Google po svém klasickém způsobu spouštění jednotlivých služeb formou betaverze oficiálně spustil webovou kancelář. Na nabídce je asi nejzajímavější zacílení placené verze Google Apps Premier Edition na firmy o 100 a více zaměstnancích (dle Digiwebu). O výhodách Premier Edition oproti Standard Edition si můžete počíst na stránkách Googlu.
Co mě na nabídce zaujalo mimo toho, že za každý účet zaplatíte ročně 50 USD? Zaujala mě definice úrovně dostupnosti (SLA) emailu (Google používá Gmail) ve verzi Premier Edition. Přece jenom jste velká firma, tak požadujete garance, že emaily budou chodit včas a že se nikde nebudou ztrácet.
99.9% uptime guarantee for email je podle mě docela hezké číslo znamenající, že jen maximálně 8 hodin a 46 minut budete v roce bez emailu.
A co se stane, když se Googlu taková dostupnost nepovede? Přečtěte si poslední definici na stránce o SLA. Service Credit" means: (a) three days of Service added to the end of Your term for the Service, at no charge to You, if the Monthly Uptime Percentage for any calendar month is between 99.0% and 99.9%; or (b) seven days of Service added to the end of Your term for the Service, at no charge to You, if the Monthly Uptime Percentage for any calendar month is between 99.0% and 95.0 %; or © fifteen days of Service added to the end of Your term for the Service, at no charge to You, if the Monthly Uptime Percentage for any calendar month is less than 95.0%.
Podle toho jak bylo citované ustanovení splněno, tak dostanete či nedostanete službu zadarmo navíc.
Chtěli byste dostat 15 dnů služby zadarmo navíc v ceně 2 dolarů, když v každém měsíci, po který službu využíváte nebude 1,5 dne fungovat? Já ne. Běžným standardem v SLA je v případě jeho porušení vrácení části peněz za službu vydaných. Uvidíme zda-li cílová skupina Premier edition uvěří těmto „garancím“ i přesto, že jsou pod značkou Google.
Zajímavostí je, že číslo na telefonickou podporu se dozvíte až po přihlášení do služby. O tom, kam a komu se dovoláte a o dalších aspektech služby se dozvíte v příštím článku.
Jaké SLA v případě emailových služeb byste chtěli? Mě by stačilo 99% s tím, že by se peníze za nesplnění SLA vracely a ne že bych dostal navíc nějaký den zadarmo.
Máte to špatně. Dobrá SLA se pozná ne podle toho, že dostanu nějaký bonus zadarmo, ani podle toho, že mi vrátí alikvotní část peněz, ale podle toho, že v případě neplnění dostanu TUČNOU pokutu, jejíž výše hradí moje ztráty z výpadku vyplývající.
Pokud používám web a maily k provozu firmy, ani to jinak nejde. Co bych taky dělal s pár vrácenými dolary, kdyby mi mezitím utekly kšefty za stovky tisíc?
SLA bez SANKCÍ není použielná. Sankce musí hradit náklady na nečekaný výpadek. To co pod názvem SLA nabízí Google je jen hračka pro děti.
Tak to by byla opravdu ideální SLA. Zajímalo by mě, kdo by jí poskytl a zda-li by o ní byl vůbec zájem ze strany zákazníků za tu cenu, za kterou by se prodávala. Vy takovou SLA znáte? Věřím, že určitě nějaká taková bude, ale tak pro ČNB, která za to zaplatí v řádech desítek miliónů. Máte na nějakou službu uzavřenou SLA s TUČNOU pokutou pro poskytovatele?
Jinak s vámi souhlasím a proto si myslím, že Google nemá šanci uspět u větších firem.
Súhlasím s Martinom. Akékoľvek SLA, čo aj definované v zmluve je zbytočné, ak prípadný výpadok nie je pokrytý tučným "odškodným". Viem, viem, že v praxi je to tak, že sa za porušenie SLA ponúka maximálne zľava, alebo nejaká biedna náhrada. Žiaľ SLA v zmluve znamená nezriedka vysoký príplatok a ak nie je zakotvené adekvátne odškodné v prípade jeho porušenia, tak je zmluva s garantovaním SLA naozaj splachovanie peňazí do záchoda.
Osobně si pamatuji SLA pro web velmi významné české firmy za 200 000 /měsíc s fix time 15min. Jinak zabezpečení vysoké dostupnosti sebou nese za každou desetinu nad 99% enormní náklady. Budete se divit, ale dostupnost se dá poměrně přesně spočítat. Pokud se to neodrazí v ceně, tak to není míněno vážně. Podle mne je SLA Googlu při ceně 50 USD/m v odpovídající.
Skřítek se věnuje obchodu v IT společnosti, která vyvíjí SaaS řešení v oblasti bezpečnosti. Ve volném čase miluje pohyb na vzduchu a lezení či horolezení.
Přečteno 36 523×
Přečteno 29 734×
Přečteno 20 492×
Přečteno 16 621×
Přečteno 14 107×