Ještě jednou k sociální bublině

2. 7. 2011 15:21 (aktualizováno) Michal Černý

V záplavě informací okolo Google+ by mohla zaniknout informace ohledně prodeje MySpace za 35 milionů dolarů reklamní síti Specific Media. Možná obě informace vypovídají o tom, jak se svět sociální sítí začíná měnit.

V dnešní glose ponecháme (alespoň pro začátek) stranou Facebook, který se při oznámení startu Google+ nechal slyšet, že plánují něco neuvěřitelné. Zatím, ale nikdo neví co a tak nezbývá než se podívat na jiné subjekty, které na trhu sociálních sítí hrají určitou roli.

A není možné začít nikde jinde než u prodeje MySpace za 35 milionů dolarů reklamní síti Specific Media. Na první pohled se jedná o fatální prodělek News Corp, který sociální síť v roce 2005 kupoval za více než 580 miliónů dolarů. Tak jak rostl Facebook začalo MySpace v globálních statistikách ztrácet a postupně se z něj stala především sociální síť pro hudební fanoušky a velké množství kapel jejím prostřednictvím skutečně aktivně komunikuje. Síť je a byla stále v zisku a je tedy otázkou, jak velký prodělek ve skutečnosti byl. Navíc MySpace svého času skupině sloužila poměrně dobře i v jiných aktivitách a je tak skoro možné, že se o žádnou velkou ztrátu nejednalo.

Ukazuje se, že síť, která má jasně definovanou skupinu uživatelů může finančně profitovat poměrně dobře a ač se může zdát celkový počet uživatelů MySpace relativně malý, jejich ekonomický potenciál je velice zajímavý. AOL nedávno zveřejnila informaci, že plánuje úzce profilové sociální sítě pro energetiky, úředníky a další jasně definované cílové skupiny uživatelů. Nejen že se pak lépe prodává reklama, ale i sociální vyžití má poněkud jinou kvalitu.

Krokem stranou od klasických sociálních sítí je pak Google+, a to i přesto, že se všude píše, že je podobný Facebooku. Jenže na rozdíl od něj je otevřený, zaměřený na úzké okruhy lidí a tak nějak nenásilný. Je to ukázka nové sociální sítě, která je více funkční než komunitní za každou cenu. Uživatel sáhne po plus ve chvíli, kdy mu to přinese benefit oproti poslání e-mailu nebo sdílení souborů.

Myslím, že při pohledu na silně ziskové další sociální sítě jako je YouTube či LinkedIn je zřejmé, jaké obchodní modely fungují a jaké ne. Mít 700 miliónů uživatelů je sice pěkné, ale pracovat s nimi nebo jim efektivně něco prodávat je věc druhá. Facebook ztrácí image progresivního prvku trhu a bude jen složitě hledat odpověď na to, jak dobře dělat sociální sít.

Myslím, že bublina okolo komunitních webů praskne na dvou základních bodech – pokud budou potřebovat peníze z burzy a nenabídnou nějakou přidanou hodnotu (jako LinkedIn) a nebo se rozdrobí do nenásilně formovaných celků, které si mohou být navzájem jakkoli prospěšní – od sdílení zkušeností, přes vzdělávání až po hledání práce.

Google+ tak zřejmě přichází na poslední chvíli – sveze se totiž na popularitě sociálních sítí a stihne se etablovat dříve, než o velké sociální servery nebude nikdo stát. Sám pak bude moci čerpat z čirého pragmatismu svých uživatelů, což je jeho velká konkurenční výhoda.

Otázkou tedy není zda přijde sociální bublina, ale kdy a s jakými následky. Pro počítačovou ekonomiku by bylo dobře, kdy s sebou nezvala i jiné projekty, které se ocitnou na špatném místě ve špatnou dobu. Na druhé straně takovému Amazonu dotcomová bublina v konečném důsledku poměrně prospěla.

Mimochodem – zdá se, že LinkedIn se na burze poměrně daří a stále se pohybuje okolo 95 USD s rostoucí tendencí. Totéž je možné říci také o Google – z lokálního minima 24.6. – 474 USD se dostal na současných 520 USD. Růst je patrný zvláště poté, co se objevila sociální síť Google+. Vzhůru jde ale také Microsoft či Apple. To jen dokumentuje, že většina investorů s nějakou bublinou zatím příliš nepočítá.

Aktualizace: Tak ono velké a tajemné v podání Facebooku bude zřejmě video chat, který bude realizován ve spolupráci s Microsoftem(Sky­pe). Zdá se, že nás čeká léto plné dostihů o maximálně kvalitní komunikaci. Možné se tak sousloví komunitní sítě změní na komunikační. Každopádně by šlo o sebrání jedné z velkých výhod Google Plus – tedy možnosti hromadného videochatu. Jaké bude praktické provedení se teprve uvidí.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).