Tvrdí to alespoň lidovky a další česká média s odvoláním na agenturu – Millward Brown. Co si o takovém žebříčku ale myslet?
Nejprve se podívejme na onu tabulku, která zobrazuje hodnotu deseti nejhodnotnějších značek na světě. (převzato z lidovky.cz):
1 Google 86,057 mld.USD
2 General Electric 71,379 mld.USD
3 Microsoft 70,887 mld.USD
4 Coca-Cola 58,208 mld.USD
5 China Mobile 57,225 mld.USD
6 IBM 55,335 mld.USD
7 Apple 55,206 mld.USD
8 McDonald´s 49,499 mld.USD
9 Nokia 43,975 mld.USD
10 Marlboro 37,324 mld.USD
Zjištění první – cena zahrnuje nejen tržní hodnotu, ekonomické výsledky, ale také perspektivu růstu či dojem zákazníků. To vše je kouzelným způsobem zahrnuto do čísla, které nemá valnou vypovídací hodnotu téměř o ničem.
Přesto hned vzápětí přispěchali analytici a prognostici, kteří se nechali slyšet, že se „hypotéční krize“ technologií nedotkla. Myslím, že pokud se podíváme na akcie Google za posledního půl roku, můžeme dojít k závěrům téměř naprosto opačným.
Podobné tabulky jsou moc pěkné a máme je, všichni novináři, moc rádi. Lze o nich psát pěkné a inteligentní analýzy, hovořit o tom, proč Google předběhl Microsoft, porovnávat hodnoty Apple a IBM a mnoho dalšího. Problém je jen v tom, že takováto tabulka s interpretací kterou přinesla média v průběhu včerejšího dne jsou jen plácání do vody o imaginárních číslech. Škoda.
Jen namátkou hodnoty z Google Finance (Mkt cap):
Microsoft 280.23B
Google 173.36B
Apple 139.69B
v USD. Asi není co k tabulce od agentury Millward Brown dodat.
Autor se zajímá především o sociální důsledky a aspekty užívání Internetu, filosofii (etika a kosmologie), teologii, vzdělávání, fyziku a umění. V současné době publikuje na Lupě, DSL.cz, Root, Digiareně i jinde. Vystudoval fyziku a teologii.
V současné době působí také jako šéfredaktor serveru myslenkove-mapy.cz.
Má také své osobní stránky.
Přečteno 67 782×
Přečteno 37 504×
Přečteno 23 019×
Přečteno 17 289×
Přečteno 14 082×