Nasledujici seznam nema byt vytka, ale upozorneni. Mam taky za sebou roky programovani a mnoho takovych chyb na vlastnich strankach.
1. Stranka odkazuje sama na sebe. Zadna stranka by nemela mit odkaz, na ktery kdyz kliknu, nic se nezmeni, pouze se znovu nacte tataz stranka. Navstevnik je pak zmateny, nevi co se deje. Typicky – na homepage je umisten odkaz na homepage (logo apod.)
2. Odkazy na prazdne stranky anebo na stranky, s jedinym textem „v teto kategorii neni nic“. Tyto odkazy by se nemely nikde vyskytovat, vyvolavaji u navstevnika velmi neprijemne pocity. Nikdy zadne stranky „v rekonstrukci“ apod.
3. Listovani po 5 nebo 10 polozkach. Je lepsi vypsat defaultne mnohem vice a nezdrzovat navstevnika zbytecnym listovanim. Je dobre take nabidnout moznost nastavit pocet polozek na 1 strance seznamu.
3a. Vsude, kde je listovani je dobre umistit odkazy na nekolik dalsich/predchozich stranek a vypsat celkove mnozstvi stranek.
4. Podcenovani esteticke stranky. Vysledek by se mel pouzivat s radosti. Obcas to vyzaduje trochu designu
5. Zapomenuti na korektni zpracovani uvozovek ve formulari. Ve vysledku je pak text se zpetnymi lomitkami pred uvozovkou anebo chyba behem INSERT SQL. Osetrit je potreba nezavisle na nastaveni serveru, tzn. zjistit nastaveni magic_quote a osetrit podle toho.
6. Windowsovi programatori casto zapominaji na to, ze UNIXove servery rozlisuji mezi malymi a velkymi pismeny v nazvech tabelek databazi apod.
7. Vzdy je potreba provest test blbuvzdornosti. Korektni zpracovani jakkoliv nekorektnich vstupnich udaju a jakkoliv nekorektniho chovani uzivatele – kliknuti, kde se nema apod.
8. Nenutit navstevnika delat neco co neni bezpodminecne nutne. Typicky – povinna registrace v eshopu
9. Nespoustet SESSION, pokud to neni nutne. Pokud je mozne vyhnout se pouziti SESSION. Pred tim, nez pouzit SESSION je treba se zeptat, zda by se to nedalo udelat pomoci POST a GET. To stejne se tyka i COOKIES
10. Prilis male anebo malo kontrastne pismo, necitelne pro lidi s horsim zrakem
11. Vypisovani prazdnych polozek, napr. Velikost:
a zadna uvedena velikost. V pripade, ze nemame udaj o velikosti, pak neni potreba ani vypisovat ten radek Velikost:
12. Ztrata dat po vyprseni session. Je treba osetrit – zajistit automaticke ukladani apod.
13. Rozhozene kodovani v odeslanych emailech + zbytecne prazdne radky. Spravne kodovat predmet emailu, jmeno odesilatele apod.
14. SEO triky, ktere zhorsuji pozici stranek ve vyhledavacich (neviditelny text apod.)
15. Formulare, neosetrene proti spamu.
16. Neosetrene URL pole ve formulari. Nekdy navstevnik zada adresu s http:// nekdy bez http://. V databazi je potreba ukladat vse spravne a nejlepe pred ulozenim jeste otestovat domenu, zda existuje
17. zvetseny obrazek ma stejnou velikost jako nahled. „Kliknete pro zvetseni“ otevre popup, ve kterem je obrazek stejne velikosti – zadne zvetseni
18. zobrazeni reklamy na FireFox uzivatelum FireFox :)
19. Tlacitko „Zobrazit vsechny prispevky“ pod clankem, ke kteremu neni zadny komentar
ad bod 1. ... pokud je to logo v zahlavi stranky vsude, tak neni duvod, proc by se melo na homepage chovat jinak. Docela by me zajimal odkaz na stranky, ktere tohle pravidlo dodrzuji, u vetsiny logo smeruje na homepage i z homepage samotne.
Pripadne zkuste upozornit autory GMailu, Seznamu nebo Centra, ze maji homepage blbe a ze z nich jsou uzivatele zmateni :)
[3] myslim, ze se to chova prave jinak. Odkaz ma *nekam* odkazovat. Na homepage "odkaz" na logo neodkazuje NIKAM. Tim hur, ze je to skoro vsude.
Jako pozitivni priklad muzete prozkoumat www.useit.com, www.google.com nebo www.yahoo.com
Na chyby rad upozornim kohokoliv po tom jak dostanu objednavku. :)
jeste par dobrych stranek bez odkazu homepage na sebe:
- www.wellstyled.com
- www.sovavsiti.cz
Jedna se o malickost, ale stejne zajimave, jak jsem zjistil, ze zname konzultanti jako h1.cz a dobryweb.cz maji stejnou ficuru. Docela by me zajimal jejich nazor.
S bodem 1 si dovolím nesouhlasit. Systém "LOGO webu vede na úvodní stránku" je naopak velmi vhodné dodržovat napříč internetem, je to zaužívané a uživatelé to berou jako jakýsi "záchranný kruh" pro případ, že se dostanou bludištěm odkazů někam, odkud se neumí rychle vymotat nahoru. Vzhledem k tomu, že by úvodní stránka měla nabízet rozcestník k obsahu daného webu, je skok na titulku přes logo dobrá volba - a je jasné, že kliknutí na logo na titulní stránce by mělo fungovat jako znovunačtení stránky (to totiž není zas až tak zanedbatelná věc, na některých webech přibývá obsah velmi rychle: DeviantArt = cca 2 obrazy za sekundu...)
To samé platí i pro (autorem tohoto seznamu zřejmě propagované) znefunkčnění odkazu na místo, kde se zrovna nacházím (tedy, aby se z odkazu "XYZ" stal po kliknutí na něj jen obyčejný text, když jsem na stránce XYZ). Opět -- uživatel by měl mít možnost znovunačíst tu samou stránku, aby viděl, zda se na ní něco nezměnilo.
Jeste citat od nejvetsiho odbornika pana Nielsena a muzeme tema bodu 1 uzavrit
"Place your name and logo on every page and make the logo a link to the home page (except on the home page itself, where the logo should not be a link: never have a link that points right back to the current page)."
Ten Good Deeds in Web Design
http://www.useit.com/alertbox/991003.html
Prelozeno do cestiny: "Umistete vase jmeno a logo na kazdou stranku a udelejte logo odkazem na homepage (s vyjimkou samotne homepage, kde logo by nemelo byt odkazem: nikdy nedavejte odkaz, ktery vede na stejnou stranku)"
snad to staci pro potvrzeni bodu 1.
17 - tato chyba je vězšinou způsobena tím, že zákazník (nebo nějaký "sypač") prostě nemá žádný obrázek ve větším rozlišení a je lepší když obrázek produktu je všude zvětšovací, i když na několika stránkách se obrázek zvětší jen o pár pixelů, než když to bude na každé stránce jiné
2 - o tomto by se také dalo polemizovat, pro prodejce (shop) může být dobé, když návštěvník vidí, že zde může dostat také výrobky z kategorie X, i když v určité přechodné době tento sortiment nemusí být zastoupen ani jedním výrobkem
1 - já bych se přiklonil k dodržení stejného chování stránek, přesto že na jedné jediné bude odkaz sám na sebe, užitečný link sám na sebe může být i v drobečkové navigaci v patičce stránky, kdy se takto dostanu zpět na vršek stránky
[12] uzivatel nemusi vedet. Bavime se o odkazu, na ktery kdyz navstevnik klikne, tak se nic nezmeni, pouze se znovu nacte stejny obsah. Z meho pohledu je to spatne chovani a zbytecny odkaz. Je jedno jestli jde o titulni nebo jinou stranku. Porad si za tim stojim. Obnoveni stranky nebo posunuti na zacatek mi nepridou jako dobre duvody.
Na strankach seznam.cz, lupa.cz, centrum.cz je to podle mne chyba, i kdyz ne moc zasadni (protoze je vsude jinde). Mam stejnou chybu na nekterych svych projektech, ale chci ji opravit. Slo mi o ilustraci programatorskeho pristupu k web designu, ktery podle mne zhorsuje navigaci a pouzitelnost stranek. Ve vetsine pripadu se tim nikdo nechce zatezovat. Netrvam na tom, aby to menil kdokoliv jiny. Nebudu se domahat zruseni odkazu na lupa.cz nebo seznam.cz :) je to jejich vec. Jenom bych rad slysel rozumny duvod proc tam ten odkaz je. Nevidim jiny duvod nez programatorska logika realizatora a slabsi kontrola uzivatelskeho rozhrani zadavatelem.
Dekuji za podnetne komentare! Vedlo me to k hlubsi analyze problemu.
tak jeste neco od Nielsena
http://www.useit.com/alertbox/20031110.html
"Don't include an active link to the homepage on the homepage
Compliance rate: 41%
Guideline number in Homepage Usability book: 43
This is a special case of a guideline that applies to all website or intranet pages: never have a link that points to the current page. (A button to refresh stock quotes or other changing information is a different matter, and should be presented as a command button rather than a navigation link since it doesn't lead to a new location.) Active links to current pages cause three problems:
* If they click it, a link leading to the current page is an utter waste of users' time.
* Worse, such links cause users to doubt whether they're really at the location they think they're at.
* Worst of all, if users do follow these no-op links they'll be confused as to their new location, particularly if the page is scrolled back to the top.
Homepage links on the homepage typically result from using a universal navigation bar that includes "home" as an option. Fine. But when users are on a page that's featured in the navbar, you should turn off that option's link and highlight it in such as way that indicates that it's the current location."
K problematice klikatelného loga i na úvodní stránce:
Já naopak beru klikatelné logo na úvodní stránce jako ověření toho, že jsem skutečně na úvodní stránce (když se mi načte tatáž stránka).
Když logo klikatelné na úvodce není, tak jsem na pochybnostech, jestli pak vůbec bude klikatelné na ostatních stránkách daného webu.
Ale to je asi věc přístupu...
[15] Souhlas
Neklikatelny odkaz po kliknutí nevíte jestli jste udelal chybu vy nebo tvůrce stránek, pokud by byl "najednou" klikatelný odkaz neklikatený, tak by asi chtelo napsat neco jako "zde se nachazite".
Nehlede na to, ze kliknuti na odkaz a aktualizace cele stranky nemusi vzdy zpusobit stejnou vec.
V okamziku, kdy hlavni stranku nekdo natahne do sveho ramce, jsem vzdycky rad, ze na ni je klikatelny odkaz, ktery mohu otevrit v novem okne/panelu. Klidne rikejte, ze to je chyba prohlizece (chybejici "otevrit tento ramec v novem panelu"), to muj problem nevyresi.
Takze #1 neberu.
[15] souhlasim, ze je to vec pristupu. Priznam se, ze obykle neklikam na logo, abych zjistil jestli jsem na uvodni strance. :-/ Nekdy na rychlem pripojeni ani nezjistite jestli se ta stranka znovu nacetla anebo jestli se vubec neco stalo. To pak muzete klikat vicekrat a nic nepostrehnete, jenom odesilate zbytecne dotazy na server.
[16] neklikatelny odkaz je samozrejme chyba, rec sla o tom, ze by tam odkaz byt nemel :) Mluvime take o odkazu, ktery ma otevrit HTML stranku, v tomto pripade domovskou - tu stejnou, na ktere se nachazime.
[17] chapu, ze 1 neberete, ale nepochopil jsem proc a v cem presne je problem, ktery resite. Co znamena "ramec" a proc chcete otevirat v novem okne/panelu stejnou stranku? :-/
Bod 1 je čistě věcí volby. Když někdo chce, aby to na hlavní stránce nebyl odkaz, ať si tak svůj web udělá, ale ať to, proboha, neprohlašuje, za Jedině Správnou Cestu a neoznačuje jinou (logičtější) volbu za chybu. Zaštiťování se Velkým Jménem místo argumenty je typickým příznakem, že se těch argumentů nedostává. A přesně stejně je to i s některými dalšími body - autor své osobní preference, to máme každý, ale proč hned o jiné volbě mluvit jako o *chybě*?.
[19] z urciteho pohledu, delani chyb je svobodna volba kazdeho a muze byt take logicka.
Opravdu bych ocenil, kdybyste misto zastitovani se obecnymi prohlasenimi a osobnimi obvinenimi, sdelil neco konkretniho o Vase logice ve vztahu k bodu 1 a "nekterym dalsim bodum".
Pokud tedy mate na svych strankach odkaz hlavni stranky na sebe, k cemu tam slouzi? Jaka je presne logika, krome zvyku a nepozornosti? A vemte to jako teoretickou diskuzi. Nechci abyste proboha ani Vy ani nekdo jiny neco menil na svych strankach. Nechte tam vsechno jak je. Jenom me zajima ta logika.
Co se tyce velkeho jmena, myslim, za bych to nenaformuloval lepe nez svetove uznavany odbornik, ktery se dlouhodobe zabyva TESTOVANIM uzivatelskeho rozhrani. Rozumite-li anglicky, najdete ty argumenty v komentari [14]
Ad [20]: já ale netvrdím, že je špatně, pokud to jako odkaz nefunguje. Vy ovšem tvrdíte, že je chyba, pokud ano. Takže je spíš na místě, abyste *vy* uvedl argumenty, co je na tom vlastně špatného. Zatím jsem si všiml jen: 1. Je to špatně, protože jsem to prohlásil za chybu (tedy vy, ne já). 2. Je to špatně, protože Velké Jméno tvrdí, že se to nemá dělat (ale také neřekne proč, prostě to jen prohlásí).
Logika je jednoduchá: konsistence. Existuje-li na všech stránkách prvek, který se chová stejně, co získám tím, že ho na jedné stránce znefunkčním? Ale budiž, chce-li to někdo dělat, je to jeho věc. Na rozdíl od vás jsem dalek jeho volbu označovat za chybu jen proto, že zvolil jiné řešení než já. Jsou ale i praktické důvody. Např. potřebuji-li URL webu (třeba abych ho napsal do mailu nebo otevřel v jiném prohlížeči, je pro mne rychlejší kliknout pravým tlačítkem na logo a zvolit "copy link location" než to kopírovat z adresního řádku (dvojnásob na Windows, kde nemají selection, takže je potřeba navíc přehmátnout na klávesnici).
Chcete-li příklad dalšího sporného bodu, který ve skutečnosti není žádnou chybou, ale otázkou volby autora, tak třeba bod 11. Třeba při procházení katalogu zboží se zobrazenými (stejnými) parametry ve formě tabulky je pro mne (jako návštěvníka) mnohem praktičtější, je-li stejný údaj pořád na stejném místě, než kdyby se pohyboval nahoru a dolů podle toho, které jiné údaje u jednotlivých druhů zboží chybějí. Nebo kdyby dokonce občas zmizel a já musel hledat, jestli tam je nebo ne. Když vidím "rozměry: ", hned vím, že rozměry nejsou k dispozici; když tam ten řádek nebude, musím prohlédnout celou stránku, abych si ověřil, že tam opravdu není.
Mimochodem, ať už jsou preference ohledně bodů 1 a 11 jakékoli, je to zanedbatelná prkotina proti tomu, jak je nepříjemné čtení dlouhého souvislého textu bez diakritiky.
Aha, tak [14] jsem přehlédl. Ale moc velký dojem to na mne neudělalo. Mám-li to vzít popořadě, tak:
1. Ztráta času? Jaká ztráta? Buď se stránka změní, a pak to není ztráta času, protože dostanu nové informace. Nebo zůstane stránka stejná a pak žádný čas neztratím. Tedy kromě času, který jsem strávil přesunem kursoru na to logo a kliknutím, ale ten bych ztratil, i kdyby to odkaz nebyl. Naopak: pokud na to logo kliknu prostředním tlačítkem (nebo jeho ekvivalentem), pak když to není odkaz, prohlížeč mi (ve stejném panelu) buď otevře stránku, jejíž URL mám právě v selection, nebo si z jeho obsahu URL nějak domyslí, případně mi vynadá, že to není URL. V každém případě to pro mne znamená větší zdržení, než když se mi znovu načte stejná stránka. Mimochodem, to není teoretická úvaha, to je zkušenost z praxe.
2 a 3 říkají v podstatě totéž. Opět je to podle mne přesně obráceně. Pokud kliknu na logo, dělám to proto, abych se dostal na hlavní stránku webu. Když na něj kliknu, jsem na hlavní stránce webu, tedy přesně tam, kde jsem chtěl být. Tak z čeho bych měl být zmatený? Když logo odkazem nebude, při kliknutí (v lepším případě těsně před ním podle kursoru) zjistím, že to odkaz není, a budu si muset uvědomit, že je to proto, že už tam jsem (pokud tedy to, že nejde o odkaz, není chyba).
Jinak v Google me v posledne silene vytocil, ze odkazy Web Obrázky Zprávy Skupiny Fotografie Gmail atd. ma vycentrovane vlevo, zatimco cely Google jako takovy je uprosted
a) blbe to vypada
b) musim zcely ZBYTECNE podnikat dlouhe vylety mysi, abych kliknul napr. na obrazky.
Tim chci rici, ze i Google ma obcas v hlave uplne vymeteno.
Ad 1) Je otazka, jestli dat prednost konzistenci (homepage obsahuje na sebe sama) nebo se drzet zasady "neodkazuj na sebe sama". Mne osobne odkazy na sebe sama nijak nevadi, navic u nekterych typu stranek (napr. ty, co se meni velmi rychle) je to obcas rychlejsi nez reaload.
Ad 4) Design by nemel delat programator, ale webdesigner. Ale u webu je podle mne (a mnoha jinych, vcetne tvurcu samotneho HTML) mnohem dulezitejsi obsah nez forma.
Ad 9) Pokud je na jiste casti stranek (napr. e-shopu) treba udrzovat session, je celkem komplikovane session od nejakeho okazmiku vsude zapnout - protoze HTTP protokol je bezstavovy, musi byt informace o zapnuti session ulozena do neceho jako session ... pokud vas napada nejaky jednoduchy (opakuju - jednoduchy) zpusob, jak to udelat jinak, budu vam za nej vdecny.
Ad 12) Ukladat nekde session? Proboha proc? I kdyzy se ukladaly do databaze, stejne se driv ci pozdeji budou muset smazat. Staci prece jen nastavit interval na rozumnejsi dobu, ale kdyz si nekdo rano vleze na e-shop, tak at neceka, ze vecer probudi pocitac ze suspendu a bude mit platnou session. Kdyz uz chce nekdo umoznit ukadat session (treba kvuli kosiku), at to udela explicitne (tlaciko "Ulozit stav kosiku"). Navic, dost uzivatelu (ja osobne take) "nakupuje" na zkousku jen pro to, aby mohl porovnat celkove ceny nebo dostupnost, ale nikdy to zbozi neobjednaji (protoze ho treba koupi jinde, eventualne nikde).
Ad 17) Castokrat je detail ve velkem rozliseni nedostupny, takze tu mame bod 1), tentokrast v blede modrem. Osobne i zde bych dal prednost konzistenci - pokud obrazek nic nedela, je to podezdrele a uzivatel to muze povazovat za chybu (mluvim z vlasni zkusenosti).
Jasně že máme klávesu F5... jenže bohužel, mám šéfa, který se dodnes nenaučil Ctrl+C a Ctrl+v a ve Wordu i všude jinde používá ta tlačítka v menu / toolbaru. Ten F5 samozřejmě neumí ovládat a tak míří myškou kamsi nahoru. A teď: Podivejte se schválně na to, jak jsou umístěny tlačítka Reload ve Firefoxu a v IE 7:
FF: Třetí tlačítko zleva (zhruba), asi 4 centimetry od levého okraje okna.
IE7: Až za adresním řádkem (cca 20 centimetrů od levého okraje okna).
Někdo, kdo používá myš, je v případě nutnosti pracovat na jiném počítači s jiným prohlížečem dost v háji, pokud se tu klávesovou zkratku nenaučí. Logo bude všude stejně.
predtim jsem se zasekl na bodu 1, ale ted jsem to docetl cele, a musim rict, ze mi tento seznam prijde
- nesouvisly (spis nez metodicky seznam je to proste brainstorming, ale i ten muze byt inspirujici). Viz napriklad body "listovani po polozkach" a "pozor na estetickou stranku" - to je uplne jina uroven detailu.
- silne subjektivni (pricemz se tvari jako "na tomto se shodne 9 z 10 webmasteru")
Nepodstatný seznam, pro mne. Mimochodem, na titulní stránce svého webu mám odkaz na stejnou stránku a jsem tomu rád. Koho to trápí, nemusí se na můj web koukat. ;-) Nemám rád, když někdo někomu předepisuje svoji pravdu jako jedinou svatou. Dělejte si své weby po svém. Mohou být validní, jejich grafika podle učebnic, text upravený podle norem a za své si berte doporučení kohokoliv ... Ale můj web zůstane takový, jaký ho chci mít já. Pokud ho navštěvují ti, o které mám zájem, stačí mi to ke štěstí. I kdyby to byla jedna statická stránka vygenerovaná nejmenovaným textovým editorem ;-)
[21] netusil jsem, ze to budu muset vysvetlovat, ale zkusim to. Z meho pohledu hypertextovy odkaz ma slouzit jako link na jinou HTML stranku. Jednoduse kliknu na nej abych zobrazil neco jineho. (ted neberu v uvahu funkcni odkazy typu AJAX, JS posunuti textu a pod.)
Tento puvodni vyznam odkazu na tom nestastnem logu na uvodni strance neni. Vetsinou se bavime o obnoveni stranky, coz se da chapat jako ten druhy vyznam - funkcni, ale dle meho nazoru ty funkcni odkazy muzou a maji byt udelany jinym zpusobem. Napr. jako tlacitko "obnovit stranku", "nacist nove zpravy" apod. Myslim, ze v 95% pripadu se ale nejedna ani o obnoveni stranky, pouze se nacte 100% stejny obsah. A tam ten odkaz je zbytecny IMHO.
Chapu, ze kdyz uz ten odkaz mame, tak se muze pouzit pro nejaky jiny ucel. Ale to mi pride, jako kdyz dam pred vstupni dvere do baraku lavici. Prekazi mi sice kdyz se potrebuji dostat dovnitr a ven (proto tomu muzu rikat "chyba") ale na druhou stranu se tam stejne dostanu a ta lavice se da pouzit na sezeni (velmi pohodlne) , muzu na ni odlozit tasku kdyz zamykam dvere a pod. Ty dalsi vyznamy ale nic nemeni na chybnosti "celkoveho reseni"
Jeste jedno upresneni. Vsechno co pisu je velmi subjektivni a zrejme i ne moc souvisle, protoze nemam moc casu na ucesavani textu z jazykove stranky. Zkusim na tom zapracovat. S diakritikou je to jeste horsi. Zatim s tim nic nemuzu udelat :( ani slibit, ze se to v dohledne dobe polepsi.
[31] zrejme mate pravdu :)
[33] souhlasim s Vami :)
Psal jsem spise o komercnich strankach. Kdyz chcete svuj projekt uvest na konkurencni segment trhu, vyplati se o takovych vecech premyslet... dle meho nazoru.
Nebylo to ani v nejmensim mysleno jako narizovani nebo donucovani nekoho dodrzovat umela pravidla. Na nektere veci jsem behem sve zkusenosti prisel a tak je tady sdilim. Jsou-li Vam k nicemu, beru to. Pokud byly nekomu uzitecne jsem rad.
[25] ad 9) mel jsem na mysli zbytecne pouziti session tam kde to neni vubec nutne.
ad 12) nastavit interval platnosti session je asi nejjednodussi, ale nejde to vsude. A pak dost casto se neudela ani 1 ani 2. Napriklad kdyz pisu clanek na tento blog je tam checkbox "automaticky ukladat". Drive tam nebyl a to mi zpusobilo ztratu nekolika rozepsanych clanku :( Ted je to dle meho subjektivniho pocitu uzivatele mnohem pohodlnejsi.
ad 17) podle mne je lepsi tuto situaci osetrit jinak, napr. sdelit uzivateli, ze vetsi obrazek neni k dispozici. To by slo i bez toho kliknuti - staci na najezd mysi. Mam podezreni, ze vkladame ruzny smysl do slova "konzistence". :-/
Ad [32]: přestože se na to hojně upozorňuje, stále existuje řada webů, které po odeslání formuláře odeslaného metodou POST zobrazí rovnou stránku specifikovanou atributem <code>action</code>, aniž by provedly to obvyklé přesměrování navíc, které "očistí" dotaz. Výsledkem je, že když použijete tlačítko reload v prohlížeči, objeví se dotaz, zda chcete formulář poslat znovu, a pokud z nepozornosti kliknete na "Ok", pak můžete např. odeslat stejný příspěvek podruhé. Kdyby šlo o metodu GET, pak by prohlížeč dokonce odeslal formulář podruhé bez ptaní.
Jistě, dobře napsaný web tímto problémem netrpí, ale jako návštěvník si obecně nemohu být jistý, jestli je web dobře napsaný. Proto mnohdy na stránkách, kam jsem se dostal formulářem, uvítám jinou možnost reloadu obsahu stránky než standardní tlačítko prohlížeče. Faktem ovšem je, že se to diskutované zásady příliš netýká, na hlavní stránku webu se člověk většinou nedostává přes formulář.
Ad [34]: to přirovnání mi nepřipadá moc výstižné. Odkaz vedoucí na stejnou stránku se ani vzdáleně nepodobá lavičce před vchodovými dveřmi, protože nikomu nepřekáží. Dokud na něj nekliknete, jako by tam nebyl. A i když na něj kliknete, stejně se nestane nic špatného. Pokud tedy nemáte na mysli návštěvníky s připojením rychlostí 9600 b/s nebo placeným podle objemu přenesených dat; ti ale dost pravděpodobně budou mít obrázky vypnuté a než na něco kliknou, dobře si to rozmyslí. Takže bych to spíš připrovnal k fiktivní lavičce, která má nulové pořizovací náklady (de facto spíš záporné - nedat ji tam by bylo náročnější než dát), nevyžaduje údržbu, nikomu nepřekáží, jen je na místě, kde prakticky nehrozí, že by si na ni někdo sednul. Můžeme se sice pozastavovat nad tím, proč tam vlastně je, ale neměli bychom předstírat, že její přítomnost něčemu vadí.
[37] jasne, dalsi chyba. Jak jsem jenom mohl na ni zapomenout. Budu muset doplnit.
[38] mozna prirovnani bylo trochu prehnane, ale na druhou stranu nesouhlasim, ze by b.1 nicemu neprekazel. Podle mne jakykoliv zbytecny element na strance prekazi a je chybou ho tam davat. Ted se bavime z pohledu subjektivnich pocitu, navic se k bodu 1 zde vyjadrili vetsinou prave programatori, kteri patri(-me) do specificke kategorii. Myslim, ze mame mysleni poznamenane svoji praci a delame specificke chyby. Proto by tento spor melo rozsoudit nejake nezavisle testovani na obycejnych uzivatelich. Ja osobne takovy test delat nebudu, ale opravdu verim vysledkum prace Nielsena. Ten se zabyva testovanim cely zivot a je v tomto oboru uznavanou autoritou. Nejde tady ted ani o subjektivni nazor, ale o testovaci vzorek. A take trochu o to, ze se muj pocit shoduje s Nielsenovym vysledkem, priznam bez muceni. Pokud by nekdo takovy nezavisly test udelal, docela by me zajimaly jeho vysledky. Bez testovani se asi nikam dale nedostaneme. Ale i tak ta debata byla pro mne zajimava.
Ad [38]: Už dlouho mám pocit, že lidé zabývající se testováním použitelnosti mají pohled na problematiku zkreslený ještě víc než programátoři a webdesignéři. To nepíšu na základě tohoto jednoho sporného bodu, ale na základě dlouhodobějšího znepokojení tím, jaké šílenosti jsou poslední dobou zaštiťovány různými průzkumy a studiemi použitelnosti, ať už se jedná o Gtk2, Firefox nebo třeba webdesign.
Přečteno 86 366×
Přečteno 75 694×
Přečteno 62 267×
Přečteno 51 888×
Přečteno 51 288×