Hlavní navigace

Týden v kostce

24. 2. 2008 1:04 (aktualizováno) Michal Černý

Nejzajímavější události minulého týdne, snad již z nadhledem a s komentářem. Vítězové, poražení a hlavní hvězdy uplynulého pracovního cyklu, i témata na které teprve přijde řeč.

Týden byl ve znamení Microsoftu, neboť téměř všechny události se točily kolem něj, ač se nedá říci, že by byl vítězem celotýdenního dění. Ve svém příspěvku Sází Microsoft interoperabilitu? Jsem se dotknul toho, že MS uvolňuje některé své technické specifikace, klíčové pro vývoj programů třetích stran. Již předtím, ale uvedl, že chce pootevřít dvířka ke klíčovým formátům, které užívá balík MS Office – jde především o .doc, .ptp a .xls. O důsledcích se dá zatím jen spekulovat, důvody jsme již uváděli ve zmiňovaném článku. Každopádně se jedná o další výzvu pro OpenOffice a na něm postavené produkty – například Lotus Symphony od IBM, který se může stát velmi silným hráčem, především díky designové podobnosti s poslední versí MS Office (práce s karovým menu).

Druhá zpráva o softwarovém gigantovy je dostatečně medializovaná také. Podle všeho se MS chystá pozřít Yahoo, bez ohledu na to, jestli se jí to líbí nebo ne. Pokud se mu to opravdu povede, pak lze předpokládat zvýšenou snahu Google o technologický pokrok a třeba i o realizaci nějaké portálové služby (více v článku Microsoft zahajuje nepřátelské převzetí Yahoo?).

Pokud jde o českou mediální scénu začínají se probouzet i výrazní spáči – Deník se oblékl do nového kabátu a snaží se na internetovém poli ukrást co největší kus. Vsází přitom na osvědčené recepty – nabízí poznámku Ivana Hoffmana (což je lákadlo nemalé) a to co již všichni konkurenti mají, tedy multimediální podobu. Jak to dopadne uvidíme.

Proti Microsoftu se v Česku staví Google. Konkrétně mu jde o neuznání Open XML Českým normalizačním institutem (mimochodem nese zajímavé jméno, že?). Na straně Google je také IBM. Oběma jim jde ze zjevných důvodů o podporu již uznaného odf – jak jsme již řekli pro Google je každé oslabení MS výhra a IBM má svůj, na tomto formátu založený, kancelářský balík.

A nyní již běží na pořad dne Mozilla, která chce aby její mailový klient byl ze všech nejpříjemnější, nejrychlejší a nejpohodlnější na světě. Ostatně kdo by nechtěl? A že nechce zůstat jen u slov byla představena platforma, která o to má usilovat (vizte: http://www.mo­zillamessagin­g.com/en-US/). A také bylo již staženo 500 miliónů Firefoxů. Nezbývá než gratulovat.

Dalším tématem byly IM. ICQ je sice jednoznačně v Česku nejpopulárnější „kecálek“, který zde má již dva milióny uživatelů. Je to paradoxní právě díky netriviálním maličkostem, které se skrývají v licenčním ujednání. Je zvláštní, že celá řada uživatelů užívá ICQ i k alespoň částečně komerčním účelům, což je právě porušení podmínek. Druhou snad ještě výraznější záležitostí je právo poslouchat a analyzovat vámi provedené chaty. Z tohoto pohledu je na tom daleko lépe Skype, který má za sebou již sto miliard provolaných minut za 4,5 roku. Ten navíc velmi dbá na diskrétnost hovorů, které uskutečňuje. Mým osobním favoritem je ale jednoznačně Gtalk, který je otevřený a bez problémů umožňuje hovory i s velmi malým datovým tokem.

A o čem jiném se ještě psalo na Lupě (již bez odkazů)?

Třeba o konci HD-DVD, které tak za sebou nechá spoustu vyhozených peněz za přehrávače i vývoj. Do budoucna se jedná o nebezpečný precedent, neboť je otázka za jakých podmínek může výrobce ukončit výrobu „jídla“ pro váš přehrávač či jinou technologii, opět nemá jasnou odpověď. Myslím, že mnoho lidí to může vnímat jako podvod a krádež, ale obecně se jedná zřejmě o daleko hlubší a složitější otázka.

Nebo o OpenID. Pan Antoš se netají nadšením, já bych byl daleko zdrženlivější. Pokud se opravdu ujme tak jak se zdá, pak stojíme před ohromným bezpečnostním tématem. Navíc se jedná o monopol, nebo spíše kartel, což je věc o které se příliš nemluví. Proč je to zrovna OpenID a ne jiný standart? A komu bude to vše vlastně sloužit? Opravdu jsou hlavním cílem spokojení uživatelé, nebo jen projekty konkrétní projekty? Příliš mnoho problémů, abychom nadšení mírnili.

O čem se bude mluvit

Na Lupě zřejmě bude pokračovat diskuse o internetových médiích. Je pravda, že jejich specifika jsou různá, ale některých témat jsme se ještě téměř nedotknuli – například otázka reklamy zatím leží poměrně ladem. Lze o internetové reklamě hovořit jako o umění a jaké jsou její meze, proč jsou zpravodajské servery plné reklam a co bude znamenat blokování reklamy ze strany uživatele pro tato média. A ani blogům zatím příliš místa věnováno nebylo a to se jedná o fenomén v pravdě masový.

Pokračovat budou jistě i námluvy Microsoftu a Yahoo. MS nemá již mnoho času webová dvojka zase podniká kroky, které její cenu výrazně snižují a sebepoškozuje se. Příkladem budiž absurdně vysoké zlaté padáky nejen pro vedení společnosti. Ač jsem Yahoo ze začátku fandil, dnes již k tomu nemám důvod – chování dvanáctileté psychicky nevyrovnané slečny by bylo podobné a nic se nemá přehánět.

Očekávat lze také návrat k diskusi o koncepci a výsledcích OpenID, což je téma, které bude s přibývajícími servery stále aktuálnější a palčivější.

Zprávy za uplynulý týden jsou čerpány ze zpráviček na Lupě. Děkuji autorům.