Rubicus: Web 2.0 snadno a rychle?

26. 11. 2007 19:16 Jan Horna

V rámci Invexu jsem vyslechl přednášku s názvem „Jak vytvořit originální projekt aneb konec kopírování v Čechách“. Vít Vrba z firmy Westcom prezentoval redakční systém Rubicus, který „chce určovat světové trendy“ podle vlastních slov. Protože mě systém Rubicus zaujal, slíbil jsem v minulém příspěvku napsat další postřehy a osobní dojmy. Publikační systém Rubicus umí zhruba vše, co o sobě prohlašuje, škoda jen, že zatím nejsou využity všechny vlastnosti a funkce, které dnešní Web 2.0 nabízí, resp. požaduje.

Systém Rubicus jsem vlastnoručně vyzkoušel. Zaregistroval jsem se, založil nový web a pak jsem otestoval i editaci jednotlivých webových stránek. V rychlosti jsem prošel ovládací panel (administraci), abych viděl, co všechno se mi nabízí. Kromě tvorby webových stránek systém umožňuje vytvořit e-mailové schránky a ukáže mi také statistiky návštěvnosti webu. Na webu můžu mít jednotlivé stránky nebo některý ze složitějších modulů jako třeba články, katalog, fotogalerii či diskusní fórum. Potud nic zajímavého či objevného. Příjemné jsou in-line editace textů (tu umí třeba DotNetNuke či Community Server) a masivní využití AJAXu, kdy akce probíhá na pozadí a uživatel tak nemusí čekat na načtení nové stránky (tohle se mi zase líbí u Wordpressu).

Web se skutečně tvoří snadno a rychle. Za nadstavbu pak lze považovat automatické SEO a možnost sdílení obsahu pomocí RSS kanálu. Technologicky vyspělému, i když ne unikátnímu, produktu tak podle mého chybí druhá hemisféra, která komunikuje s okolím a která dělá z webu onen žádaný Web 2.0. Což platí dvojnásob, pokud jde o globální produkt.

Kde vidím příležitosti? Už samotný web www.rubicus.com je pouhou prezentací produktu. Proč neobohatit úvodní stránku o (sdílený) obsah, který tvoří sami uživatelé systému, tak, jak to děla například web www.wordpress­.com? Co se editace webových stránek týká, chybí mi jednoduchá možnost vkládání multimediálního obsahu, typicky hudby z last.fm, videa z YouTube apod. Nebo chci odkázat na informaci na mapě a rád bych využil mapy Googlu. API však mlčí. A co třeba malá ikonka pro snadné uložení dané stránky na del.icio.us? „Ne, bohužel“, odpovídá CMS Rubicus.

Dokážu si také představit, že lze z publikačního systému exportovat obsah (sdílet) formou widgetů, které se dají vkládat na jiné stránky. Chybí také aplikace pro Facebook, kterou mají například Wordpress a Drupal. V budoucnu se dá rovněž využít OpenSocial od Googlu (a to už vůbec nemluvím o Google Gears pro off-line práci) a tak se více přiblížit potenciálním uživatelům. Ve výčtu bych mohl pokračovat dál a dál.

Web či konkrétní webová služba už dnes nemůže čekat, že ji někdo objeví a že se uživatelé sami a s nadšením jen pohrnou. Stejně tak SEO a PPC reklama nejsou tím zaklínadlem, jakým byly dříve. Web 2.0 pro mě znamená mimo jiné, že je čas zvednout kotvy a vydat se za uživateli. A nemusí to být zrovna jako Microsoft, který za „cestu za uživateli“ zaplatil Facebooku 240 milionů dolarů. Stačí třeba jako zajímavá službička www.lijit.com, na kterou jsem nedávno narazil :-)

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).