Na českém internetu dominuje vyhledávání Seznam.cz, jeho podíl ale klesá ve prospěch celosvětového lídra Google.com. Jak a na koho optimalizovat, každý má jinou taktiku.
Google má u nás 30%, Seznam 65%. Pro české internetové obchody je tedy seznam.cz důležitější, než google.
Moje zamyšlení je o tom, jestli
Našim zákazníkům s marketingem radíme tak, aby byly jejich internetové obchody vidět s rozumnými náklady. Nestaráme se jak to dělá Coca Cola, ale zajímá nás každodenní úspěch klasického českého internetového obchodu, který obhospodařuje tým dvou až pěti lidí.
Tito zákazníci nemají s penězi problém, daří se jim, ale zvažují jak peníze investovat rozumně. A to je naše práce.
„Hloupý“ fulltextový vyhledávač, který je v česku nejpoužívanější. Vyhovuje mu brutální síla, a spoustu chyb vám odpustí a nechá vás vysoko ve výsledcích vyhledávání. Optimalizovat se na něj dá s dlouhodobými výsledky.
Ikdyž mění algoritmy vždycky v sezóně, tedy v nejmíň vhodnou dobu, kdy české internetové obchody mají sezónu (vánoce, jaro, konec léta), dá se udržet vysoko dlouhodobě. Nevadí mu lišty, spousta „SEO prznitelů“ dělá obsah fušersky (zkopírované texty odjinud, nevalidní HTML, duplicitní H1 několikrát na stejné stránce) a seznam je má stejně rád.
Rozumný vyhledávač, na který můžete optimalizovat jak chcete, ale stejně má svou hlavu. Nahoru vás dá až po pečlivé a systematické práci v řádu měsíců. Chyby neodpouští (vadí mu výpadek serveru, podfuky v SEO, duplicitní obsah na více adresách, vadí mu odkazové lišty).
Algoritmus má stabilní – „měj kvalitní internetový obchod a dám tě nahoru“.
Co teď? Dokud je seznam „hloupý vyhledávač“, nechceme utrácet za techniky dlouhodobého SEO a ty efektivní pro seznam nedělat. Když ty efektivní pro seznam.cz a nepříliš drahé děláme, seznam nás miluje a máme nahoře prakticky všechno, co optimalizujeme. Jenže to vadí Googlu, a to čím dál víc.
To je pravda. A Google v česku víc nezíská, dokud nezačne dělat služby pro lidi. Obyčejný člověk nemá důvod chodit na Google. Na seznamu má mail, novinky, horoskop, seznamku... Všechno co denně používá. A kvalitu výsledků vyhledávání neumí posoudit tak dobře, aby kvůli ní na Google přešel.
Takže Googlu zůstanou technici a ICT, kteří to ocenit umí. Ale těch je omezené množství.
Osobně si myslím, že nejdůležitější je dělat reklamu (SEO je také v podstatě druhem reklamy), která se maximálně vyplácí. Pokud se bude maximálně vyplácet optimalizovat pro Seznam s minimálními náklady, budou to lidi dělat a je to naprosto logické. Až se Seznamu znelíbí dnes používané techniky optimalizace pro vyhledávače, tak lidi zase objeví něco jiného. Google to bude mít v ČR hodně těžké, i když se snaží, tak pořád je ČR pro něj okrajový trh a Seznam zde má silnou a takřka neotřesitelnou pozici právě díky těm doplňkovým službám. Z dlouhodobého hlediska je zcela určitě nejlepší dělat SEO a la Marek Prokop, protože bude mít trvalou hodnotu bez ohledu na to jak se "vyhledávače vyspí". Jenomže problém je, že většina e-shopů a webů prostě potřebuje návštěvníky (klienty) hned a nemůže si dovolit investovat desítky tisíc najednou. Nejlepší strategie je proto podle mě zpočátku investovat do SEO technik, které přinesou rychlý výsledek v podobě zlepšení pozic v SERPU a současně pomalu začít i s kvalitním linkbuildingem - article marketing, blog marketing, apod.
Přesně tak to vnímám taky a děláme to tak s našimi zákazníky.
Nemyslím si ale, že má seznam neotřesitelnou pozici. Meziročně jeho podíl klesá ve prospěch Googlu. A kdyby se seznam přes noc blbě vyspal a začal penalizovat některé taktiky najednou a hromadně (lišty, patičky, násobné H1, ...), riskoval by. Většina kvalitních českých shopů tohle dělá, a kdyby je sestřelil najednou, zbyly by mu pidishopíky s dodací lhůtou ala vltava.cz, do roka a do dne.
Tím by riskoval, že i jeho skalní návštěvníci objeví, že Google tohle nepenalizuje, ale ignoruje (těch mínusových bodíků za tohle dává minimum, pokud je shop kvalitní), a proto má Google lepší výsledky. Mohli by seznamu utéct taky přes noc a přejík ke Googlu.
Takže s tou neotřesitelností... podle mě si to Ivo uvědomuje, a chová se podle toho.
2001 vznik první firmy na výrobu internetových stránek při VŠ, 2003 výroba internetových obchodů, 2005 výroba prvního skladového a fakturačního systému, napojení na MoneyS3, Pohoda, Cézar, nyní se věnuji SEO, prodejní taktice na internetových obchodech, plánování a strategii internetových obchodů.