Hlavní navigace

Názor ke článku Google jako špión pro personalizovanou reklamu od Honza Makovička - Přesně tak, jak David píše. Už delší dobu...

  • 30. 4. 2007 8:51

    Honza Makovička (neregistrovaný)

    Přesně tak, jak David píše. Už delší dobu mi nejde na Google napasovat žádný jiný důvod, proč provozovat takovou haldu aplikací, která má naprosto nehomogenní skupinu uživatelů. Ta je totiž konvenčními metodami nezacílitelná a reklamu na to "prostě neprodáte". Vezměte, jaké má Google možnosti...

    a) AdWords - malá kapacita, jen když uživatel skutečně něco hledá (nehledě na to, že pro spoustu inzerentů se tento model "hledající zákazník" nehodí)

    b) AdSense - jen o něco málo větší kapacita, řada komerčně zajímavých slov a frází se neuplatní, protože je na ně prostě málo stránek (v ČR mě napadají třeba klíčová slova typická pro cestovky a letenky)

    Myslím, že Google tu dělá něco jako "AdSense" (tj. nehledáme jen hledající uživatele, těch je opravdu příliš málo), ale s tím rozdílem, že na kontext stránky se bude hledět méně. Důležitější budou uživatelovi reálné preference. Tato koncepce má jeden zásadní přínos: Google může jako na běžícím páse produkovat vysokoimpresové servery, jejichž podstata je triviální (YouTube), ale za to se těší obrovské popularitě. Jsou zde samozřejmě i další synergie...

    Jinak Davide neviděl bych to a priori negativně, to detailní personalizované cílení. Zvýšení relevance reklamy je v zájmu v zásadě všech, čtenářů, médií i zadavatelů. Samozřejmě nemělo by se jít na úroveň, kdy budeme znát indentifikaci toho daného člověka v reálném světě. Google ji samozřejmě znát bude (už jen adresa na GMailu), ale tato by se nikdy neměla dostat třetí straně. Každopádně je to velký problém k rozlousknutí, kam až lze zajít s "personalizací"... :)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).