Dnes byl na Lupě vydán článek Sklik.cz – první dojmy. Inu mohlo by to být zajímavé počtení, ale název článku se zbytkem bohužel moc nesouvisí – o dojmech tedy rozhodně není. To byl také důvod, proč jsem se rozhodl napsat tento spot, který bude skutečně o mých prvních dojmech z tohoto nového PPC reklamního systému na českém internetu.
Nejprve se mi tomu nechtělo ani moc věřit, ale je to tak… konečně se v českých podmínkách našel někdo, kdo nenastavil minimální cenu za proklik nehorázně vysoko. Je jasné, že cena zajímavých slov postupně půjde nahoru (a taky u některých slov od spuštění veřejného testování nahoru už celkem šla), což je samozřejmě. Na druhou stranu je tu další spousta slov, na které by se nevyplatilo inzerovat (ať už z důvodu nízké míry konverze nebo nízkého zisku z konverze) a na které bude při této cenové politice zajímavé inzerovat – spokojení nebudou jenom inzerenti, ale i samotný Seznam, který, pokud by nastavil minimální cenu vyšší, by tato slova vůbec „neprodal“.
Inu, bylo to zajímavé. Vyskočilo na mě totiž něco, co jsem už znal (přestože jsem nikdy předtím v administračním rozhraní přihlášený nebyl), něco, co se opravu nápadně podobalo administračnímu rozhraní Google AdWords. Při příležitosti spuštění Skliku do veřejného testování jsem také publikoval spot Sklik.cz: fáze veřejného testování je tu!, ve kterém jsem si dovolil pouze malou narážku na tuto (více než) podobnost – co to způsobilo si můžete po dlouhých zimních večerech přečíst ;-) Každý ať si na to udělá svůj názor…o tom tento spot být nemá.
Jedinou možností platby je prozatím platba přes Seznam Peněženku, co se mi jeví jako dosti nešťastné řešení. Kvůli platbě si člověk nejprve musí založit (pokud ji nemá, já osobně ji teda neměl…), poté musí nabít peníze do peněženky a až odtamtud se mu peníze „převedou“ na Sklik. Další překážkou je fakt, že Sklik jde nabít pouze z peněženky, která používá stejný e-mail pro přihlašování. Z jedné peněženky tedy dva účty v Skliku nabít nejdou…
Co se týká právě plateb, jsem celkem optimistický a myslím, že s tím Seznam něco udělá – píšou o tom i na stránce Co Sklik neumí, tedy nepíšou o tom přímo, ale není to zařazeno v sekci „Co Sklik asi nikdy umět nebude“, takže musíme jenom doufat :-)
Ano, tak v tom Sklik vyniká! Sklik umí skloňovat, ohýbat i odstraňovat diakritiku. Znamená to, že, pokud použijete slovo ve volné shodě (např. bazén), bude se Vaše reklama zobrazovat i při hledání výrazů „bazen“, „bazénu“, apod. Stejně to funguje i v případě, že máte text inzerátu, ve kterém se slovo bazén vyskytuje. V tom případě dojde k jeho zvýraznění i tehdy, když je hledán třeba dotaz „kačer do bazénu“ (pokud nemáte jinak ošetřeno, aby se na takový dotaz inzerát nezobrazoval).
Mnohé mohla překvapit pozice, kde se odkazy z PPC reklamního systému Sklik zobrazují – druhou stránku výsledků vyhledávání navštíví opravdu jen malé množství hledajících, ještě mnohem méně se jich dostane na konec stránky, kde jsou inzeráty zobrazovány. Nyní je již jasné, že to tak nezůstane – dnes (4. června) jsem si povšimnul, že inzeráty se začaly zobrazovat i na první stránce v dolní pozici. Bylo jen otázkou času, kdy k takové změně dojde. Navíc si myslím, že to rozhodně nebyla změna poslední. S tím, jak se počet inzerentů, potažmo i inzerátů rozrůstá, bude postupně docházet ke přesouvání inzerátů z Skliku na stále lepší pozice tak, aby Seznamu generovaly co největší zisk. Dle mého názoru je jenom otázkou času, kdy tyto inzeráty z Skliku nahradí reklamu „Seznam Doporučuje“. Předpokládám, že k takovému tahu dojde poté, co se zisky z Skliku vyrovnají těm, které má nyní Seznam právě ze služby Seznam doporučuje. Toť můj skromný odhad, který nemusí být vůbec pravdivý (takové už odhady bývají, že… :-).
A když píšu přísná, tak myslím skutečně přísná – kam se hrabou pravidla v Google AdWords. Seznam má při posuzování opravdu veliké nároky především na cílovou stránku. Někdy mi to připadá až přehnané…
Na druhou stranu souhlasím, že je to svým způsobem třeba – pokud by se v Skliku začaly zobrazovat „špatné inzeráty“, lidé by si postupně zvykli a přestali na odkazy klikat.
Tak tahle vlastnost mi v Skliku hodně schází. Doufám, že bude v nejbližší době přidána. Jedná se o obdobu vlastnosti, kterou můžete nalézt v konkurenčních produktech a pomocí které můžete v závislosti na dotazu mění i samotný text inzerátu. Nechá se tím slušně zvýšit míra prokliku, což není k zahození.
Možnost měřit konverzi přímo skrz Sklik i nechat si navrhnout vhodná klíčová slova by byla velice užitečné. Tyto funkce se také plánují. Naštěstí jsou tu i možnosti, jak se s absencí těchto vlastností vypořádat – na měření konverze používám Google Analytics a pro návrh slov našeptávač. Není to nejpohodlnější, ale funguje to.
To je věc, která mi dost vadí. Chtěl jsem nastavit novou maximální cenu za klik u všech sestav a musel jsem to dělat postupně. Uznávám, že to není až tak běžná akce měnit u všech sestav maximální CPC na stejnou hodnotu, ale někdy je to celkem užitečné (Google AdWords mi toto umožňuje. Poznámka: nerad bych tu zase četl, že jakmile něco není jako v AdWords, tak si stěžuju. Díky!). Na nějaké nástroje pro pokročilé operace s účtem si budeme asi muset nějakou dobu ještě počkat (jestli vůbec někdy budou).
Zapomněl jsem na něco? Určitě ano :-) Komentáře jsou tu pro Vás…
co je Dynamické vkládání textu… není, ale bude!?
je to něco co má adwords?
já mám prostě deset různých reklam, třeba na stejná klíčová slova, za reklamu se nic neplatí, adwords automaticky kontroluje které jsou neefektivnější. Nevím proč to dělat dynamicky, dát si %search-term% do title je sice efektivní pro vysoké CTR, ale při automatickém zadání by výrazně klesala konverze takových prokliků
[6] Ač se to zdá nepravděpodobné, tak použití PPC pro branding je možné, jen nesmíte mít stejné cíle jako u klasické PPC kampaně.
Vaším hlavním cílem je ať hlavně zákazníci nekliknou, ale ať si zapamatují tu propagovanou značku. Vím, že to nějakou dobu dělal Mall.cz na eTargetu.
Přečteno 80 388×
Přečteno 47 173×
Přečteno 26 697×
Přečteno 22 094×
Přečteno 21 100×