Hlavní navigace

Marketingové bonusy nových notebooků

20. 5. 2011 21:31 Alexander Doktor

Notebooky a netbooky v objemu svých prodejů dlouhodobě předbíhají klasické stolní počítače. Když si ale nějaký takový nový domů pořídíme, dostaneme nejen to, co chceme a platíme, ale návdavkem i nechtěnou kupu reklamy a marketingových tahů.

Notebook kvůli nim nemusíme dokonce ani zapínat. Stačí odklopit víko s displejem a pod klávesnicí na nás okamžitě vybafnou slogany. Intel inside! Atom! Windows 7! Až 6 hodin výdrže! Green life friendly! Kdesi na začátku byl sice design, který pěkně ladil i okolo klávesnice, ale reklamní samolepky překapávající sebechválou ho poctivě zakrývají.

Jistě, můžeme je odlepit. Ale zkuste si to. I když se snažíte sebevíc, vždycky se najde alespoň jedna, po které zbude na plášti notebooku trochu lepidla, na které se chytá kde jaký kousek špíny. Ano, i tohle se dá s trpělivostí a pomocí chemických přípravků očistit, ale proč. Opravdu jsme za tohle platili tisíce korun? Abych mohli nový notebook hned čistit?

A jedeme dál. První zapnutí. Instalace systému. Po instalaci systému zjistíme, že ač se jedná o nejnovější operační systém nejmenovaného výrobce, který je na trhu jen krátce, tak přesto musíme okamžitě stáhnout boubelíčka  47 důležitých aktualizací o 650 MB. Ale OK, naštěstí tu máme broadband a alespoň budeme mít systém minimálně na týden odolný proti všem binárním útokům hrozícím z nepřátelského online i offline digitálního světa.

Operační systém ale není to jediné, co na novém počítači najdeme a o noteboocích to platí obzvlášť. Výrobce spolu s prodejci a s vývojáři softwaru pro nás totiž připravili spoustu „bonusů“ v podobně předinstalování zkušebních verzí „super užitečných a potřebných“ programů, her a aplikací. Bez ptaní, bez jakékoli možnosti výběru kdosi kdesi zaplnil disk, za který jsme nyní zaplatili, haldou rádoby užitečných shluků kódu. Leckdy bez možnosti korektní odinstalace či v jazyce tak odlišném, že je reálná možnost použitelnost hluboko pod hranicí pravděpodobnosti (vážně – koho napadlo nainstalovat na můj nový netbook aplikaci, která s uživatelem hovoří pouze japonsky?). 

Opravdu si výrobci myslí, že je uživatel jejich výrobků tak pitomý, že musí mít konfiguraci svého notebooku nalepenou stále na očích? Že nedokáže použít WiFi nebo DVD mechaniku, pokud nebude vedle trackpadu nalepená příslušná nálepka? Opravdu si musíme nechat líbit to, že nám bez okolků na náš počítač kdosi cizí nainstaluje software, který nechceme?

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).