Hlavní navigace

Jak se hledá superman

17. 8. 2010 8:36 (aktualizováno) | Marek Antoš

Minulý týden jsme pořádali tradiční BOOTCAMP pro podnikatele, tentokrát s podtitulem „Všechno je o lidech“. Povídat přijel i Ondra Tomek, toho času mořeplavec, ale také spoluzakladatel a někdejší šéf Centrum.cz. Z jeho prezentace mi utkvěla jedna zajímavá věc: Češi prý pořád měří úspěch projektu v pageviews, než aby se zajímali o ekonomické výsledky. A jak následně z jiných úst padlo v diskusi: místo abychom obchodovali, radši si zkrátka hrajeme.

„Kdo si hraje, nezlobí“ – tak zrovna takhle se na to asi odpovědět nedá. Podnikání je činnost, která se provozuje za účelem zisku, tak je to ostatně napsané i v zákoně. Kdo ignoruje ekonomická hlediska, dříve či později to s ním dopadne špatně. Ani prostor pro hraní si by ale při podnikání chybět neměl, zvlášť u menších a středních firem. Vždyť právě tenhle prostor je jedna z klíčových výhod, které mají oproti velkým korporacím. Všechno však musí být v rovnováze: kreativita i procesy, stejně jako produkt, obchod i marketing. A jak už to v životě bývá, právě správné dávkování všech příměsí je ten největší problém.

Svým způsobem je to věc, kterou teď s kolegy řešíme i v Internet Infu. Letos jsme dovršili dvanáct let existence, což je na internetovou firmu docela dost. Z původní dvoučlenné „garážovky“ jsme postupně vyrostli na společnost s několika desítkami lidí a řádkou projektů. Je jasné, že se to neobešlo beze změn: když na něčem pracujete s pěti kolegy, je to jiné, než když jich máte třicet, padesát nebo sto. V něčem jsme naopak zůstali stejní a dokonce jsme na to pyšní. Odjakživa se například snažíme dávat důraz na kvalitu obsahu všech našich médií a jak mezi čtenáře, tak do autorského okruhu přitahovat odborníky a osobnosti. Marek Prokop kdysi radil firmám (a myslím, že má stejný názor i dnes), aby na webu dělaly „marketing obsahem“: pokud vytvoříte něco, co ostatní potřebují, přijdou za vámi sami. Je jasné, že i nám se občas něco nepovede, ale důležitá je ta snaha. A také ochota se z případných neúspěchů poučit.

V lecčems jsme se tedy změnili, v lecčems ne – a v lecčems se ještě změnit chceme. Ba možná musíme; pokud tedy chceme růst dál. Uvědomili jsme si, že vedle kvality produktu, zejména v podobě redakčního obsahu a programu akcí, které pořádáme, musíme napříště se stejnou pozorností rozvíjet také marketingovou a obchodní část. Nejen obsah, ale také forma je důležitá: a i té by se měl někdo konkrétní naplno věnovat a také za ni mít odpovědnost. Marketingu totiž „rozumí každý“, opačný přístup proto vede k tomu, že do něj také každý mluví; bohužel s předvídatelným výsledkem. :-)

A tak jsme se v IInfu rozhodli zformovat nový marketingový a produktový tým, který bude „mít prst na tepu“ všech věcí, do kterých se chceme pustit. Dost to přesahuje klasickou představu o marketingu: vedle něj tam totiž patří i odpovědnost za podobu všech našich webů, řízení vývojových projektů, vytváření redakčních příloh na témata, která čtenáře zajímají, mediální podpora akcí, interní komunikace atd.

Úkol, který teď mám na sobě já, je v porovnání s tím vším relativně drobný, přesto zásadní: najít pro ten tým šéfa. A tak jsme zveřejnili inzerát, že hledáme marketingového a projektového ředitele, a já se teď probírám desítkami životopisů. Spousta kandidátů vypadá skvěle, jenže já bych nejradši někoho, kdo se už teď vyzná přinejmenším ve většině věcí, které s tou pozicí souvisejí. A najít někoho, kdo rozumí současně marketingu, PR, webu, médiím i akcím není úplně snadné: supermužů a superžen je málo.

K dovršení všeho se musím přiznat, že mé vlastní znalosti marketingu jsou dosti omezené. Naštěstí je tu ten starý dobrý prokopovský marketing obsahem. Ano, tím obsahem, který právě čtete. Pokud vás zaujal, dejte vědět: inzerát i s mojí e-mailovou adresou najdete tady. :-)

Minulý týden jsme pořádali tradiční BOOTCAMP pro podnikatele, tentokrát s podtitulem „Všechno je o lidech“. Povídat přijel i Ondra Tomek, toho času mořeplavec, ale také spoluzakladatel a někdejší šéf Centrum.cz. Z jeho prezentace mi utkvěla jedna zajímavá věc: Češi prý pořád měří úspěch projektu v pageviews, než aby se zajímali o ekonomické výsledky. A jak následně z jiných úst padlo v  diskusi: místo abychom obchodovali, radši si zkrátka hrajeme.