Hlavní navigace

Jak vyčnívat nad ostatními v organickém vyhledávání Google

15. 6. 2017 10:47 | Stanislav Puffler

Dohání mě chuť zase trochu psát. Tentokrát si dáme něco technomarketingoidního. Rich snippets. Schema.org. Microdata. Že nevíte, o co jde? Měli byste, pokud chcete vyčnívat nad ostatními v přirozených výsledcích vyhledávání Google. Díky strukturovaným mikrodatům určujícím co bude v dané části obsahu vlastně popsáno, můžete výrazně odlišit svůj výsledek vyhledávání od těch ostatních a to dost znatelně.

Strukturovaná data

Vyhledávače na první dobrou netuší, o čem píšete a jak strukturujete své stránky. Který odstavec něco popisuje, kde jsou ceny, kde se mluví / recenzuje / komentuje. Netuší zda popisujete něco, co pomůže zdraví nebo naopak píšete o nějaké firmě, osobě či filmu. Vše mu však můžete do značné míry usnadit právě díky strukturovaným datům.

Strukturovaná data mají několik implementací z ních asi nejvíce se prosadilo Schema.org. Pomocí této implementace můžete vyhledávači s podporou mikrodat (mezi něž patří právě Google) sdělit, že popisujete výrobek, jakou má cenu, co o něm píší zákazníci atd. Snadno upřesníte, že zde jde o popis události, tam zase o audio/video a jinde o informace o závažné nemoci a prostředcích, které mohou pomoci její léčbě.

Práce s mikrodaty přináší ovoce z mého pohledu ve dvou rovinách. Především vyhledávač může lépe chápat obsah webu a dost možná si jej tak lépe zatřídí a využijte mikrodat i ve svém indexu. To může ve výsledku zvýšit relevanci takové zaindexované stránky vůči dotazu položenému uživatelem vyhledávače – zejména v případě long tailu. Druhou rovinou je pak samotná prezentace strukturovaných dat ve výsledcích vyhledávání Google.

Rich snippets

V samotných výsledcích vyhledávání si pak díky strukturovaným datům můžete výrazně pomoci, jelikož Vás mohou odlišit od konkurence. Jak? Vypadá to nějak tak, jako na obrázku níže, kde je prezentován produkt, který prodávají velcí hráči na trhu i menší eshopy. Ten můj má implementovaná strukturovaná data pro produkty, ale i další entity. V případě tohoto produktu se pak díky tomu v organickém vyhledávání kromě běžného snippetu objeví trošku košatější kousek doplněný o cenu produktu a hodnocení zákazníků.

Díky implementaci strukturovaných dat ve formátu Schema.org je výsledek vyhledávání bohatší, košatější a příměje více lidí k prokliku

Samozřejmě to má i svá proti. Jednak můžete mít z větší části negativní hodnocení produktů, pak se tím asi nebudete moc chlubit a selektivně tak budete prostě mikrodata pro Reviews ignorovat a vyhledávačům neposílat. Další a z mého pohledu výrazně nebezpečnější nevýhodou je aktuálnost strukturovaných dat a jejich prezentace v organicu. Zde např. uvedená cena je sice krásná, ale třeba už den dva je fakticky jiná. Proč?

Záleží dost na tom, jak často k vám chodí strýček Google na návštěvu pro aktualizaci svého indexu. Pokud to není moc často, pak doporučuji pracovat s často aktualizovanými daty opatrně a dobře rozmyslet, která z nich „obalíte schématy“. Pokud třeba produkt zdražíte a potenciální zákazník z vyhledávače přijde v očekávání nižší ceny, asi to nedopadne moc dobře.

Nicméně i pokud přehlédneme schémata pro Reviews a Price, stále máme dost možností jak svá data v eshopu (i jinde – třeba na blogu nebo firemním webu) strukturovat a jak zvýšit viditelnost v organicu a tím zvýšit míru prokliků z výsledků vyhledávání. A to je podle mě asi nejdůležitější a nejzásadnější přínos strukturovaných dat pro SEO. Čím máte vyšší míru prokliku, tím hodnotí váš web Google jako více relevantní a může jej posouvat výš ve výsledích vyhledávání. A to přeci chcete ne?

Já ne, já chci víc prodejů, víc konverzí v mých affil webech, víc relevantních zákazníků na mém shopu … ale chápu, většina českých online podnikatelů zamrzla na touze po první pozici na obecná klíčová slova a co možná největší návštěvnosti. Ale o tom už zase jindy.