Hlavní navigace

Microsoft začal brát Google konečně vážně

1. 2. 2008 14:52 (aktualizováno) Lukáš Nevosád

Microsoft dnes zveřejnil tiskovou zprávu o tom, že správní radě Yahoo! předložil nabídku na odkup všech volných akcií. Schyluje se tak k transakci, která dle mé paměti nemá na internetu obdoby.

Zajímavé jsou podmínky: Už v prvním kole nabízí Microsoft prémii 62% (!) nad současnou tržní hodnotu akcií a především nabízí nejen obvyklou směnu za akcie Microsoftu ale i variantu vyplacení v penězích. Celkem se jedná o 44,6 miliard dolarů.

V tiskové zprávě i v dopisu Microsoft transakci podle očekávání zdůvodňuje synergickým efektem, zvýšením efektivity a dalšími marketingově vděčnými tématy. Ve zveřejné zprávě jsem naopak nenašel jakoukoliv zmínku o obraně tržních pozic, přestože to bude zřejmě hlavním důvodem k takovému kroku.

Yahoo! je dlouhodobě v defenzivě proti Google, hodnota akcií od roku 2005 klesá a za poslední čtvrtletí předvedlo Yahoo! dokonce pokles obratu o 4,6%. Microsoft naproti tomu dlouho dobu Google úplně ignoroval, poté se trochu vzpamatoval, draze kompletně změnil strategii a do webu začal pumpovat obrovské peníze. Naproti všem proklamacím se mu nicméně doposud nepodařilo zpoždění ani dohnat, natož se posunout vpřed. Špičkové on-line služby v podání Microsoftu sice existují, nicméně znáte vy někoho, kdo je skutečně používá? Získat uživatele se totiž Microsoftu stále nedaří a to i přes totální purifikaci služeb (live.com) a obrovské synergické možnosti ve vyvíjeném software.

Dle mého nejdůležitějším důvodem ke koupi Yahoo! je on-line reklamní trh. Současné nastavení on-line reklamního trhu totiž jednoznačně směřuje k monopolu a oběma aktérům musí být jasné, kdo má k pozici monopolisty nejblíže. Akvizice dvojky a trojky na trhu by teoreticky mohla ještě kartami zamíchat a situaci zvrátit alespoň na olygopol.

Z pozice publishera toto jedině vítám, protože boj o reklamní trh se pomalu ale jistě začíná přesouvat ze zadavatelů na poskytovatele obsahu a vznik dalšího silného hráče znamená především více peněz pro nás. Prostor pro „uplácení“ publisherů je v současných maržích poměrně velký…

Ať je to jak chce, pokud se tato transakce uskuteční, a já věřím, že ano, Microsoft čeká obrovská výzva, a tentokrát se výzvou skutečně nemyslí prázdné zvolání manažera. Spojit to nejlepší z obou služeb tak, aby vznikla namísto obvyklého molochu pružná a inovativní firma a zároveň stávající zákazníky nejen neztratit ale i nové získat – na to je už i slovo výzva příliš slabé.

Sdílet