Přiznám se, že ačkoliv jsem IT a ještě k tomu rozený Brňák, na Invexu jsem nebyl už nejméně tři čtyři roky. A nemyslím si, že jsem o něco přišel. Úpadek Invexu byl dobře znatelný už nejméně od roku 2000, vlastně ihned poté, co se trochu významněji rozšířil internet. Rok od roku ubývalo výstavní plochy, pořadatelé se zoufale snažili držet návštěvnost zaměřením na masy, což se jim ale jako bumerang vrátilo nenasytnými hordami sběračů propisek ze středních a základních škol. Ještě si pamatuji, že na tom svém posledním Invexu jsem tlupy sběračů potkával dokonce i v odborné dny.
Jak všichni víme, Invex, kdysi jeden z největších brněnských veletrhů, umřel. Z odborné veřejnosti jej nebude postrádat asi nikdo, z ostatních tak maximálně prodejci univerzálních lepidel a leštidel na boty, kteří tak přijdou o možnost prezentovat své hi-tech výrobky široké veřejnosti. Ostatně kdoví, jestli na těch minulých Invexech neudělali největší tržby právě oni.
Minulý víkend jsem na brněnském výstavišti navštívil jiný veletrh – Mobitex (nábytek). A řeknu vám, upřímně jsem se vyděsil. Oproti loňskému roku se výstavní plocha radikálně zmenšila, snad více než o polovinu. Měl-li bych to říct naplno, zůstalo tam v podstatě úplné ho… Zmizely téměř všechny velké značky, ostatní stánky malé. BVV mimo jiné lákalo i na kancelářský nábytek, z kterého jsem tam našel doslova jednoho výrobce židlí a jednoho výrobce stolů. Asi čtvrtinu celé výstavní plochy pak zabíral jeden výrobce zahradního nábytku. Prostě totální propadák.
Zatímco prodejci nábytku na veletrh jako prodejní kanál zjevně rezignovali, vyžírkové prodávající kde co opět nezklamali. V jednom jediném výstavním pavilonu byl doslova neskutečný počet stánků s různými lepidly, leštidly, struhadly, mixéry, noži, masážními přístroji a další verbeží. Troufám si tvrdit, že jejich počet hravě převýšil počet stánků s nábytkem. Nápadně mi to připomíná zprávy z posledních Invexů.
Z celé víkendové anabáze jsem nabyl dojmu, že přežitý je nejen Invex. Přežitý je zkrátka celý koncept veletrhu. Ano, možná je letošní ročník trochu umocněný krizí – ale spíš mi přijde, že trend je dlouhodobý a že v současné formě veletrhy nemohou přežít. Speciálně, když jdete na veletrh nábytku a namísto toho vás nutí poslouchat, jak se správně krájí zelí.
…
A když už se do BVV obouvám: Někdo by měl BVV konečně vysvětlit, že klobása s horčicí na papírovém tácku nebo guláš s chlebem rozhodně nejsou tradiční veletržní pokrmy, na které se všichni třesou jako na jahody se šlehačkou na Wimbledonu. Ano, stížnosti západních zbohatlíků z osmdesátých let minulého století na veletržní stravu nebyly ani po třiceti letech vyslyšeny a na BVV se stále není kde normálně najíst!
Souhlas. Jsem z Brna a Invex je čím dál horší. Už to není pro masy, ale ani pro odbornou veřejnost - proč ho vůbec pořádají, to nechápu. Nechápu taky proč staví další výstavní pavilon, když stejně jsou všechny výstavy menší a menší. Možná kvůli trhům, které tam občas bývají (alespoň myslím, na trhy nechodím).
Stačí zajít na Cebit nebo Norimberský veletrh hraček (kde je přísný zákaz dětí a normálních lidí, pro získání drahé vstupenky je třeba předkládat důkazy v podobě faktur a dodacích listů!!!) a je jasné, že veletrh není přežitek.
Jenže stejně tak se ukáže, jak příšérné je brněnské výstaviště! Jak Norimberk tak Hannover jsou naprosto nesrovnatelné. Ať už jde o prostředí, jídlo, podmínky pro vystavovatele... proti tomu si v Brně připadám jak v Rusku.
CeBIT? Tam děti naopak pořádají stejné hony jako v Brně, nedostanou se akorát do vyhrazených zón, které jsou v některých pavilonech pro byznys. Vstupenka se dá úplně normálně koupit u vchodu (aspoň poslední čtyři roky, co tam jezdím). Ale jinak je výstaviště v Hannoveru fakt dobré, jenom (kromě centrálního "ufo" komplexu) takové bezpohlavní - haly jsou prostě velké krabice.
Já si taky nemyslím,že výstavnictví je přežiteek. Problém možná bude v cenách a službách, které BVV poskytuje. Mám zpětnou vazbu od vícero firem, které se veletrhů účastnily v minulosti a později začaly považovat tyto výdaje za zbytečné. Předražená nájemní plocha, vyúčtování služeb problematické nebo vůbec. A protihodnota? Není odpovídající.
Mé jméno je Lukáš Nevosád (@lukasnevosad) a jsem spolumajitelem firmy two bits (@twobits_cz) provozující několik zahraničních portálů o cestování. Přestože se v poslední době věnuji především vývoji, mým velkým koníčkem je internetový marketing.
Přečteno 34 005×
Přečteno 23 327×
Přečteno 18 434×
Přečteno 15 633×
Přečteno 14 068×