Nikoliv Evropská ústava, ale pojem Web 2.0 je bullshit. Podle Wikipedie za jeho vznik může nakladatelství O´Reilly Media a má označovat „druhou generaci internetových služeb, která lidem umožňuje spoluvytvářet a sdílet informace novým způsobem – například sociální sítě, stránky využívající wiki, komunikační nástroje a folksonomie“. Folksonomie je přitom termín, který je snad zaměnitelný se štítkováním a nálepkováním (namísto kategorizování).
Už samotná definice je prvním problémem. Web 2.0 nikdo přesně vymezit nedokázal. Údajné ne-web 2.0 služby jako Geocities, Hotmail a u nás třeba Xchat řadu web 2.0 podmínek splňují. Naopak spousta nových úspěšných projektů je zcela nenaplňují. Označení web 2.0 navíc sugeruje představu jakéhosi skoku, byl tu web 1.0 a teď máme web 2.0. Ve skutečnosti bychom však mohli používat také značky web 1.1, 1.2, 1.5… možná dokonce 1.5.7.2.
Žádné revoluce, nýbrž evoluce. S tím, jak se rozšiřuje počet lidí na síti a kvalita připojení, tak postupným vývojem procházejí i potřebné technologie. Je snadné říci, že katalog Yahoo! je web 1.0 a fulltext Google je 2.0. Jenže mezitím tu také byla Altavista a spousta dalších dnes již zapomenutých pokusů. Je MapQuest 1.0 a Google Maps 2.0 jen proto, že Google využívá dnes módního AJAXu, kdežto MapQuest ne? Skutečně je způsob posouvání mapy tak zásadním počinem?
Za hlavní znamení nové generace webu je často vydáváno úsilí přenést desktopové aplikace na internet, transformace statických textových stránek v aplikace. Jenže třeba příklad webmailů ukazuje, že tato snaha tu byla vždy, jen nebyla ve všech směrech tak úspěšná a šikovná jako dnes. Přesto dnes webmaily využívá drtivá většina lidí, minimálně pro svou soukromou korespondenci.
Dalším příkladem je WYSIWYG editor Geocities. Je napsán v Javě a přestože není tak pěkný a jednoduchý jako například Google Page Creator, nabízí snad dokonce ještě více možností a je použitelnou náhradou desktopových editorů. Praděpodobně přitom vznikl dávno před pojmem web 2.0.
Dále je možné jmenovat personalizované domovské stránky, které také nejsou žádným 2.0 vynálezem. Nejvíce to možná platí o sociálních sítích – těžko říci, co je tak úžasného na MySpace. Komunitních webů jsou jen na českém internetu tisíce, každé diskusní forum, chat, ale i IM síť, online hry a vlastně jakákoliv stránka, na které může být uživatel nějak aktivní tak, aby to ostatní zaznamenali, je komunitní web. Samotné MySpace je designově i funkčně hluboce uvízlé v minulosti. Když už jsme u designu, miláček web 2.0 – Google – po této stránce také příliš neplní představy o tom „správném designu“, jehož příkladem je třeba Last.fm. Stejně na tom je i Wikipedie.
Kromě toho, že pojem web 2.0 označuje často věci, na kterých vlastně není nic moc, co by je odlišovalo od „starého“ webu, označuje také věci, které si nejsou schopny získat masivní oblibu. Vezměme si třeba to štítkování. Tato funkce je vydávána jako jedna z hlavních předností Gmailu oproti třeba Yahoo! Mailu. Je to ale skutečně tak úžasná věc? Když jsem na Gmail přecházel, moc se mi tahle myšlenka líbila. Nebýt omezen jednou složkou, ale roztřídit si emaily přesně tak, jak potřebuji. Po dvou letech používání Gmailu musím říct, že jen minimum emailů mám oštítkováno více než jednou, tzn. používám je jako složky. Ve skutečnosti většina emailů nemá štítek ani jeden, kromě těch, co zpracují přednastavenými filtry. V době fulltextu je třídění mailů ztráta času.
Stejné to je s takzvaným sociálním záložkováním. Krátkou chvíli jsem se snažil naučit používat del.icio.us. Nepopírám, že by při lepším zpracování mohlo jít o docela zajímavou službu, ale je zkrátka příliš zdlouhavá. Když navštívím zajímavou stránku či čtu dobrý článek, chci si jej zazáložkovat jedním kliknutím (proto se mi naopak líbí hvězdičkování v Google Readeru). Vyplňovat název, popis a ještě nějaké nálepky… ne, jsem příliš líný. A to bych dokonce měl nálepkovat všechny ty stovky fotek? Ne, ne, ne.
A tohle je podle mého názoru ukázkový příklad toho, proč některé služby označované jako web 2.0 nemají a nebudou nikdy mít velký úspěch. Najdou si velmi omezený okruh uživatelů – vesměs nadšenců – kteří se je naučí používat a zamilují se do nich tak, jako já do Google Notebooku. Nemají však šanci upoutat širší pozornost. Nejoblíbenějším serverem na sdílení fotek není mediálně úspěšný flickr, ale Yahoo! Photos. MapQuest je také nadále lídrem. Ve většině segmentů se stále v popředí drží servery, které horečce 2.0 nepodlehly.
A není to pouze jakousi setrvačností, ačkoliv lidé přirozeně nemají potřebu měnit již osvědčené služby a postupy a učit se něco nového. Hlavním důvodem je, že řada těchto novinek sice vypadá hrozně cool a má velká barevná loga s označením beta, ale ve skutečnosti prostě nevyhovují potřebám uživatelů ani tolik jako ty starší služby. Proto věřím v úspěch Diggu (či jeho klonů), jehož princip je neskutečně primitivní, ale nevěřím kupříkladu NetVibes a manuální personalizaci obecně.
V RSS čtečce mám TechCrunch, který se zaměřuje zejména na prezentaci začínajících web 2.0 projektů. Z velké většiny se jedná o beznadějné projekty, které brzy skončí na hřbitovišti 2.0, neboli v TechCrunch Deadpool. Většina z nich se hřeje nadějí, že je snad jednou odkoupí nějaký velký hráč, zejména Yahoo!. A skutečně, některým to také vyjde a vydělají nemalé peníze na nějaké cool 2.0 službě.
Právě tuto skutečnost paroduje nejnovětší web 2.0 počin -The Web 2.0 Bullshit Generator™ (jenž mě inspiroval k názvu článku), který Vám poradí, jak v pár krocích vydělat miliony. V prvním kroku Vám navrhne, jakým úžasným 2.0 směrem by se Váš projekt měl zabývat. Já se chystám na „harness citizen-media networking“. Poté potřebujete chytlavé slogany, které ukáží, jak úžasní jste – ideální je Buzzphrase Generator. Dalším krokem je pěkné 2.0 jméno a logo. Pak už můžete jen čekat na email od nějaké pěkně bohaté společnosti, co si chce něco koupit pro radost.
Ačkoliv to tak dlouho nevypadalo, web 2.0 svými chapadly postupně proniká i k nám. Průkopníkem je nová služba Patricka Zandla – Jagg. Tomu se povedlo povznést návod Bullshit Generatoru do nových výšin, když pouze lokalizoval open-sourcový projekt Scuttle (na čemž narozdíl od Radka Hulána nevidím nic nemorálního). Nechci sýčkovat, ale troufám si tvrdit, že se tento projekt nesetká ani s minimálním úspěchem. Drtivá většina lidí nic podobného ke štěstí nepotřebuje a potřebovat nebude a těch pár nadšenců už dávno používá nějaký anglický ekvivalent. Navíc projekt, který na americkém internetu dokáže přitáhnout pár desítek tísic lidí, má u nás šanci oslovit maximálně stovky. Což je také odpověď na otázku, proč je u nás web 2.0 tak zaostalý.
Zeldman už dávno čeká na web 3.0 :-)
jsem jen tak spáchala překlad kdysi ...
http://suewebik.net/webove/web30-Zeldman.html
Samozřejmě, že většina web 2.0 projektů zemře, samozřejmě že weby s rysy web20 tady byly už předtím, samozřejmě že většina těchhle webů má design, který zrovna teď frčí. Na tom nevidím nic divného a nic špatného, tenhle článek by klidně mohl mít nadpis s attitude otočenou o M_PI a pořád by byl konzistentní.
Většina jakýchkoliv webů totiž zemře. Jinak to být ani nemůže za situace, kdy je věk průměrného webového vývojáře 16 let. Opravdu populárních totiž z principu může být jen několik implementací té které služby. To ale platí nejen pro web 2.0, ale i pro jakoukoliv jinou množinu webů (pokud ji tedy vyloženě nedefinujete jako "množina všech webů, které budou úspěšné"). Nikdo snad z povrchu země nevyhání projekty typu myspace, flickr, gmail, digg.com, last.fm a youtube - ať už se na to podívám jakkoliv, tak tyhle jsou prostě fajn (byť k tomu prvnímu může mít člověk i nějaké netechnické, čili _opravdu_ významné, výhrady) a všechny z nich jsou úspěšné.
Není moc fair srovnávat "yahoo flickr" s "yahoo photos" nebo demonstrovat údajný neúspěch gmailu tím, že nedokázal za nějakých 24 měsíců rozdrtit rivala s pozicí podobně betonovou, jako má Microsoft na poli OS.
Jasně, že se nedá úplně přesně definovat, co je web 2.0. Vždyť se ani nedá přesně definovat, co je "Londýn". Takováhle výtka mi tedy přijde rovněž ujetá.
Je sice pěkný, že něco jako Google Page existovalo už dřív naprogramovaný v Javě, jenže Javě trvá asi sekundu než se v rámci prohlížeče na počítači pořádně rozhejbe. To ji automaticky staví někam na konec řady, kde si může tak maximálně pokecat s VB scriptem.
Ačkoliv web20 samozřejmě není jen o AJAXu, tak se web rozhodně potřebuje dostat z fáze, kdy půl lidí používalo javascript na animaci sněžení vloček a druhá půlka žvatlala něco o tom, že javascript je špatný (protože prý někdo někde slyšel něco o tom, že to snad mají někteří lidé vypnuté), do fáze, kdy jsou javascript a jeho použití opravdu hodně hodně hodně dobří.
[5] Web 2.0 není jako Londýn. V případě Londýna neumím přesně určit jeho hranice, ale vím, co to je. Město. Web 2.0 je... vlastně co? Nový design? AJAX?
Zajímavý je výběr projektů, které jmenujete (MySpace, flickr, Gmail, Digg, last.fm a YouTube).
V případě MySpace i YouTube vůbec nerozumím, proč se za 2.0 označují. Designově konzervativní, minimum AJAXu. Komunitní weby prostě nejsou vůbec nic nového a video online je jen důsledek lepšího připojení, proč by mělo být znakem web 2.0?
flickr nejen není nejoblíbenějším fotohostingem, ale pravděpodobně se jím ani nestane. Je ovšem pravda, že Yahoo! Photos postupně část jeho funkcí přebírají.
Gmail je skvělá AJAXová aplikace, která také má velký úspěch. Ale jak se na něm projevuje web 2.0 znaky, promě onoho AJAXu? Je to prostě jen další generace webmailů, která díky javaskriptům umí řadu věcí rychleji.
last.fm si zatím oblibu "normálních lidí" imho nezískalo. Až jej na počítači bude mít aspoň 10 procent uživatelů, pak půjde o úspěch. Zatím to je jen typický zástupce web 2.0 projektů, které mají silně omezený okruh fanoušků.
Digg je poměrně úspěšný, nicméně stále je daleko za konvenčními zdroji zpráv. Ačkoliv mu fandím a věřím, kdo ví, jestli skutečně má na to, přitáhnout stávající čtenáře CNN, New York Times, Washington Post.
Celkem samozřejmě nechci popírat, že vzniká spousta zajímavých myšlenek, které jednou v nějaké podobě úspěch prostě zaznamenat musejí. I to RSS se nakonec nějak mezi lidi vetře. Jen se mi zdá termín web 2.0 silně nadužívaný a v podstatě úplně prázdný.
A druhou tezí je, že řada projektů (ale i technologií a technik!), kterým je dnes tleskáno, jsou jen hračičky, které se nikdy neprosadí pro svou zbytečnost.
Ja skutecne nerozumim tomu proc vas ten termin web 2.0 tak drazdi. Je to proste zastreseni urcitych novych trendu na internetu. Tvrdit, ze tu nektere veci jiz byly drive je jako tvrdit ze jsme mohli pouzivat VOIP v roce 98, ano mohli, ale teprve Skype to svou jednoduchosti a funknosti zpopularizoval. Stejne je to s Yahoo Photos a Flickrem. Kazdy den nekde narazim na odkaz na foto na Flickru, na Yahoo Photos jsem jeste pres web odkazan nebyl. Rozdil mezi MapQuest a Google Maps je snad viditelny na prvni pohled, jednoduchost a ucelnost. Web 2.0 je o techto vecech, ne o AJAXu. Samozrejme ze spousta projektu se neuchyti a (svete div se) zaniknou, v zadne jine oblasti lidske cinnosti se tak bezpochyby nedeje.
[7] >> Web 2.0 není jako Londýn.
Chtel jsem tim rict, ze Web 2.0 neni jeden standard. Neni to XHTML 1.0, aby to bylo vicemene presne a az na nejakych par chyb (v te norme) jednoznacne definovane. Je to cela filosofie pristupu k tvorbe webu - proste prilis rozsahla, stejne jako ten Londyn.
>> Zajímavý je výběr projektů, které jmenujete (MySpace, flickr, Gmail, Digg, last.fm a YouTube).
Komunitni weby tu mozna byly predtim, ale zadny nemel takovy pocet a rust uzivatelu jako myspace. A u komunitnich webu je komunita neco jako soucast serveru, neda se to oddelit. Narozdil od normalnich webu typu novinky.cz, kdy celkem nikomu nebude vadit, kdyz ta stovka lidi, co tam v diskuzich generuje pul kvadrilionu prispevku za den, pujde k certu. No a pred myspace zrovna moc komunitnich webu, ktere by ukrajovaly malem procenta z celosvetoveho bandwidth, zrovna nebylo.
Alespon nevim o tom, ze by nekdo byl na nejakem starem komunitnim webu a kvuli tomu pak hned dostal kontrakt od MTV. Web20 muze byt i v pristupu, diky kteremu ty weby _opravdu_ nekoho zajimaji (a nejaky milion uzivatelu je porad nikdo).
Chtit po diggu, aby konkuroval NYT (kdyz je to spis "zpravy o tom, co je na netu zrovna cool", napr. ze nekomu explodoval stul) nebo aby last.fm okupoval desetinu internetoveho sveta (to nema zadne radio)... v takove pozici neni nic na internetu.
Rozdil mezi temito weby z druhe vlny je videt i v jejich pristupu k uzivatelum. Kdyz narazite na chybu na flickru nebo gmailu, tak vam nerekne nejaky nesmysl o databazi, ale "Ugggghhhh! To se nemelo stat." nebo "Flickr si davá masáž."
Už jsi někdy dělal opravdu větší aplikaci? Myslím treba stránky kde je nějakých 5 zaškrtávátek, zatřídění do kategorií, klíčová slova apod.
Pak asi víš jak je otravné pořád dokola načítat stránku třeba s wysiwyg editorem.
Ano, budu to dělat v tom "webu 2.0" pokud to bude jen trochu možné a zákazníkovi to líp prodám, protože ví o čem mluvím.
si trochu militantni, ale v zasade s tebou souhlasim; je to buzzword... web se proste vyviji a oznacovat neco 1.0 a 2.0 je podle me prd; ano, web se vyviji, ale ne skokove, ale po krocich...a je to normalni; zadnej skok ci revoluce se nedeje, tak nevim co okolo toho web2.0 plasej; fakt buzzword
Mna napada len jedno prirovnanie, vo vyvoji su takisto trendy, fashion trendy ako v obliekani. To je ako ked Bjarne Stroustrup napisal C++ a to sa stalo znamym a modnym. Aj ked v uplnej podstate sa neda povedat ze by vymyslel nieco nove. Len to ako to usporiadal a dal dohromady bolo dolezite. Vsetci vieme ze sa principy C++ opieraju o minule technologie. Anyway musis z niecoho vychadzat. V tom pripade, bol Bjarne skor 'inventor' nieco ako Alva Edison, a nie 'discoverer'.
So what the fcuk?
Ak to ma priniest nieco nove tak to prinesie a uchyti sa to a budeme vsetci vysmiaty ak nie tak to pojde do sraciek, ale blog ktoreho autor pojednava o niecom viacmenej bez faktov pre a proti, je minimalne monolog :)
Prajem aby vsetci co su lenivi zacali na sebe pracovat a mozno sa poobhliadli co to znamena semanticky web a ine. :)
prajem pekny den
Web 2.0 jsem si představoval, když už graficky lepší, tak alespoň ve 3D. To o čem se tu všichni bavíme, mi spíš příjde Web 1.2beta ;). Beta, protože to je pořád takový nějaký divný. To co bych považoval za Web 1.2, z toho co jsem viděl na netu, je například iGoogle. Jestli si někdo vzpomenete, na dnes již neexistující adresu vwww.com(Virtual World Wide Web), tak to bych nazval Web 2.0. ;) Je to opět marketing a jeho tahy nic víc.
Web 2.0 se sice tváří jako strašně cool. Přitom spousta webových stránek Web 1.0 je uživatelsky příjemnějších, pohodlnějších, graficky atraktivnější. Srovnejte si třeba Live.com nebo stránky Microsoftu se stránkami Googlu. Nebo e-mailové služby Windows Live Mail, Yahoo! Mail nebo AOL Mail s GMAILEM. Google a Gmail svými službami často ostatním providerům nesahá přinejmenším graficky a kvalitou po paty.
Cha cha tak autor vůbec nepochopil oč na webu 2.0 jde, je to srandovní že používá rss a bloguje a je mu představa webu 2.0 protivná. Samozřejmě souhlasím s evolucí internetu a ne revolucí... Spíš chápu web 2.0 jako konkrétní stránku, která se snaží využít internet jako platformu, opravdu je veliký rozdíl mezi webem 1. a 2., možná už to není vidět, protože většinu času trávíme na dvojce aniž bychom to navíc věděli, což je ukázkou přívětivosti systému, jeho použitelnosti. Snahou webu 2.0 je hledat možnosti jak využít internet jako platformy, stále optimalizovat schopnost stránky propojovat, nejlepší je zahrnutí uživatelské inteligence aniž by to uživatelé sami věděli :-)
Nyní bloguji na jilm.cz.
Přečteno 68 520×
Přečteno 67 099×
Přečteno 57 667×
Přečteno 55 757×
Přečteno 55 630×