Kdy bude život a zdraví lidí, nadřazené honu za technickou novinkou, bez rozumného zajištění systému, proti zhroucení?
Popíšu můj pohled na zavedení centralních řídících čipů v autech. Vlastním Renault Meganne II., najel jsem na něm 158 tis. km, až na problém s elektronikou a centrálním čipem jsem s ním spokojený.
Před rokem jsem si to uháněl po dálnici 130 km/hod a bez upozornění mi skolaboval centralní řídicí čip v počítači. Jak se to projevilo? Okamžitá ztráta výkonu, motor se vypnul, nefunkční výstražná světla!!!, nefunkční veškerá elektronika, auto celé zablokované. Kdyby nebylo setrovačnosti a já šíleným manévrem neuhnul přes středový pruh do odstavného, tak jsem byl rozmáznutý nějakým náklaďákem. Jak někomu dáte vědět, že vám auto nejede, když kompletně vše selže a z 130 km/hod jdete na vykon 0 a jen dojíždíte setrovačností.
Okamžitě se auto dovezlo do servisu, kde se v něm technik prohraboval řadu dnů. Nakonec jsem ho dostal zpět s tím, že je vše v pořádku, že šlo o vyjímečný výpadek systému. Za opravu jsem nic nemusel platit.
Za týden jsem předhanel (po aktivnim týdnu ježdění) jiné auto na dálnici, ovšem s velkým odstupem, pro případný výpadek systému. Systém selhal opět. Již jsem na to byl připravený, a tak jsem z toho vyváznul dobře, ale ten pocit, když se za vami řítí auta po dálnici a vy bez výkonu a žádné výstražné světlo nefunguje Vám přeji zažít… Kdo stál někdy u dálnice a sledoval rychlost aut, tak ví o čem mluvím. Všem toto doporučuji zažít, zajděte si k dálnici metr od ní a sledujte auta, jaké to je při 130 km/hod, budete pak jezdit víc s respektem. I z dálky 10 m od dálnice takový pocit nebudete mít.
V druhém případě byla servisem i mnou kontaktovaná centrála Renaul CR, poskytnuli technicky řady specialistů a po 14 dnech se problém vyřešil. Jezdím dál v pořádku. Zatím.
Jak se tomu dalo zabránit? Záložním systémem, který bude manuální a poběží i při zhroucení celého systému elektroniky a čipu. Přiznat pro automobilky to, že někdy může tato drahá alektronika, kvůli které si nová auta kupujeme dražší, by pro ně znamenalo ztrátu části trhu a důvěry lidí.
Komu někdy neskolaboval PC, ať dá ruku nahoru a kdo to chce zažít v autě?…
Takže se jede dál za cenu těchto problémů… Pak se to hodí u bouračky na nepozornost řidiče a nikdo nezjistí co se stalo. Ani na tom není zájem to zjistit.
Samozřejmě, že uvažuji nad koupi nového auta a tam se budu dožadovat zajištění centrálního čipu záložním manuálním systémem, nebo půjdu do auta bez centrálního čipu. Zdraví je mi přednější, než technické novinky. Kdo by o takovém autě věděl a bylo typu Q5, X5, Volvo.
Megana jsem měl 2 roky a závěr je takový, že víno jde francouzům mnohem lépe. To sice asi trochu přeháním, ale poruchovost mě zarážela. Za ty dva roky se objevily 2 uznané výrobní vady a řada podivných u kterých se snad dodnes neví čím to.
Nejvíce mě fascinovala ta, která vedla v podstatě náhodnému vysypání zadního skla, což se může vážně dost blbě vysvětlovat. Překvapivě servis ani nemrkl :)
Od té doby cokoliv, jen ne Renault.
Buď rád, že jsi zvládl manévr do odstavného pruhu. Volant zafungoval.
Až budeš mít Drive By Wire, tak nebude fungovat ani ten a v těch 130 to ve zcela neovladatelném autě někam napálíš :)
Ale žádnou paniku. Moderní letadla jsou také na principu Fly By Wire a jde to. Stíhačky jsou dokonce záměrně nestabilní a bez počítače, který stále vyrovnává let, by spadly jako šutrák z nebe. Ovšem je pravda, že katapult sedačky zatím centrálním počítačem řízen není :)
Velmi doporučuji shlédnout budoucnost automobilismu: http://youtube.com/watch?v=lcs662uA7zY
Přečteno 24 920×
Přečteno 5 534×
Přečteno 5 263×
Přečteno 4 883×
Přečteno 4 749×