Mnozí online prodejci mají co dělat, aby se prosadili v prostředí českého internetu. Jaké to potom je prosadit se na internetu v USA? Jeden by řekl, že to musí být podobné – nějaké to SEO, zpětné odkazy, Facebook … Bohužel opak je pravdou a ve většině případů je šance na úspěch na americkém trhu díky internetu mnohonásobně nižší než na trhu místním, který všichni dobře známe.
Pokud se trochu zajímáte o internetový marketing a konkrétně třeba o SEO (optimalizace pro vyhledávače), zjistíte že tu je X věcí, které jsou v rámci plánování strategie marketingu ve vyhledávačích nejasné, nedosažitelné, neznámé a na českém internetu vlastně i zcela nepopsané.
Vezmeme-li v úvahu třeba nejrozšířenější internetový vyhledávač Google, narazíme po spouštění webu či eshopu hned na několik nejasností. První z nich je volba domény. S CZ doménou to budete mít na americkém trhu fakt těžké, ideální se tak jeví generická doména COM, kterou má americký Google rád. No jo, ale i tak – pokud si doménu spojíte s Google Webmaster Tools (stěžejním nástrojem pro řízení SEO pro Google), tak zjistíte, že doména není geografická nikterak zacílená (tj. je jaksi „worldwide“ aneb celosvětová). Můžete explicitně říci, že cílíte na Spojené státy – nicméně tímto krokem si můžete trochu zavařit u webu, který je skutečně zacílený třeba na anglicky mluvící zákazníky po celém světě.
Další problém, který zřejmě budete řešit, je zjištění – zda je Váš nový web zaindexován v americkém Google. Ano, jde o globální celosvětový vyhledávač. Na Google.cz Vaši stránku třeba zná, ale jak je tomu skutečně u Google.com? To už se zjišťuje z ČR s českou IP adresou a českou lokalizací prohlížeče hůř. Nicméně jde to. Je potřeba použít tzv. Advanced Search, který umožňuje zvolit jazyk a lokalita, ze které chcete „simulovat“ vyhledávání. Vyberete tedy obligátní English a United States. Pak zadáte dotaz typu site:www.vase-domena.com a hle, nic. Ačkoliv v českém Google.cz je zaindexováno, v Americe o Vaší nové stránce nikdo prakticky neví. Když zadáte klíčová slova, která by měla identifikovat Váš brand (což může být např. fráze Vase Domena), tak se v organických výsledcích vyhledávání zobrazí kupodivu na prvních pozicích Vaše Facebook stránka, Twitter profil, Tumblr blog, Pinterest, případně i další sociální sítě a to jen v případě, že jsou v angličtině a také alespoň trochu cílené celosvětově (tj. mají fanoušky z USA i z jiných zemí celého světa, meta informace jsou v angličtině apod.). O Vaší nové stránce však vůbec nic.
Co teď? Cestou z této nepříjemné situace je systematický a strategický online marketing do zahraničí. Slepé výstřelky jako je tu inzerce v AdWords, tu banner v reklamní (obsahové) síti nebo pár PR článků na amerických server Vás opravdu nikam neposunou. Je potřeba vše dobře promyslet a systémově zapracovat na marketingu v několika stěžejních krocích:
Zvolit optimální doménu (ideálně COM)
Celý web/eshop přeložit do angličtiny (ideálně samozřejmě US English, nuance američané poznají a mohou je odradit)
Jste zvyklí na kilogramy, centimetry, metry a podobně? Zapomeňte na ně a na webu vše prezentujte namísto KG v LBS, používejte palce atd.
Pokud to je možné, u vícejazyčného eshopu rozdělte obchod na více pohledů / jazykových mutací (multishop) na vlastních doménách a na té COM v angličtině cílené do USA skryjte cokoliv co by Vás na první pohled spojovalo s ČR (česká vlajka bohužel v USA není příliš známá a mnozí američané by mohli usoudit, že jde o ruský komunistický eshop)
Není jednoduché najít ideálního dopravce a zařídit rozumné ceny dopravy do USA. Sdělte americkým zákazníkům cenu a formu dopravy, pokud je to možné, pokuste se část nákladů na dopravu promítnout raději do cen produktů.
Prezentujte pozitivní reakce na nákupy ve Vašem eshopu na webu v sekci Testimonials.
Zajistěte optimální propojení nového webu/eshopu s Google Webmaster Tools (v případě, že cílíte skutečně jen do USA, tak nastavit geografické cílení na Spojené státy)
Máte-li eshop s cílem prodávat do USA, zaregistrujte se do Google Merchant Center a pomocí Google AdWords inzerujte formou produktových reklam (Google Shopping) a dynamického remarketingu
Vychytejte si anglické verze stránek na sociálních sítích vč. budování zpětných odkazů na Váš oficiální web/eshop – většina sociálních sítí je amerických (Pinterest) a některé dokonce patří přímo Google (Google+, YouTube). Snažte se získat fanoušky Vašich produktů (se zájmem o dané téma, např. pomocí Facebook Ads) z USA pro Vaši Facebook stránku – existuje šance, že pokud budete dělat marketing na Facebooku dobře, budou Vás pak američtí fanoušci propagovat sami. Obdobné rady platí i pro další sociální sítě.
Založte si blog na některé z amerických platforem jako je Tumblr a publikujte obsah v angličtině s nenásilnými odkazy na Váš nový web
Vytvořte si pár mikrostránek věnovaných Vašim TOP produktům nebo argumentaci k nákupu Vašeho sortimentu v angličtině na doméně COM a pomocí Google Webmaster Tools je explicitně zacilte na Spojené státy
Budujte smyslupné zpětné odkazy na amerických – tématicky příbuzných – webech, diskuzních fórech, blogu atd.
Eshopy zaregistrujte do amerických srovnávačů zboží.
Je toho mnohem a mnohem víc, ale toto jsou rady, které jsem získal praxí a jejich efekt je ověřený. Nezapomeňte také na to, že jednou z největších korporací v USA je Microsoft – majitel a provozovatel vyhledávače Bing, který se v poslední době docela prosazuje i u nás v ČR. V USA je jeho podíl samozřejmě mnohem větší a díky platformám jako jsou Windows 8, Windows Phone a dalším se může registrace webu do Bing Webmaster Tools docela hodit.
Kromě Google a Bing je v USA ještě Yahoo! Search. Marketing pro tento vyhledávač je ovšem kapitola sama pro sebe. Na druhou stranu aktuálně má asi necelých 8% vyhledávání na trhu v USA, což může být pro Váš web s ambici prorazit za oceán zanedbatelné a nezajímavé. Kdyby byl ovšem někdo puntičkář a chtěl investovat čas a energii i minoritním vyhledávačům v USA, tak podle celosvětového tržního podílu, který může být tak trochu i vodítkem pro podíl na americkém trhu, to vypadá asi takto:
Google – 1 100 000 unikátních návštěvníků za měsíc
Bing – 350 000 000 unikátních návštěvníků měsíčně
Yahoo! Search – 300 000 000 unikátů měsíčně
Ask – 145 000 000 unikátů měsíčně
Aol Search – 75 000 000 unikátů
Pokud máte nějaké vlastní poznatky, zkušenosti nebo postřehy z českých internetových projektů, které mají ambice a snahu prosadit se v USA pomocí internetového marketingu, uvítám Vaše tipy a triky v komentářích.
Specialista internetového marketingu a ecommerce konzultant na volné noze. Uznávaný odborník na platformu Magento eshop, PHP/MySQL vývojář a affiliate nadšenec.
Správce PPC kampaní (se zaměřením na Google AdWords, Sklik) s mnoha lety zkušeností z mediální agentury i práce na volné noze. Konzultant ecommerce a SEO, podpory online prodeje, optimalizace konverzního poměru, srovnávačů zboží a dalších souvisejících nástrojů internetového marketingu. Propagátor a evangelista obsahového marketingu (content marketing) a copywriter.
Standa je diplomovaným specialistou v oboru Informatika ve státní správě a autoritou v oboru internetového marketingu, za kterou stojí reference jako je iDNES (MAFRA a.s.), TV Nova (CET 21 s.r.o.), Toyota Material Handling CZ s.r.o., TRIOLA a.s., Eurocert a.s., Antares a.s. a mnohé další. Více o službách a projektech pod značkou Open Mage najdete na webu www.openmage.cz.
Přečteno 144 573×
Přečteno 87 659×
Přečteno 68 602×
Přečteno 65 990×
Přečteno 57 138×