Většině z vás asi nemusím říkat co je Peprnet – nesmyslný bulvární portál, který dostal peníze z projektu broadbandového fóra z Ministerstva informatiky.
Někteří z vás si také pamatují, že jsem byl členem Broadbandového fóra (BBF) a psal jsem tady k tomu i pár článků na Lupu, než mi ostatní členové fóra taktně naznačili, že je tím seru. Musím říct, že má účast na broadbandovém fóru mi vzala poslední iluze, protože to co se v tomto státě děje je hnus, bez úplatků a známých se tu neděje nic, úřady které mají konat nekonají, leda by se to zas někomu hodilo jinak.
Záměr BBF byl přitom dobrý – rozdat v průběhu 4 let 800 milionů z prodeje Českého Telecomu na potřebné projekty. Výsledek byl takový, že se rozdalo jen asi 100 milionů a zbytek se dal na ještě pochybnější projekty, o kterých se ale nemluvilo, tak tu o nich nikdo nepsal.
Nemyslím si ani, že by broadbandové fórum byl absolutní propadák, kdyby byla ta šance a konal by se druhý ročník, tak by výsledek byl nejspíš výrazně lepší, ale byla zde spousta problémů.
1. zpoždění – ministr Mlynář, který měl BBF komisi před 4 lety někdy na začátku léta založit byl kvůli pochybné soudní kauze na jaře odvolán (nakonec byl zbaven veškerých obvinění, ale to už mu jaksi funkci nevrátilo), byla zvolena nová ministryně a BBF se tak sešlo poprvé na podzim. Přitom od ledna se měly dávat už dotace, tedy my jsme museli za 3 měsíce stanovit postupy, pravidla, podmínky atd. (přitom musí být ještě minimálně tuším 30 denní lhůta pro uchazeče), přečíst přes dvěstě mnohastránkových elaborátů, hlasovat atd.
2. komise: to vše přitom měla dělat 14 členná komise složená z ředitelů všech možných organizací, kteří měli na práci mnoho jiných věcí, takže byl úspěch, když jsme se alespoň jednou týdně na 2 hodiny všichni sešli. A jak jsem pak zjistil, byl jsem asi jediný, který jsem všechny ty projekty četl.
V komisi byli tuším 2 nebo 3 bývalí ředitelé Telecomu, kteří pobírali platy v řádech mnoha set tisíc korun měsíčně, takže chtít po nich pročítat stohy blábolů bylo fakt naivní. Chápu ovšem, že jako skvělí manažeři jsou schopni poznat dobré projekty, ale pak tu narážím na to, proč by to vlastně dělali. U mnoha členů z nich byly projekty často proti jejich vlastním obchodním zájmům, takže se ve finále se snad ani nelze divit, že podporovali své různé koně.
Mnohem lepší by byla tedy odborná placená komise, kde by byli členové smluvně vázáni nezávislostí a hrozilo by jim třeba vězení či velká pokuta, tedy podobně jako soudci a všechna naše jednání by měla být veřejná (já to navrhoval, ale bylo to 1 proti 13). Ale to by musel být rozhodovací orgán, nikoliv poradní.
Takhle ovšem docházelo k situacím typu Peprnet, který si prosadil šéf BBF, který pokud je mi známo měl v peprnetu nějaký vlastnický podíl.
3. úohs
Nejvíc jsem se tehdy naštval na úohs. Hned při první schůzce BBF vyvstal problém, jak budeme řešit případné problémy s konkurenčností takových projektů a hned jsme tedy požádali úohs o vyjádření. To jsme dostali asi po dvou měsících a bylo tak debilní, až to bolelo – tedy že prý se po přidělení peněz bude konkurenčnost řešit, ale že je to jen jejich názor, za který neručí. Tak kdo proboha? Samozřejmě po přidělení dotací jsme dostali ťafku od EU, že se to mělo řešit před přidělením a kvůli tomu byly všechny peníze zpožděné o půl roku.
4. nekompetentnost a zásahy ministerstva informatiky a úohs
ministerstvo informatiky do bbf nominovalo jednu členku, ovšem místo aby měla jednu čtrnáctinu, tak s klidem v první fázi vyřadila podle názoru ministerstva asi polovinu všech projektů, protože podle nich porušují konkurenci atd. Přitom jak se pak ve výsledku ukázalo, tak to byl nesmysl, protože je možné přidělit peníze i pro podporu konkurence, max. však do výše tehdy něco málo přes 2 miliony Kč jedné firmé na rok.
Následně pak bylo tohoto pravidla využito a všem projektům, které tuto částku přesahovaly byly peníze zkrouhnuty právě na tuto částku, takže k žádnému de-iure problému nedošlo. Proto také není úplně přesné, že peprnet dostal 5 milionů, nakonec dostal pravděpodobně „jen“ ty dva.
Nejen, že byly projekty zkrouhnuty na začátku, ministerstvo si vůbec vzalo doporučení komise velmi volně, takže vyřadilo klidně desítky doporučovaných projektů, dokonce i projekt s nejvyšším počtem bodů od všech hlasujících a právě díky tomu se tam dostaly další nesmysly, které byly na dolních stupních doporučení
5. konec ministerstva a kontrola
BBF mělo nejen rozdat miliony, to hlavní co mělo učinit byl plán rozvoje internetu, egovernmentu atd. K tomu jsme se zavázali několikrát svými podpisy EU při založení programu eEurope, ale jaksi to nikoho doteď netrápí, takže tu žádná národní strategie neexistuje.
Celé BBF bylo rozpuštěno hned poté, co nám bylo sděleno, že byly peníze dány jiným projektům, než které jsme doporučili. A za pár měsíců nato skončilo i celé ministerstvo. Naprosto chyběla nějaká kontrola těch projektů, co se s těmi penězi stalo, jak s nimi které firmy naložily atd. Takže nepochybuji, že z těch 100 milionů jich 90 skončilo někde v luftě. I když jestli se nemýlím, tak asi polovina peněz nakonec nebyla udána, takže možná se rozdalo jen 50 milionů, je to jedno, ministerstvo si stejně našlo nějaký tunel, kam zbylé peníze ulít.
Peprnet byl úlet, ale bylo tam i několik větších úletů, přesto myslím, že pod většinu přidělených projektů bych se nebál podepsat. Na to, jakým způsobem to probíhalo a na běžnou situaci u nás si myslím, že to byl i při všech těchto průserech úspěch.
Samozřejmě lze vůbec spekulovat, jestli mají vůbec dotace v tomto odvětví smysl, přesto myslím, že je mnoho oblastí, kde mohou mít přínos větší než zápory – kultura, pokrytí problematických míst a podobně. Myslím ovšem, že mnoho věcí by šlo řešit i elegantněji, např. povinné pokládky optického kabelu při renovaci elektrické/plynové/vodovodní/telefonní sítě, což by zvedlo náklad asi o 1 %, ale někdy v budoucnu by se pro takový kabel jistě našlo využití.
Z premianta v mobilních sítích jsme se během posledních několika let dostali na chvost, dokonce i v severní korei mají dnes víc 3G bodů než my. Datové sítě se zlepšily s příchodem ADSL, ale počet uživatelů pevných linek, které by jej mohly využití klesl na méně než polovinu. Největší kabelová síť na rozvoj kašle. WiFi operátoři jsou skupování O2, které s nimi má neznámé plány, nebo je chce prostě jen odstranit z cesty. I na tom dříve zaostalejším Slovensku mají několikanásobně výhodnější mobilní tarify, lepší 3G pokrytí a např. nový iPhone 3GS si tam můžete koupit o 10 tisíc levněji.
Tomasi, kdyz se Ti to nelibilo, klidne jsi mohl z BBF rezignovat.
Co se kontrol tyce, tak Ti jiste vsichni potvrdi, ze u nich nejaka ta kontrola byla. Co a kde kontrolovala a jake byly vysledky u konkretnich, to nevim (tipoval bych, ze kontrolovali to, co bylo v projektu - tj. za co byly ty prostredky utraceny, zda to bylo spravne zauctovano a jestli ma ten projekt takovej dopad, jak bylo napsano v projektu).
Ze by mel neco kontrolovat poradni organ BBF, to je spise usmevna predstava.
Jinak Mlynar rezignoval, pac se mu nelibila nova vlada s podporou komancu. "Trest za prodej Telecomu jinemu nez vyhlednutemu zajemci" prisel az nasledne.
Zbytek penez sel, pokud si vzpominam, na propagacni kampan k digitalizaci televize.
U mnoha členů z nich byly projekty často proti jejich vlastním obchodním zájmům, fnaf sister location takže se ve finále se snad ani nelze divit, že podporovali své různé koně.
[1] kontrola byla a nebyla. Vůbec nechci tvrdit, že by to měl kontrolovat poradní orgán, to je kravina, pro něj by pak měly jít jen výstupy, aby se z toho poučil pro příští rok. Ale afaik probíhala fakticky jen nějaká tupá účetní kontrola, ale jestli se dosáhlo toho, co měli udělat, na to se kašlalo.
Zbytek peněz šel na víc věcí, kromě tohohle ještě na digitalizaci knihoven a tak dále. Problém je, že vlastně nikdo neví kde to skončilo, po rozpadu ministerstva tam afaik zůstala díra v řádu stovek milionů.
[1] ještě k té resignaci - víš, největší průšvihy vlastně vyvřely až vlastně v lednu na poslední schůzce a v dopise, který nám pak poslali, se kterým nás poslali do háje (ani neměli tu slušnost nám to oznámit osobně) . Tedy to že se peníze daly stejně někomu jinému, že se nebude dělat žádná strategie, že to úohs zblbnul a tak dále. Asi bych potom po této zkušenosti stejně resignoval, narodila se mi totiž tehdy v půlce ledna dcera a stejně jsem měl hlavu v pejru, než abych se přel s úředníkama.
[2]: To je divna logika - Tomasova uloha tam nepochybne byla jina, nez zpravodajska a aby o tom napsal zajimavy clanek.
[4]: Jj, to tak obcas byva, ze nez si clovek vlastne poradne uvedomi, ze je na uplne spatnem miste, kde byt urcite nechce (a kde navic nema sanci cokoli zmenit), tak uz je po vsem :) Ale jako cenna zkusenost do zivota se urcite hodi.
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 143 301×
Přečteno 84 343×
Přečteno 47 901×
Přečteno 37 998×
Přečteno 31 522×