Hlavní navigace

Vyplatí se použít Facebook comments na webu?

20. 4. 2011 18:41 (aktualizováno) Karel Novák

Nedávno vyšel poměrně zajímavý článek, který se snaží zhodnotit nasazení Facebook comments  na webu TechCrunch.com. (originální článek najdete na webu WatchingWebsi­tes.com v EN). Tento článek ale na tu hlavní otázku která by mě osobně zajímala, ale nedopovídá.

Ve stručnosti:

  • Po nasazení se snížil celkový počet komentářů o 42% a o 38% se nížil průměrný počet komentů na jeden článek
  • Po nasazení se ale zvýšil celkový počet „I like“ o 27 % a pro články dokonce o 36%
  • Po nasazení došlo k menšímu snížení  retweetů n a Twitter

To, jak se to projevilo na celkové návštěvnosti nebo na návštěvnosti jednotlivých článků ale není uvedeno, což je škoda, protože pro mě osobně by právě vliv na návštěvnost byl rozhodující argument pro nasazení.

Za sebe vidím důvody pro / proti takto:

Hlavní důvody pro

  • Sociální moderace
  • Jednoduchá implementace
  • Omezení spamu
  • Jednoduché sdílení na facebook
  • Sociální trafik

Jen pro upřesnění jednotlivých důvodů pro:

Pod pojmem sociální moderace osobně vnímám to, že na facebook je velká většina lidí registrovaná pod vlastní uidentiou. A i ti, kdo pod vlastní identitou na Facebook nejsou, většinou nemají zájem za každou cenu spamovat diskuze tak, jako tomu je u běžných anonymních diskuzí (např. Aktuálně.cz, Idnes.cz nebo kdysi Noviky.cz)

Omezení spamu je asi jasné, zatímco u jiných komentářových systémů je nutné řešit nějakou antispamovou ochranu jako třeba Akismet, u Facebook diskuzí je toto z větší části eliminováno.

Propojení na Facebook zase zajišťuje jednoduché odesílání komentářů na profil diskutujících uživatelů, což může být celkem zajímavý zdroj návštěvnosti nových uživatelů.

Hlavní důvody proti

  • Data má Facebook
  • Negativní vnímání Facebook u části uživatelů
  • Závislost na systému třetí strany
  • Omezené možnosti moderace

Určitě se dá najít i mnoho dalších.

Použít nebo nepoužít Facebook comments?

Asi nejdůležitější co by mohlo mluvit pro nasazení je možnost získat nové návštěvníky z prostředí Facebook, kteří by jinak na váš web nedorazili.

V ČR používá tento typ diskuzí (z velkých webů) asi pouze ct24.cz. Možná i díky tomu má fan page CT24 přes 44.000 fanoušků. To je myslím nejvíce z podobných zpravodajských webů (Aktuálně.cz má 6.700, Idnes.cz má 14.900, Novinky.cz mají 22.000).

Docela by mě ale zajímalo, jestli to webu ct24.cz kromě velkého čísla fanoušků (které s tím navíc nemusí vůbec souviset) přineslo i něco jiného?

Pokud máte někdo zkušenosti s nasazením Facebook comments, tak napište svoje zkušenosti do diskuze. Jestli a co vám to přineslo. Nový trafik, nový uživatelé atd. Zajímal by mě názor někoho, kdo s tím má praktické zkušenost, ideálně na nějakém větším webu a je ochotný se podělit.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).