Nedávno jsem byl v Praze na konferenci Czech Internet Forum 2007. Cílem odborné konference, kterou pořádal server Lupa.cz, byla „reflexe aktuálního stavu a vývoje internetového prostředí v České republice“. Čekal jsem, že se někde na internetu objeví reflexe výše uvedené konference, že někdo přinese svou kůži na trh a vysloví „názor“. Prozatím jsem ale narazil na četné zpravodajské rešerše, které jsou pouhým popisem události. Jaká tedy byla konference, jaký je český internet? Má pravdu pan Čep (jeden z panelistů), když tvrdí, že je český internet zaprděný?
Podle mě je český internet takový, jaký je. Není zaprděný. Spíše izolovaný a potažmo pomalu se vzdalující rychleji ujíždějícímu vlaku s nápisem „globální internet“. Ale zpět na konferenci. V ranním workshopu o Webu 2.0 se mluvilo převážně o Googlu. Slovo Facebook zaznělo snad třikrát (přitom 2× z mých úst), spíše ale okrajově. Řeč byla i o mobilním internetu. Mobil má dnes skoro každý a tak se mluvilo o možnostech, jak jsou uživatelé schopni sami vytvářet obsah. Na pravou míru vše uvedl Jaroslav Kábele z Mafry, když jasně řekl: „Do stránek si hrabat nenecháme“. Tematicky poutavá pak byla přednáška Michala Berga o obchodních modelech na Internetu doplněná zajímavými praktickými příklady webových služeb. Zahraničních pochopitelně. Michal mimo jiné provozuje anglicky psaný blog Czechidea.com, přesto při prezentaci řekl, že „tahle myšlenka nepochází z mé hlavy“
Na pódiu ho pak vystřídal Petr Bednář z Global Inspiration. Mimo jiné jsme se dozvěděli, že „ovládání internetu je stále ještě činností, kterou nejsou některé skupiny obyvatelstva schopny zvládnout“. Následoval oběd – losos přelitý omáčkou (pozn. pro catering: tu prosím příště méně zahušťovat) s divokou rýží, velice del.icio.us Po jídle byl čas na panelovou diskusi o inovacích v českém prostředí. Jediným inovátorem byl mezi diskutujícími Matthew Gertner z AllPeers. Připomněl prozatím nejúspěšnější český start-up Netbeans Romana Staňka a také se ptal, kde jsou další čeští inovátoři. Odpověď dostal třeba od Tomáše Matějčka z Mitonu, který přiznal, že „inovujeme formou copy & paste“. Na to navázal velice typickou konkrétní reakcí Pavel Zíma, šéf Seznamu, slovy: „Zkoušíme i něco našeho“
Z odpoledních bloků mě zaujala panelová diskuse o komunitách a to hlavně díky osvěžujícím vstupům Jana Václava Čepa. Komunity, komunikace, otevřenost, spolupráce a sdílení. Tyto fenomény dnešního internetu byly v diskusi nahrazeny nekonkrétnostmi, neschopností být věcný či nedej bože otevřený. S přicházejícím večerem a ubývajícím obecenstvem však kvalita prezentací a diskusí naštěstí stoupala. Jiří Hlavenka, zakladatel a dlouholetý šéf Computer Pressu, mluvil o odborných médiích, tištěných i internetových. Potvrdil pověst vizionáře a předpověděl zánik tištěných odborných médií (ve dnešní podobě), odhadem prý v horizontu 20 let. Svižné prezentaci nechyběla fakta z praxe, která pan Hlavenka nasbíral během řízení předního českého vydavatelství. Stejně tak následná diskuse byla nadprůměrně bohatá.
Přednášku Jana Herzmanna, ředitele firmy Factum Invenio, šlo označit přívlastkem „last but not least“. Měl jsem pocit, že přednášející ví nejen o daném tématu, ale i o souvislostech, které přesahují oblast internetu a technologií vůbec. Ten den šlo o poměrně unikátní pocit. Zájemci mohou najít přednášku ve formátu PPT na adrese http://kristalova.lupa.cz/dokumenty-ke-stazeni/, kde jsou k dispozici i prezentace ostatních přednášejících. Jako upoutávku můžu uvést pro někoho možná spíše skeptické tvrzení pana Herzmanna: „Možná, že reálný svět je jiný, než se nám jeví na obrazovce počítače.“ Co tím chtěl říct? No .. jako příklad uvedl dívku z afrického venkova.
Suma sumárum jsem byl rád, že jsem se konference zúčastnil. Čekal jsem, že nic převratně nového se nedozvím, což se mi po celém dnu potvrdilo. Příjemně mě potěšila hladká organizace celé akce a .. ano, výkon cateringu také. Po skončení konference následovalo na jiném místě vyhlášení výsledků soutěže Křišťálová lupa. O tom určitě napíšou lépe jiní, já estrádám nerozumím. Jo, ještě k těm inovacím apod. Zřejmě si budeme muset počkat na již třetí (po 2 úspěšných exitech) start-up Romana Staňka. Pokud chcete být přitom a nejste uprdění, máte šanci. Dobrá data hledají výjimečné lidi.
Honza (AKA Jan Horna) se zajímá o hosting, webové aplikace, Web 2.0 a sociální sítě. Pracuje pro firmu HorMart s.r.o., která provozuje Přehled českého webhostingu.
Přečteno 8 022×
Přečteno 6 704×
Přečteno 6 622×
Přečteno 6 579×
Přečteno 6 565×