Hlavní navigace

Start Google Health

29. 2. 2008 22:29 (aktualizováno) Michal Černý

Google se rozhodl zasáhnout do dalšího odvětví, tedy do oblasti velice lukrativního zdravotnictví. Vždyť kdo by se nezajímal o své zdraví?

Dlouhou avizovaná služba by měla spravovat zdravotnickou dokumentací a na základě jejich informací pak vyhodnocovat zdravotnická rizika, nabízet typy a triky na dlouholetost, zdraví životní styl a podobně. Stačí jen souhlas s importem vašich zdravotnických dat do Google. Celý projekt zatím běží v testovacím režimu a spolupracuje s Clevelandskou klinikou, ale prý se brzy přidají další.

Pro nás ostatní je k dispozici obyčejný Co-op vyhledávač zdravotnicky laděných webů. Tedy to, co si z každý z nás, umí pomocí tohoto nástroje udělat sám. Zklamání snad jen mírní racionalizace celé věci – Google chce udělat ze zdraví obchod i na internetu a lze očekávat, že za dobrá místa v Google Health se bude muset platit (sponzorované odkazy). Jde zde tedy o dvě věci – směrem ke společnosti vyslal signál, že vstupuje na trh se zdravím a společnostem zase, že mohou začít platit. Jak prosté.

Celý projekt ale vzbuzuje především otázku ohledně míry důvěry, kterou dáváme nejen Google, ale také sami sobě, že nám heslo k účtu u tohoto webu nikdo nesebere. Etické a bezpečnostní otázky tak na sebe nenechají dlouho čekat. Kritici jistě budou hovořit o stále neexistující komplexní koncepci bezpečnostního řešení u web 2.0 jako celku a to i přesto, že zatím Google neměl žádný problém. Ale samozřejmě je otázka bezpečnosti v kontextu zdraví daleko palčivější.

Dalším zajímavým rozměrem celé záležitosti je skutečnost, že Google nutně směřuje k portálovým službám. Sice poněkud odlišným, než jaké nabízí Yahoo! ale přece. Zdraví je tak jen dalším logickým krůčkem do mosaiky, kterou pro nás internetový obr skládá. Služeb a funkcí nabízí nejen víc, než kolik může jeden internetový server efektivně nabízet, ale především mnohem více, než kolik může nabídnout Google se svou minimalistickou koncepcí.

Pokud tedy Google dokáže postavit vlastní portál bude mít na začátek služeb až dost – sekce finance, zdraví, katalog stránek, fulltextové vyhledávání, prohledávání zboží, slovníky, mapy… Navíc by tím možná vyřešil dlouhodobé dilema mezi Google Video a YouTube, nalákal zcela novou skupinu uživatelů a v neposlední řadě získal obrovský prostor pro reklamu.

Ještě nedořešeným tématem zůstává, zdali bude Google využívat informace ze zdravotnické dokumentace například pro výsledky vyhledávání a podobné aktivy. Navíc si jistě není těžké představit, že například hůře vidícím lidem nabídne možnost užít odlišné vizuální prostředí. Na první pohled je to velice užitečné, na stranu druhou máme potřebu vnímat svůj zdravotní stav jako věc neveřejnou. S tohoto pohledu jistě bude otázka zabezpečení a ochrana osobních údajů velice citlivou záležitostí. Je otázkou kdo a proč by chtěl tuto službu užívat, jaký mu přinese profit?

Google každopádně dokazuje, že se inovací nebojí a že jeho spektrum zájmu není jen reklama a vyhledávání. Po té co začíná pronikat do telekomunikací (ať již jako operátor nebo svým operačním systémem pro Smartphone) lze jen spekulovat, kam povedou jeho cesty. Nenápadně budovaný koncern, který se začíná podobat GM či Ford v dobách začátku automobilismu nenápadně roste, i přes to, že celá americká ekonomika stagnuje díky hypotéční krizi. Jeho akcie se prodávají (25.2. v 19:25 SEČ) za asi 494 USD. Přitom ještě v lednu se prodávly za více než 700 USD.

Stránky projektu: http://www.go­ogle.com/coop/to­pics/Health
Oficiální blog Google: http://google­blog.blogspot­.com/

Aktualizace:

Další články již bez ladu a skaladu:

http://blogs.wsj­.com/

http://www.bu­sinessweek.com/


Poskytli byste Google informace o svém zdravotním stavu?

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).