Hlavní navigace

Facebook ztrácí v tradičních zemích a odkládá vstup na burzu

16. 6. 2011 19:50 | Michal Černý

Podle serveru Insidefacebook.com zaznamenaly ve Spojených státech v období od 1. května do 1. června pětiprocentní pokles uživatelů. A jeho finanční situace také není zrovna růžová (asi).

Zdá se, že Facebook je již za zenitem, co se týče popularity v tradičních zemích, o které se dlouhodobě opírá. Celkový počet lidí, kteří na konci května Facebook využívali, klesl USA na 149,4 milionu ze 155,2 milionu na počátku měsíce. V Kanadě během května přestalo Facebook využívat zhruba 1,5 milionu uživatelů, další propady je možné vidět v Rusku či Velké Británii. Jde tedy o státy, kde má Facebook téměř polovina obyvatel, je zde dobrá dostupnost webových služeb a zdá se, že je Facebook postupně přestává bavit. Za uživatele Facebook považuje ty, kteří se ke svému účtu přihlásí alespoň jednou měsíčně. Nyní má sociální síť 687 milionů uživatelů.

Kombinují se tak dva fenomény – trh se sociálními sítěmi je v těchto oblastech nasycen a existuje malá skupina uživatelů, kteří Facebook reálně opouští. A právě ta je zakrytá v jiných státech nárůstem nových uživatelů. Jako příklad je možné uvést Brazílii, Mexiko, Thajsko či Indii, což jsou státy, které mají poměrně málo bonitního obyvatelstva. A shodou okolností jde o oblasti, kterým kraloval Orkut.

Jistě není bez zajímavosti, že právě u Orkutu se snaží Google vytvářet řadu novinek. Jednak se snaží udržet si sociální síť, která v případě potřeby bude technologicky dostatečně vyspělá, aby odolala konkurenci a jednak hledá možné obchodní modely. A tak přibývají funkce pro obchod (propojení s Google Places) i zábavu (nové obrázky, podpora hudby atp.). Přesto se stále zdá, že Orkut nemá jednoznačnou vizi a profilaci. A i to je možná důvod, proč v tradičních oblastech ztrácí. Navíc se zdá, že Google nemá v plánu Orkut nějak masivně podporovat například Androidem.

Přesto není možné mluvit o tom, že by Facebook měl za sebou právě úspěšné období. Mimo blížící se stagnace počtu uživatelů, která se zdá být nevyhnutelná, se zdá že na tom není dobře ani finančně, neboť odložil svůj vstup na burzu. Přitom by musel zveřejnit své reálné výsledky hospodaření, což zřejmě nechce – možná by vyšlo najevo, že představa úspěšných reklamních kampaní jen bublinou. A že celková finanční bilance nemusí být vůbec kladná a zřejmě ani nebude.

Podíváme-li se na to, jak dlouho a za jakou cenu dostal Google do černých čísel YouTube, dá se očekávat, že výsledky Facebooku nebudou právě dobré. Podle všeho by je ale měl zveřejnit do konce roku a zřejmě doufá, že jeho situaci vylepší vstup na čínský trh, který ale bude nutně spojený s etickými kompromisy. Vláda v Pekingu si zcela jistě pohlídá, aby se přes Facebook nedala zorganizovat demonstrace nebo propagovat lidská práva. Bude jistě zajímavé sledovat, co z čínského Facebooku nakonec vypadne.

Dost možná investoři pochopí, že na Facebooku velké peníze dlouhodobě vydělávat nejdou, nebo alespoň nikdo není jak. Říci ale, že se blíží konec sociálních sítí by bylo předčasné. Stejně tak, že Facebook dělá svůj obor špatně – Google s Orkut nebo MySpace jsou na tom podstatně hůře.

Zajímavé je, že podle jiných statistik Facebook rostl i v USA, i když podstatně pomaleji, než loni. Ale i podle jiných dat se zdá, že období dvojciferného růstu má ve vyspělých regionech Facebook za sebou. Ostatně ani jinak by to nebylo možné.