dozvis az uplne na konci, je bohuzel realita, a az za nejaky cas (a nekolik objednanych letenek) se naucis odhadovat jaka bude priblizne cena (vetsinou to vychazi cena letenky + cca 27 - 30 EUR poplatky a dane). Neni to bohuzel tak ze bys za 10 minut mel nejlevnejsi letenku, nejakou dobu budes hledat tu nejlevnejsi variantu.
Podle me je nejlepsi rovnou zapomenout na stranky jako expedia, letuska ci gts, pouzivaji stejny system ve kterem jsou jenom velke a drahe spolecnosti - male nebo levne v nem nejsou. Proto z nich nikdy nedostanes lepsi a levnejsi letenky.
Uvedu priklad - litam do Irska, pokud zadam let na letuska.cz, dostanu nekolik nabidek, ktere jsou za celkem rozumnou cenu, ale s prestupem kdesi v Evrope, a navic stravim po letistich celej den. CSA mi nabidne o neco vyssi cenu (navic nabizeji skoro stejnou cenu pri letu jednim smerem jako pri spatecni letence - divne). No, ale kdyz vim ze do Dublinu lita taky Aerlingus, tak mam zajistenou vpodstate nejlevnejsi letenku, a za 2 hodiny jsem na miste. Sice si na palube musim koupit bagetu, misto abych ji dostal, ale kdo by mel zajem o bagetu za 1500 kc a vic?
Zadalsi - neni od veci se porozhlidnout okolo, levny spolecnosti litaj z levnejch, malejch letist. Praha neni jediny letiste. Pokud mas auto, zapremejslej jestli neni pro tebe jednodussi letet napr. z Norimberka, je to 2 hodiny autem z Plzne. Z Norimberka lita napr. air berlin, a to docela levne (a navic pokud vis presnej termin, tak cim driv, tim lip....).
Dalsim tipem je Brno, nebo Bratislava.
Co se tyce rezervacnich systemu - CSA ma jeden z nejhorsich - i SWIS air maj lepsi, a to stoji celkem za.... Jinak u vsech zapomen na to ze bys zkusil jenom zmenit jeden udaj a schvalne jaka vyjde cena.
Hodne stesti pri pristim hledani :-)
Mám úplně stejné zážitky. Nad tvůrci formulářů s vyhledáváním letenek bych plakal.
Jen jsem našel jednu zajímavou službu, která kdyby fungovala, tak bychom nemuseli jezdit kupovat letenky do Ruzyně (pokud máte platební kartu).
Je to www.dohop.com a vyhledává to letecké spojení více leteckých společností včetně nízkonákladových linek i s možností zadání přestupního místa. Takže se dají hledat levné letenky od nízkonákladových dopravců, které mají většinou hvězdicovitou topologii leteckých linek a potřebujete většinou někde přestoupit.
Zatím se mi tam ale nepovedlo najít jediný kompletní let třeba na Tenerife, který by byl alespoň trochu levný kolem 7000Kč. Vždy to napíše u těch levných variant část letu není a když to nenapíše, tak je to zase drahý, že se za tu cenu dá pořídit od cestovky zájezd i s ubytováním. A co mi tam chybí jsou možné vzdálenosti od výchozího letiště a možnost dopravy na výchozí letiště třeba busem Student Agency - tj. zapojení i i nízkonákladových autobusových jízdních řádů. Ale to bych už chtěl asi mnoho:-/
Tak pánové, i když jsem sám prodejcem nebudu psát jako prodejce (a prosím neosočujte mě že jsem zaujatý), sám jsem hledal v systému letenky, a nejen pro mě ale i pro známé (ty méne počítačově gramotné) a sice na poprvé je to možná težší ale jistě s půlkou bodů co jste napsal nesouhlasím a je to jenom Vaše chyba že jste si ty možnosti nevšiml. Ted jsem schopen takovou letenku co požadujete vyhledat do pár minut, přes stejný formulář jak jste hledal vy, chce to je chtít :-)
[15] ad 1, jestli muzete to nejak podrobneji vysvetlit, byl bych vdecen. Proc za letenku musim platit pouze kreditkou a nemuzu platit bankovnim prevodem jako v eshopu? Proc to zase NEJDE? Prevod z ebanky trva 3 min. Dal uz ten prodejce prece muze platit/garantovat jak chce svym dodavatelum, treba svoji kreditkou.
Kreditku pro platbu na internetu mam k firemnimu uctu, k osobnimu mam pouze platebni, kterou nejde platit na internetu. Muzu mit i jine duvody, proc radeji platim prevodem nez kreditkou a proc nechci davat cislo sve karty kdejakemu prodejci s nefunkcnim softwarem na strankach. :)
prijde mi, ze vse na co si stezujes je docela normalni, napriklad nakupovat online letenky bez kreditky je asi docela silene. To, ze se grand total, tedy celkovou cenu, dozvis az na konci je sice pravda, ale u slusnych stranek to zabere min jak 3 minuty. Koneckoncu, oni prodavaj neco tobe, jsi zakaznik, musi ti to udelat co nejpristupnejsi....
Jo, a jestli chces zlatou radu na konec, jdi na http://www.kayak.com coz je neco jako google na letenky, je prehledny, superrychly, cenu i s poplatky se dozvis hned a muzes objednavat primo. Neziji z provizi, ale z kliknuti na textovou reklamu. Je to sice vic zamerene na mezinarodni a severoamericke letenky ale ani EU neni tak uplne mimo. Ja za poslednich par let nalital par desitek tisic mil, a jeste NIKDY jsem si nenakupoval letenku jinak, nez online. Ani nevim, zda to vubec jde.
Ja nikdy nemam problem s objednavanim letenk u low cost dopravcu. A ze uz jsem toho s nimi neco naletal !
Takze ve strucnosti: Platebni karta je nezbytnost, zapadni standard. Tu snad maji vsichni! Naleznu si na kterekoli strance, ktera se venuje low cost, cilove mesto kam chci letet a pak proklikam vsechny prislusne aerolinky. Vyberu nejlevnejsi variantu (obvykle nejaka akce, kterych byva vsude dost - pokud mozna za cenu blizici se nule). Taxy tuhle cenu zvednou tak o 40 Eur - vetsinou.
Pro priklad: ted v posledni dobe 2x Mnichov za 550.- Kc zpatecni letenka vcetne tax (specialni akce), Neapol za 1.100 (prestup v Mnichove :), Kanarske ostrovy za 6.500 (kombinace letu do Barcelony a dal na Grand Canaria)
Vsechny odlety z Prahy.
Musim nutne reagovat, jelikoz jsme se asi ne zcela pochopili.
Bavime se asi trochu v jine rovine. Veta typu:
"Letenky se musis naucit hledat, neni to jen tak, nedaj ti nic zadarmo" presne vystihuje o co mi jde. Je mi celkem jasne, ze pokud na zadanou stranku pujdu podruhe, tak uz moje orientace bude lepsi. Jenze! Leteckym spolecnostem jde predevsim o to vydelat jestli se nemylim, tudiz jejich snahou by melo byt prodat hodne letenek. Muj nazor je, ze soucasny system by mohl prodelat hodne zmen co se tyce nabidky letenek pres internet a take tak jiste v budoucnu ucini, protoze je to typicky vyvoj - zakaznik nas pan. Jednoduse receno, k webu musi prijit zakaznik, ktery je pripojen k Internetu dvakrat rocne a musi byt schopen jednoduse najit a koupit si letenku. Uzkym mistem jsou samozrejme platebni karty, ale to se v budoucnu zajiste take zlepsi. Jednoho dne prijde spolecnost, ktera poskytne kvalitnejsi sluzby nez konkurence a zakonite ostatni zareaguji.
Shrnuto a podtrzeno: Valna vetsina webu neni zcela user-friendly a to, ze JA nebo VY (jenz jsou s pocitacem pomerene sprateleni) si letenku najit umi, neznamena, ze bezny konsumnik lehce zvladne.
Ono je to trošku složitější a vy všichni si myslíte, že one-click Vám najde nejlevnější letenku. Jenže letecká doprava je ještě z části kamená. Cena letenky se odvíjí od více faktorů jak psal Richi...
Já letos objednávám u letuska.cz a jsem maximálně spokojen, nabízí to samé co Královna, ale evidentně si bere menší provize, na stejném letu se stejnou společností to dělalo skoro 500 Kč rozdíl.
Jinak trocha teorie, vetsina techto systemu je napojena na "globální distribuční systém" Amadeus, který se používá na rezervace letenek a v poslední době i vícero věcí jako je ubytování, půjčovny aut apod. Jsou i jiné systémy např. Galileo a pod. A tyto společnosti jako je Letuška, Královna musí mít naprogramován robot, který vyhledává v tomto systému, proto to není taková sranda a občas to déle trvá... V tomto systému hledají i oni operátoři na letišti, ale ručně...
Jinak cena letenky se odvíjí od letiště, třeba u Londýna jich je okolo pěti a každé má jiné poplatky...
U nízkorozpočtovýách společností a letu do Barcelony a podobných přímořských letovisek je v letní sezoně počítat s návalem... Což znamená "pro dobrou cenu" hledat minimálně "měsíc" dopředu, pokud se létá méně jak 4x v týdnu i více... Dost letů je kombinovaných a společnosti si jedno letadlo "jakoby" rozdělí, ale navenek se tváří jako různé lety a různé ceny... Proto Smartwings létá společně s Air Europa do Španělska (Madrid, Barcelona) a SmartWing bývá vždy vyprodán a AirEuropa má ještě letenky... Proč? Jelikož SmartWings je česká společnost a je více známá na trhu má pobočky, kdežto AirEuropa je španělská a pobočky zde nemá...
Letos v červnu jsem letěl do Madridu za 4700,- a v červenci do Barcelony za 4700,- objednáno u letušky, rezervováno cca 3 týdny před odletem. (U Barcelony byli problémy s datumem odletu bylo nutno změnit o 2 dny dopředu.)
Pokud chcete letenky za oněch 190,- a více (plus letištní polatky) je třeba počítat s tím, že jsou zhruba na půl roku dopředu vyprodány... Jsou lidé co létají "pravidelně" a těm se to vyplatí...
Jelikož letadlo je rozdělo asi stylem 2 místa 190,-, 4 místa 290,- atd. Je to jen marketingový tah...
Totéž by se dalo říct o cestovkách - www.fischer.cz. Omezení termínu na +/- 6 dnů, při každé chybě návrat na začátek vyhledávání, dynamická (=pomalá) menu...Ale Čedok je ještě horší, cena je někde na páté obrazovce, navíc při vyhledávání ceny pracuje s takzvanou cenou "Od" - tedy reálně nepoužitelnou.
Už přes dva roky stejně jako autor článku tvrdím, že na českém trhu je spousta místa pro normálního prodejce letenek. Ze současných českých systémů mám pocit, že je všechny programoval nějaký ichtyl, co všemu rozumí, všude byl a v hlavě má jedničky a nuly.
Já jsem si letenky vždycky nechával kupovat od kamarádů. Zajímavé je, že jsou všichni přesvědčeni, že to umějí nejlépe, i když se jimi nalezené ceny liší třeba o sto procent. Dejte si na tenhle jev pozor, až si necháte od někoho radit.
[11] ano, presne to jsem myslel - jednoduchost a pouzitelnost. Samozrejme, my, technici a programatori mame vzdy mnoho duvodu proc to musi byt slozite. Prave proto si myslim, ze je stale na trhu mezera pro prodej letenek na urovni. Google by taky mohl najit 1000 duvodu proc vyhledavani musi trvat misto 1 vteriny treba hodinu. Dalo by se to hezky zduvodnit a matematicky podlozit. Ale koho to zajima?
Me zajima moznost zadat pri vyhledavani letenky do Barcelony omezeni ceny do 5000,- vcetne poplatku! Nechci videt drazsi nabidky. Ze je to slozite? Nemozne? Tomu neverim. Urcite musi byt technicka moznost jak to udelat. Pocitace mame od toho aby delali tu praci, ne navstevnici stranek.
Myslim, ze by nebylo spatne uz poradat souteze vyhledavani letenek pro machry. Jsem opravdu zvedavy kolik stranek je treba otevrit a kolik kliku pri tom udelat, aby se dala objednat letenka podle tech pozadavku co jsem napsal. Neverim tomu, ze to jde behem par minut. [5] Opravdu jsem chtel a uplne blby taky nejsem :)
E-mail jsme zkouseli taky. Omezeni platby na kreditni kartu je z meho pohledu nepratelske vuci zakaznikovi. Proc to nejde jako napr. u alzasoftu pri nakupu hardware - rychle najdu co chci, vidim cenu, objednam, zaplatim z ebanky (nebo x dalsimi zpusoby) a behem 5 hodin mam zbozi u sebe? Ja vim, je to neco jineho, je to problem, nejde to a vsechno je mnohem slozitejsi. :)
[4] diky za odkaz na dohop.com, ktery se nejvice blizi tomu, co jsem hledal.
par informaci pro autora i diskutujici:
1, bez kreditky proste nenakoupite, je nutna ke garantovani storno, platbe samotne, na zapad od nas ji ma kazdy od zakladni skoly. smirte se s tim, ze pokud chcete cestovat jinymi nez vnitrozemskymi lety (praha-karlovy vary), musite ji mit. srovnavat tento typ nakupu (spousta mezinarodnich, casovych, menovych a smluvnich vazeb mezi vsemi ucastniky) s nakupem na fakturu v alzasoftu je proste mimo.
2, amadeus je system z 60. let minuleho stoleti, ovlada se dvoupismenymi instrukcemi a ac se to nezda, je to pres komp prece jen rychlejsi nez 20 minut poctive rucni prace operatorky terminalu letecke spolecnosti.
3, cena za let se odviji v case a vytizenosti letu a asi 20 dalsich faktoru... obecne plati cim drive odlet, tim vyssi cena, cim vetsi flexibilita (storno, prelozeni letu, pozdejsi/drivejsi cesta, zmena trasy...), tim vyssi cena atd. atd. nejde to bohuzel tak jednoduse, tech faktoru je vazne hodne.
4, cena letenky se sklada z ceny sedadla pro leteckou spolecnost (to je tech par pul roku dopredu rezervovanych sedacek za 299,-), letitnich poplatku (to jsou ty 3000 za pristani), ceny letenky (poplatek za jeji vystaveni prodavajici agenturou, od 500 vyse) a konecne, aby letecka spolecnost nekrachla uplne extra priplatku, v tomto pripade nejcasteji palivoveho (nekolik set).
5, tak jako tak to neni moc user-friendly, porad je tam dost leteckeho zargonu a formular na 3 kliknuti rozhodne chybi :)
Rozhodne souhlasim s Nishkamem. Neni uplne na miste rikat, ze vyhledavani je "slozite" a chvili to trva. Kristapana, kdyz je Internet Archive schopen vyhledavat v databazi 20x vetsi nez ma Google, tak tech "par" letenek by to melo zvladnout.
Za druhe, vim, ze bez kreditky nenakoupim a ze Cesko neni svet. Nicmene mel jsem tim namysli, ze situace se do budoucna zmeni, protoze nakupovani na kreditku proste uplne pohodlne a bezpecne neni. Existuji systemy, ktere umi zprostredkovat transakci mezi bankou,zakaznikem a prodavajicim, tak aby zustalo vse annonymni. Dejme jim jenom trochu casu a verim, ze budeme moct kupovat letenky primo z uctu z banky.
Nic se nemeni na puvodnim tvrzeni, ze prostor na zlepsovani user interface tu rozhodne je. Mozna by jim pomohla knizka "Nenutte uzivatele premyslet".
[19] Ehm... jak bych to rekl. V Belorusku vetsina obchodu patri statu a prodavace tam obvykle nezajimaji ani samotni zakaznici ani jejich penize. Tady jaksi zijeme ve state s trzni ekonomikou a IMHO ve vetsine pripadu plati pravidlo, ze nejlepsi bere vse. Zbyle drobky zustavaji tem, koho nezajima (nebo ne az tolik) drobne potreby zakazniku.
Takze si myslim, ze nemate pravdu. Neni to tak, ze moznost rychle platby z ebanky nezajima NIKOHO, ale nezajima toho, kdo nechce byt nejlepsi a vydelat nejvice. IMHO.
Takze mame desitky a mozna stovky prodejcu, kteri chteji vzit kousicek podilu na trhu, ale cekame na dobreho hrace, ktery jednou pride a vydela treba 90% ze vsech prodanych letenek on-line. Zbytek to bude muset zabalit a zkouset nekde jinde.
Čau, mrkněte na www.lowcosty.cz Ukazuje všechny nízkonákladovky od nás a ze SR a zobrazuje a porovnává i ceny.
Já jsem vyhrál letenku kamkoliv a nevím co s ní. Letět si teď nemůžu dovolit, protože i tam potřebujete nějaké finance.... a tam jsem právě narazil. Jestli má někdo zájem a chtěl by ji odkoupit, tak ji prodám za 50% z ceny původní letenky. V případě zájmu kontaktujte Miroslav.Hejny@seznam.cz
To Nishkam: moc dobre chapu o co ti jde - pritulnost, moznost platit tvoji kartou. To je idealni svet, a v tom nezijeme.
Bohuzel, situace je asi takovahle:
Kazda letecka spolecnost je velka (co se tyce mnozstvi lidi), a v takovy spolecnosti to holt chodi jinak - nehledi se na pritulnost aplikace, v takovy spolecnosti je zazrak kdyz se IT oddeleni podari dodat neco co funguje. A to ne kvuli tomu ze by byli neschopny, ale proste proto ze do vyvoje/nasazeni jakykoli aplikace mluvi strasny mnozstvi lidi v kazdym miste procesu vyvoje. Mozna ze maj ty v IT dobrej umysl, ale "kazdej dobrej umysl je po zasluze potrestan". Vyzkousej si nekdy praci v takovy korporaci.
Co se tyce moznosti platby - "kreditku", t.j. akceptovanou platebni kartu (EC/MC, VISA, A/E), ma (podle me) 95 % lidi ktery si kupujou letenky. Ebankou hodla platit rekneme (budme hodne optimisticky) 20 %. Myslis ze nekdo obhaji pred vedenim investici do upgrade jejich objednavkovyho systemu, kvuli 20 % zakazniku, z nichz vetsina stejne ma platebni kartu? Nebo jinymi slovy - kolik zakazniku odejde nakoupit ke konkurenci jenom z duvodu ze hodla platit jenom prevodem z ebanky? I ty sis nasel cestu k nim, a nevedla pres ebanku :-).
Co se tyce tvoji platebni karty - jsou letecky spolecnosti ktery si spocetli kolik jejich zakazniku ma "jenom debetni" kartu (maestro/visa Electron/laser) - napr. easyjet (priplatek 200 CZK za visa electron), ryanair (nejsem si jistej), aerlingus, urcite i dalsi.
Kdo nema nebo nechce pouzit kreditku, at pozada nekoho znameho, kdo mu letenku koupi pres tu svoji.
Existuji i agentury, ktere udelaji totez, ovsem za poplatek nekolika set Kc. Viz
http://www.mesec.cz/clanky/na-internetu-bez-kreditky/
Osvedceny postup:
1. Najit spoj pres spec. vyhledavac www.flylowcostairlines.org (pouze levne spolecnosti, Evropa). Odpada
hledani na strankach jednotlivych spolecnosti.
2. Na webu vybrane spolecnosti koupit el. letenku. Prijde mail s kodem.
3. Poznamenat si kod a lze vyrazit na cestu.
Vse je skutecne otazka nekolika minut. Nejvic casu zabere prochazeni par dni a sem tam pri hledani
nejlevnejsich spoju. Proto je dobre byt trochu flexibilni co do doby odletu.
V pripade nebezpeci volejte 'Hare Krisna'!
H.
Myslím, že mnoha z diskutujících nedochází jeden a to základní problém, že "vyhledávat" letenky je něco mnohem jiného než vyhledávat na Google.
Google vyhledává v archivu, který si sám naindexoval a informace nikdy nejsou na vteřinu přesné, ale jsou odvislé od indexace archivu!!!
Tudíž hledání letenek je věc on-line a je proto nutně pomalejší, druhá věc je složitost algoritmu pro vyhledávání, která taky je asi složitá...
Zde by spíše stálo zato vytvořit nový GDS zaměřený na internet, jelikož když ty stávající vznikaly nikdo s internetem nepočítal. Musel by se udělat úplně jiný databázový model, ale to je spíše sen než že by se to někdy podařilo realizovat...
[26] na druhou stranu Google pracuje s mnohem vetsim objemem dat.
Neslo by napr. stahovat (aktualizovat) data prubezne, nalit je do vlastniho systemu s vlastnim datovym modelem a hlavne podstatne vylepsit uzivatelske rozhrani? To posledni overeni objednavky pro jistotu by se dalo na konci udelat jeste jednou on-line.
Kazdopadne, kdyz to vemu logicky - informace o letence se da najit v XXX krocich, kdyz projdu YYY stranek a stravim ZZZ minut/hodin. Ona tam nekde je v systemu, nekteri zde dokonce tvrdi, ze se da najit behem par minut. Mluvime zde pouze o automatizaci tohoto procesu. Pokud ta informace v systemu JE musi existovat moznost, jak zredukovat XXX/YYY/ZZZ, tim zjednodusit zivot zakaznikum a zvysit prodej letenek. Nejlepe samozrejme zacit od datoveho modelu, ale pokud na nej nemuzeme, mozna by to slo udelat o uroven vys.
Přečteno 86 258×
Přečteno 75 676×
Přečteno 62 236×
Přečteno 51 808×
Přečteno 51 262×