Sociálně-síťové letadlo

30. 4. 2008 14:11 (aktualizováno) Rostislav Kocman

Dnes odpoledne mi dorazila pozvánka do služby Blue Chip Expert. To se stává. Za chvíli další pozvánka. A další. Obvykle podobné maily vyřizuji o víkendu když mám víc času, ale tohle mně zaujalo. Zvídavost mi nedala a zaregistroval jsem se.

Blue Chip Expert se tváří jako služba určená pro hledání nových, vysoce kvalifikovaných zaměstnanců nebo pro získání velmi lukrativních pozic. Tvrdí o sobě, že jde o službu nabízenou jako SaaS pro korporace, pro oddělení zabývající se hledáním nových zaměstnanců. Cílem je snížit firmám náklady, které jinak zaplatí externím agenturám. A samozřejmě umožnit kvalifikovaným profesionálům dát k dispozici svůj profil a dostat se tak do hledáčku personalistů v zajímavých firmách, které by potenciálně mohly Blue Chip Expert využívat.

Jak najít schopné zaměstnance

Trošku tady odbočím – spousta čtenářů Lupy si nehledá zaměstnání či zakázky prostřednictvím agentur, ale dokáží si je sehnat sami. I když se v IT médiích neustále píše o nedostatku profesionálů v oboru IT, tak mnohem větší masakr je v tom, co bych nazval finance, kontroling, administrativa a samozřejmě i marketing. Ne proto, že by zde byl větší či menší nedostatek schopných zaměstnanců. Ale proto, že zatímco programátor či grafik má za sebou spoustu referencí a jeho práce se dá posoudit, tak člověk do finančního oddělení se ničím podobným nevykáže (leda tak odpykaným trestem za kreativní účetnictví…).

A právě na principu referencí od registrovaných uživatelů by měla být služba Blue Chip Expert založena. Předpokládá, že přes síť propojených kontaktů (=sociální síť) bude možné získat na konkrétní osoby dostatečné reference. Tento princip je funkční, vyzkoušený a používal se před vznikem internetu a sociálních sítí 2.0 beta, jen to nešlo takto snadno. Nad čím už mi ale v hlavě vrtají pochybnosti je způsob, jakým se Blue Chip Expert rozhodlo získat uživatele.

Letadlo nabírá pasažéry

Bez registrovaných uživatelů je samozřejmě celá služba k ničemu. Schopní personalisté samozřejmě využívají již existující sítě (LinkedIn, Plaxo, v anglosaských zemích třeba i FaceBook). Tam se také registrujete často po pozvání, ale propojujete se už hodně volně (podle svých preferencí). Blue Chip Expert ale nabízí registrovaným uživatelům část provize za zprostředkování zaměstnání jejich kontaktů. Vše je samozřejmě odstupňované (tři úrovně odměny), takže pokud na tom chcete vydělat, potřebujete co nejrychleji vybudovat obrovskou síť kontaktů, které do služby pozvete. Samozřejmě dostáváte provize i za zaměstnání kontaktů svých kontaktů.

Tedy, klasické letadlo. Či multi-level marketing chcete-li. Aby bylo jasno – je to fungující obchodní model a vůbec nic proti němu nemám. Jen si nemyslím, že se tímto vybuduje kvalitní databáze uchazečů. Pár lidí z personálních agentur (headhuntery je nazývat nebudu) znám a vím, že větší hodnotu má člověk, kterého si najdou, než ten, který se jim sám hlásí. Nedá se to zobecňovat, ale i tak se do personálky přihlásíte, až hledáte práci, než kvůli tomu, abyste dostali provizi.

Snad si nikdo kvůli tomu nekoupí spamovou databázi…

No a dalším důsledkem je spam. Když zvu někoho do sociální sítě, zvažuju, jak je na internetu aktivní a jestli bude službu používat. Lidé, kteří se sice zaregistrují, ale půl roku pak svůj profil neaktualizují, přestože mají dávno jiné kontaktní údaje, jsou mi v síti k ničemu. V případě Blue Chip Expert je ale nejlepší ospamovat kdekoho, budete mít větší provizi.

Nezkoumal jsem, kdo za službou stojí. I když Googlu a spoustě jiných webových služeb už jsem svěřil takové množství různých údajů o mně, že jedna další registrace mně nechává klidným. Naštěstí o sobě nemusíte zadat víc než jméno, platný e-mail, zemi kde bydlíte a PSČ (zadal jsem ČR, nevím, jestli pro USA se zadává více, protože formulář se mi hned zestručnil).

Mimochodem, obvykle se registruji přes svou adresu na gmailu, ale tady jsem vyplnil jinou adresu. Zatím všichni, kteří mi poslali pozvánku, mi ji poslali na gmail (asi důsledek importu kontaktů do Blue Chip Expert z LinkedInu). Takže služba takové pozvánky bude posílat i nadále, protože mně prostě jako registrovaného nevidí.

Každopádně získávat nové uživatele služby díky slibu provize pro ty stávající je v sociálních sítích, které znám, novinka. Vytváření dojmu exkluzivity, přístupu jenom na pozvánky, to všechno už tu bylo a stojí to alespoň zpočátku za úspěchem třeba Gmailu (i když ten by se časem prosadil, protože je dobrý, možná ale pomaleji). To vše Blue Chip Expert dělá. Ale když mi během odpoledne přijde několik pozvánek, tak musí jít o super službu, nebo neuvěřitelný hype. Já osobně doufám, že podobný přístup zůstane výjimkou. Pozvánky obvykle přijímám, ale téměř vždy to je od lidí, kteří službu používají a ví, že já ji taky rád vyzkouším a protože mně nenašli mezi registrovanými, poslali mi pozvánku. U toho bych rád zůstal i do budoucna.

Hezké, ale asi ne pro mně

No, abych to celé shrnul. Služba sama o sobě je zajímavá. Kdyby ji někdo u nás chtěl rozjet, rád mu k ní dám pár komentářů a budu mu fandit. Pokud jde konkrétně o Blue Chip Expert, tak pochybuji, že konkrétně tuto službu budou používat firmy v České republice. No a zaregistrovaný už jsem, takže pozvánky mi prosím nikdo neposílejte, za mně už nic nedostanete. To zmiňuji proto, že tento článek se přes RSS objeví v několika sociálních sítích, které používám. Které samozřejmě umí Blue Chip Expert vysosat a poslat pozvánky kontaktům, které ve vašem profilu najde…

Samozřejmě bych měl dodat, že těm, kdo mně poslali pozvánku, už jsem odpověděl e-mailem. A abych byl spravedlivý, kliknul jsem na pozvánku od bývalého kolegy, který mi ji poslal jako první. Jen ho asi zklamu, hodlám se věnovat i nadále své společnosti a práci si přes Blue Chip Expert asi hledat ani v budoucnu nebudu.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).