Hlavní navigace

bing.com - první pohled

2. 6. 2009 11:41 (aktualizováno) Lukáš Nevosád

Microsoft si nedá pokoj a (po kolikáté už) se pokouší resuscitovat svoji divizi zaměřenou na online vyhledávání. Jaký je bing.com?

Intermezzo

První, co utkvělo v médiích, bylo neočekávané spuštění celé služby. Microsoft totiž veřejně oznámil datum spuštění, aby pak službu neočekávaně a trochu v tichosti spustil o celé dva dny dřív. Asi nejsem sám, komu vrtá hlavou proč. Nejpravděpodobnější mi připadá varianta rozložení zátěže. Microsoft by se tak – musím dodat poměrně inovativním způsobem – vyhnul problémům téměř všech podobně spouštěných služeb – totiž přetížení pár hodin po spuštění, kdy se na službu nahrnou nedočkavci z celého světa a zátěž se může dostat na mnohonásobek plánu.

UI

Jasnou inspiraci rozhraním Googlu nezapřel ani předchůdce live.com (ten nyní směřuje na bing.com). Přestože zde asi nebylo moc co vymýšlet, přišel Microsoft s poměrně zajímavou myšlenkou – každý den je pod vyhledávačem jiný obrázek. Ačkoliv tohle normálně nemám rád, musím uznat, že v podání bing.com je to naprogramováno excelentně a obrázek na pozadí nijak nezdržuje ani neruší. Celá grafika se přizpůsobuje šířce stránky, takže není nutné scrollovat horizontálně. Bohužel, Microsoft zůstal u rozlišení 1024×768, dál už se zobrazuje jen šedý okraj. Ve fullscreen na velkém monitoru vypadá stránka trochu komicky, ale v tomto směru rozhodně není výjimkou.

Jak hledá Bing?

Vyhledávání je samozřeujmě to, co dělá vyhledávač vyhledávačem. Bohužel, Microsoft zde opět ukázal, že vyhledávače prostě pořád neumí:

Dotaz: auto

Devět z deseti odkazů je z jedné domény. Na jednu stranu bravo SEO týmu serveru auto.cz, na druhou stranu velké fuj vývojářum Bingu. Tohle už se naučil i Seznam.

Dotaz: sex (se základním nastavením filtrování)
Opět na nás útočí doména sex.cz, i když pouze dvakrát. Přesto je to výsledek, který se snadno filtrovat dal. Výsledky jsou o mnoho lepší než na Seznamu, který je na tento kw beznadějně zaspamován, na druhou stranu Google je podle mne stále o mnoho lepší – nabízí totiž sadu opravdu tematicky oddělených výsledků.

Dotaz: pilates praha

Na polo-konkrétní dotaz už Bing předvádí slušnou sadu výsledků. Jako jediný vynechává vertikály (např. kdesportovat.cz) a nabízí přímé odkazy na relevantní lokální sportcentra. Celkový výsledek opět kazí zdvojený odkaz z jedné domény a také výsledek z toplist.cz. GoogleSeznam nabízí v podstatě velmi podobné výsledky, obohacené právě o zmíněné vertikály. Zda vertikály vynechávat je otázkou vkusu, v tomto případě ve výsledcích určitě nevadí, protože samy nabízí velmi relevantní stránky.

Dotaz: Wizair (překlep z WizzAir)

Bing je úplně mimo, stejně jako Seznam. Jediný Google nezaváhal a nabídl homepage aerolinky. Na dotaz bez předklepu samozřejmě odpoví všechny vyhledávače bez problému.

Dotazů jsem samozřejmě zkoušel víc, uvedl jsem ale jen ty zajímavé, na kterých je dobře vidět rozdíl mezi jednolivými vyhledávači. Na unikátní dotaz samozřejmě odpoví všechny vyhledávače přibližně stejně, i když mám pocit, že Bing z nějakého důvodu neindexuje tolik stránek (domén) jako Google nebo Seznam.

Pokud bychom měli udělat z tohoto minitestu nějaký závěr, vítězem je jednoznačně Google. Druhé místo bych neudělil, bronz by získal Seznam a až bramborovou medaili by si odnesl Bing. Nadruhou stranu – u Bingu by stačilo zapracovat na filtru vyřazujícím podobné odkazy z jedné domény a rázem by Seznam o píď předběhl. Pokud si ale Microsoft myslí, že to stačí, obávám se, že se stejně jako s live.com dost rychle přesvědčí o opaku. Nezbyde mu potom, než se vrátit k osvědčenému plánu B – integrovat, předinstalovávat, přednastavovat a omezovat ostatní.

Sdílet