Pro nyní aktuální projekt eshopu cíleného na americký trh řeším aktuálně interpretaci statistických dat webové návštěvnosti, která mi poskytuje ke zdrojům a kvalitě návštěvnosti Google Analytics. Musím s politováním říci, že ne vždy najdete v tomto nástroji, určeném pro detailní webové analýzy, vše co potřebujete.
Veškerá návštěvnost z USA vykazuje 100% bounce rate (alias míru opuštění webu bez navštívení více než jedné stránky) a nulovou dobu strávenou na stránce. Lámal jsem si pár dní hlavu s tím, co způsobuje okamžité opuštění webu s tím, že jsem přikládal nezdar nějakému technického blokátoru a podobným věcem.
Po prostudování několika článků k dané problematice jsem však zjistil, že toto chování skutečně běžně nastavá u takových návštěv, které si prohlédnou jedinou stránku na webu a to tu, která je pro ně vstupní stránkou. Nedostanou-li se totiž alespoň na ještě jednu (resp. druhou) stránku webu, není Google Analytics schopen změřit dobu strávenou na webu.
Důležité je v takové chvíli ověřit vstupní stránky webu pro takový segment návštěvnosti – doporučuji vytvořit si samostatný segment – u mne to byla návštěvnost specifikovaná v sekci Demografické údaje a to pomocí Oblasti. V atributu Země/Území jsem určil, že návštěvnost obsahuje United States. Pokud by byla tímto chováním postižena pouze jediná vstupní stránka, pak je problém zřejmě někde na dané stránce. U mne se však stejné chování vyskytuje na mnoha stránkách eshopu – nejvíce na homepage, ale i na detailech produktů a to různých produktů.
Otázkou tak nyní je, co je společným jmenovatelem domovské stránky eshopu a konkrétních stránek detailu produktů, které figurují v Google Analytics jako vstupní stránky pro americkou návštěvnost. Prakticky tak přichází obecně platné elementy webu jako je design, forma či jazyk. Konkrétně pak může hrát roli a v úvahu lze brát hlavičku a patička webu, jelikož ty jsou pro domovskou i produktovou stránku identické. Nezbývá než zkusit A/B testování nebo jednoduše po pár týdnech měnit takové části webu, které by selským rozumem mohli americkým zákazníkům vadit, což jsou typicky:
Obecně lze tyto informace a postupy použít samozřejmě i na návštěvnost z jiných zahraničních zemí než je USA. Děje se tak dle mého soudu zejména u „mezinárodních“ eshopů a webů, které tvoří „svým písečkem zaslepení Češi“.
Ono to totiž není tak přímočaré jak se na první pohled zdá. Pokud o tom víte více, rád se přiučím. U některých jednostránkových microsites je 100% bounce a u některých jako je třeba nově má mikrostránka magentowebhosting.cz je bounce rate třeba podivných 66%. A přitom je to také jednostránkový web, tak proč někde to je schopen Google změřit tak a někde jen tak?
Co se týče narážky na mou odbornost ... asi máte pravdu, ale jak si můžete přečíst, nejsem výhradně PPCčkář. Dokonce bych řekl, že PPC dělám spíš rekreačně a kromě něj mě živí více ecommerce poradenství, vývoj eshopů, kódování, programování, design, ale i celý internetový marketing obecně (od SEO, přes optimalizaci konverzního poměru až po affiliate a sociální sítě). To pak člověk občas není ve všem 100%, ale zase má široký rozhled a ví kde hledat, což je IMHO mnohem důležitější než nosit v dnešní době vše v hlavě.
Specialista internetového marketingu a ecommerce konzultant na volné noze. Uznávaný odborník na platformu Magento eshop, PHP/MySQL vývojář a affiliate nadšenec.
Správce PPC kampaní (se zaměřením na Google AdWords, Sklik) s mnoha lety zkušeností z mediální agentury i práce na volné noze. Konzultant ecommerce a SEO, podpory online prodeje, optimalizace konverzního poměru, srovnávačů zboží a dalších souvisejících nástrojů internetového marketingu. Propagátor a evangelista obsahového marketingu (content marketing) a copywriter.
Standa je diplomovaným specialistou v oboru Informatika ve státní správě a autoritou v oboru internetového marketingu, za kterou stojí reference jako je iDNES (MAFRA a.s.), TV Nova (CET 21 s.r.o.), Toyota Material Handling CZ s.r.o., TRIOLA a.s., Eurocert a.s., Antares a.s. a mnohé další. Více o službách a projektech pod značkou Open Mage najdete na webu www.openmage.cz.
Přečteno 144 532×
Přečteno 87 572×
Přečteno 68 561×
Přečteno 65 972×
Přečteno 57 008×