Navrcholu.cz - pohled zevnitř

30. 11. 2006 16:19 (aktualizováno) Marek Antoš

Minulý měsíc jsme si na Navrcholu.cz udělali uživatelské testování, abychom věděli, co dál vylepšovat. Samozřejmě jsme k tomu využili Dobrého webu, který je pod stejnou střechou. A protože jsme se chtěli podělit o to, jak takové uživatelské testování vypadá (a taky si tak trochu udělat reklamu), dali jsme celou závěrečnou zprávu na web. Brali jsme to jako bezvadný nápad, který se jinak zrealizovat nedá. Běžný zákazník vám totiž zpravidla nedovolí, abyste jím zaplacenou zprávu o tom, jak děsný má web, dali volně ke stažení. Soudě podle několika ohlasů na blogu Dobrého webu tím snad opravdu někomu pomůžeme, což je fajn.

Dneska se ovšem článek o testování objevil na Lupě a v diskusi pod ním pár názorů o tom, že kompletním předěláním Navrcholu před třemi lety se nám ho podařilo zdárně pochovat, protože ho nikdo nepoužívá, na rozdíl od Toplistu nevydělává peníze a ještě ke všemu je ošklivé. Po létech na Internetu jsem se stal otrlý do té míry, že jsem přestal odpovídat na – obvykle anonymní – výpady v diskusích. Záhy se pak dostavila druhá, osvobozující fáze, kdy mne dokonce skoro přestaly štvát. Také teď bych se proto držel nabytého klidu a nechal to být – nebýt toho, že jsem se o stejném tématu před dvěma týdny bavil s Jiřím Pallasem, který měl na věc úplně stejný názor. Podle všeho to tedy zvenčí doopravdy vypadá, že změny, které jsme na Navrcholu před třemi lety udělali, byly prvním krokem na cestě do propasti. A uživatelské testování má být to poslední stéblo, kterého se teď chytáme. Takže je asi dobré trochu vysvětlit, jak je to doopravdy.

Pro nepamětníky bych asi měl připomenout, co jsme tehdy zavedli. Především jsme zahodili starý kód a napsali Navrcholu znovu, v Javě; to samo o sobě uživatel moc nepozná. S novou aplikací však přibyly nové služby: předtím bylo Navrcholu spíše počítadlo spojené s žebříčkem, nyní je důraz kladen na sledování různých parametrů návštěvnosti webů, ať už jsou to cesty, odkazující stránky, klíčová slova ve vyhledávačích apod. Zatímco původně bylo celé Navrcholu zadarmo a za peníze se daly přikoupit jen měsíční zprávy, nyní existují tři různé tarify, které se liší rozsahem sledovaných statistik a délkou jejich uchovávání; zadamo je jen nejnižší z nich. A konečně – bezplatně mohou být měřeny jen weby, jejichž návštěvnost nepřekročí 100 tisíc stránek za měsíc. Právě kvůli téhle věci se tenkrát spustil menší povyk: řada známých webů, které jsme do té doby sledovali, totiž tuhle hranici překračovala, a pokud jejich provozovatelé nechtěli platit, museli z Navrcholu pryč. Je samozřejmě věc názoru, kde je ta správná hranice, ale někde být musí – konektivita ani servery totiž nejsou zadarmo a jak jsme si tenkrát spočítali, 1 % největších webů nám tvořilo asi 85 % zátěže.

Když jsme s Jiřím Pallasem rozebírali, jak je na tom Navrcholu ve srovnání s Toplistem, tak docela jsme se neshodli na tom, jaké kritérium vlastně použít. On vycházel z návštěvnosti, ve které lze porovnání udělat snadno; Toplist i Navrcholu jsou totiž zároveň měřené v NetMonitoru. Já jsem naopak prosazoval komerční úspěšnost, případně počet webů, které obě služby měří. Nevýhoda je, že takové porovnání už se dělá o poznání hůře.

Využívám proto svého dočasného procitnutí z bloggerského spánku a pro všechny, které to zajímá, jsem vytvořil čtyři srovnání, která alespoň mně odpovídají na otázku, zda jsme tenkrát s Navrcholu udělali dobře:

První z nich ukazuje, jak se v minulých letech vyvíjely příjmy Navrcholu. Rok 2003 je brán jako základna: novou verzi jsme sice spustili někdy před koncem roku, ale po přechodné období byla pro všechny zadarmo, takže změna v příjmech nastala až na začátku roku 2004. Sloupečky zahrnují jak příjmy ze statistik, tak příjmy z reklamy. Stejně jako Toplist má nyní titulní stránka Navrcholu GTPR 8/10, což samozřejmě vzbuzuje zájem o zpětné odkazy, ale i tak jsou příjmy ze statistik převažující.

Navrcholu - příjmy

Druhý graf se týká vývoje návštěvnosti, základem jsou data z Navrcholu. NetMonitor by patrně ukázal stejný trend, ale tahat z něj data je pro mne podstatně pracnější. Navíc si nejsem jistý, zda bych v něm našel stejně dlouhou časovou řadu (se změnou realizátora se trochu změnila i metodika měření a definice veličin). Ypsilonová osa navlevo ukazuje počet zobrazených stránek, napravo jsou návštěvníci; stránky od roku 2004 vzrostly asi na dvojnásobek, uživatelé na trojnásobek.

Navrcholu - návštěvnost

Do třetice je zajímavé se podívat na srovnání aktuální návštěvnosti Toplistu a Navrcholu. Podle NetMonitoru to v říjnu 2006 vypadalo takhle:


Unikátní návštěvníci Zobrazené stránky Unikátní návštěvníci z ČR Zobrazené stránky z ČR
Toplist
480 006 2 524 453
268 550
1 828 532
Navrcholu
443 118
3 618 758
379 721
3 242 789

Toplist tedy vede v celkovém počtu unikátních uživatelů, my v ostatních hodnotách. Nejzajímavější je asi otázka, proč je u Toplistu tak velký podíl návštěvníků ze zahraničí (44 procent, na Navrcholu jen 14). Možná je to tím, že je Toplist lépe zaindexovaný ve vyhledávačích, ze kterých získává víc „náhodné“ návštěvnosti než Navrcholu. Faktem je, že když jsme na Toplistu nedávno měli docela úspěšnou reklamní kampaň na ubytování v Praze, skutečně odtamtud přišlo několik zákazníků ze zahraničí, kteří si něco objednali.

A konečně poslední pohled vychází z průzkumu, který jsme si nejprve dělali sami pro sebe vloni na podzim, a posléze jsme ho i zveřejnili. Chtěli jsme tenkrát vědět, jak si Navrcholu stojí v porovnání s konkurencí pokud jde o počty měřených webů. Prošli jsme proto robotem všechny weby ve formátu www.doména.cz a sledovali, kde je umístěn jaký kód. Samozřejmě nedává úplně přesné výsledky (nejsou jen weby na takovýchto adresách), ale pro představu je to bezvadné. Jsou to bohužel rok stará data, zatím jsme ten průzkum nezopakovali, ale asi to brzy uděláme:

NV x Toplist

Ve srovnání s Toplistem tam vycházíme o něco hůř, ale když vezmu v úvahu, že Navrcholu je pro velkou část webů placené, tak mi ten rozdíl dvou procentních bodů v náš neprospěch nepřipadá tak veliký. Samozřejmě nás tenkrát nejvíc potěšil náskok oproti ostatní placené konkurenci. :-)

Nechci nikoho přesvědčovat, že nové Navrcholu je lepší než to staré; na to může mít každý svůj vlastní názor. Zároveň si uvědomuju, že Toplist a Navrcholu jsou dneska do značné míry odlišné služby. Toplist je stále především žebříček, umožňující dobré porovnání s konkurencí v rámci určitého oboru. Navrcholu naopak žebříčky trochu upozadilo a snaží se uživatelům nabídnout spíš hlubší pohled na návštěvnost jejich vlastního webu.

Pro mne osobně jsou ale tahle srovnání potvrzením, že jsme to tenkrát udělali dobře. A třeba to může být inspirace i pro někoho dalšího, kdo přemýšlí o tom, zda svůj web zpoplatnit nebo ne.


UPDATE 30. listopadu:
Možné vysvětlení, proč má Toplist podle NetMonitoru méně stránek na jednoho uživatele než Navrcholu, přinesla konzultace s Pavlem Francírkem. Měřící kód totiž nemá na všech stránkách, ale jen tam, kde se zobrazuje reklama (titulní stránka, žebříček, volba statistik apod.). Ve výsledcích statistik chybí. Kolik stránek však zůstává takhle „mimo“ však ani Pavel nedokáže odhadnout.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).