Minulý měsíc jsme si na Navrcholu.cz udělali uživatelské testování, abychom věděli, co dál vylepšovat. Samozřejmě jsme k tomu využili Dobrého webu, který je pod stejnou střechou. A protože jsme se chtěli podělit o to, jak takové uživatelské testování vypadá (a taky si tak trochu udělat reklamu), dali jsme celou závěrečnou zprávu na web. Brali jsme to jako bezvadný nápad, který se jinak zrealizovat nedá. Běžný zákazník vám totiž zpravidla nedovolí, abyste jím zaplacenou zprávu o tom, jak děsný má web, dali volně ke stažení. Soudě podle několika ohlasů na blogu Dobrého webu tím snad opravdu někomu pomůžeme, což je fajn.
Dneska se ovšem článek o testování objevil na Lupě a v diskusi pod ním pár názorů o tom, že kompletním předěláním Navrcholu před třemi lety se nám ho podařilo zdárně pochovat, protože ho nikdo nepoužívá, na rozdíl od Toplistu nevydělává peníze a ještě ke všemu je ošklivé. Po létech na Internetu jsem se stal otrlý do té míry, že jsem přestal odpovídat na – obvykle anonymní – výpady v diskusích. Záhy se pak dostavila druhá, osvobozující fáze, kdy mne dokonce skoro přestaly štvát. Také teď bych se proto držel nabytého klidu a nechal to být – nebýt toho, že jsem se o stejném tématu před dvěma týdny bavil s Jiřím Pallasem, který měl na věc úplně stejný názor. Podle všeho to tedy zvenčí doopravdy vypadá, že změny, které jsme na Navrcholu před třemi lety udělali, byly prvním krokem na cestě do propasti. A uživatelské testování má být to poslední stéblo, kterého se teď chytáme. Takže je asi dobré trochu vysvětlit, jak je to doopravdy.
Pro nepamětníky bych asi měl připomenout, co jsme tehdy zavedli. Především jsme zahodili starý kód a napsali Navrcholu znovu, v Javě; to samo o sobě uživatel moc nepozná. S novou aplikací však přibyly nové služby: předtím bylo Navrcholu spíše počítadlo spojené s žebříčkem, nyní je důraz kladen na sledování různých parametrů návštěvnosti webů, ať už jsou to cesty, odkazující stránky, klíčová slova ve vyhledávačích apod. Zatímco původně bylo celé Navrcholu zadarmo a za peníze se daly přikoupit jen měsíční zprávy, nyní existují tři různé tarify, které se liší rozsahem sledovaných statistik a délkou jejich uchovávání; zadamo je jen nejnižší z nich. A konečně – bezplatně mohou být měřeny jen weby, jejichž návštěvnost nepřekročí 100 tisíc stránek za měsíc. Právě kvůli téhle věci se tenkrát spustil menší povyk: řada známých webů, které jsme do té doby sledovali, totiž tuhle hranici překračovala, a pokud jejich provozovatelé nechtěli platit, museli z Navrcholu pryč. Je samozřejmě věc názoru, kde je ta správná hranice, ale někde být musí – konektivita ani servery totiž nejsou zadarmo a jak jsme si tenkrát spočítali, 1 % největších webů nám tvořilo asi 85 % zátěže.
Když jsme s Jiřím Pallasem rozebírali, jak je na tom Navrcholu ve srovnání s Toplistem, tak docela jsme se neshodli na tom, jaké kritérium vlastně použít. On vycházel z návštěvnosti, ve které lze porovnání udělat snadno; Toplist i Navrcholu jsou totiž zároveň měřené v NetMonitoru. Já jsem naopak prosazoval komerční úspěšnost, případně počet webů, které obě služby měří. Nevýhoda je, že takové porovnání už se dělá o poznání hůře.
Využívám proto svého dočasného procitnutí z bloggerského spánku a pro všechny, které to zajímá, jsem vytvořil čtyři srovnání, která alespoň mně odpovídají na otázku, zda jsme tenkrát s Navrcholu udělali dobře:
První z nich ukazuje, jak se v minulých letech vyvíjely příjmy Navrcholu. Rok 2003 je brán jako základna: novou verzi jsme sice spustili někdy před koncem roku, ale po přechodné období byla pro všechny zadarmo, takže změna v příjmech nastala až na začátku roku 2004. Sloupečky zahrnují jak příjmy ze statistik, tak příjmy z reklamy. Stejně jako Toplist má nyní titulní stránka Navrcholu GTPR 8/10, což samozřejmě vzbuzuje zájem o zpětné odkazy, ale i tak jsou příjmy ze statistik převažující.
Druhý graf se týká vývoje návštěvnosti, základem jsou data z Navrcholu. NetMonitor by patrně ukázal stejný trend, ale tahat z něj data je pro mne podstatně pracnější. Navíc si nejsem jistý, zda bych v něm našel stejně dlouhou časovou řadu (se změnou realizátora se trochu změnila i metodika měření a definice veličin). Ypsilonová osa navlevo ukazuje počet zobrazených stránek, napravo jsou návštěvníci; stránky od roku 2004 vzrostly asi na dvojnásobek, uživatelé na trojnásobek.
Do třetice je zajímavé se podívat na srovnání aktuální návštěvnosti Toplistu a Navrcholu. Podle NetMonitoru to v říjnu 2006 vypadalo takhle:
Unikátní návštěvníci | Zobrazené stránky | Unikátní návštěvníci z ČR | Zobrazené stránky z ČR | |
Toplist |
480 006 | 2 524 453 |
268 550 |
1 828 532 |
Navrcholu |
443 118 |
3 618 758 |
379 721 |
3 242 789 |
Toplist tedy vede v celkovém počtu unikátních uživatelů, my v ostatních hodnotách. Nejzajímavější je asi otázka, proč je u Toplistu tak velký podíl návštěvníků ze zahraničí (44 procent, na Navrcholu jen 14). Možná je to tím, že je Toplist lépe zaindexovaný ve vyhledávačích, ze kterých získává víc „náhodné“ návštěvnosti než Navrcholu. Faktem je, že když jsme na Toplistu nedávno měli docela úspěšnou reklamní kampaň na ubytování v Praze, skutečně odtamtud přišlo několik zákazníků ze zahraničí, kteří si něco objednali.
A konečně poslední pohled vychází z průzkumu, který jsme si nejprve dělali sami pro sebe vloni na podzim, a posléze jsme ho i zveřejnili. Chtěli jsme tenkrát vědět, jak si Navrcholu stojí v porovnání s konkurencí pokud jde o počty měřených webů. Prošli jsme proto robotem všechny weby ve formátu www.doména.cz a sledovali, kde je umístěn jaký kód. Samozřejmě nedává úplně přesné výsledky (nejsou jen weby na takovýchto adresách), ale pro představu je to bezvadné. Jsou to bohužel rok stará data, zatím jsme ten průzkum nezopakovali, ale asi to brzy uděláme:
Ve srovnání s Toplistem tam vycházíme o něco hůř, ale když vezmu v úvahu, že Navrcholu je pro velkou část webů placené, tak mi ten rozdíl dvou procentních bodů v náš neprospěch nepřipadá tak veliký. Samozřejmě nás tenkrát nejvíc potěšil náskok oproti ostatní placené konkurenci. :-)
Nechci nikoho přesvědčovat, že nové Navrcholu je lepší než to staré; na to může mít každý svůj vlastní názor. Zároveň si uvědomuju, že Toplist a Navrcholu jsou dneska do značné míry odlišné služby. Toplist je stále především žebříček, umožňující dobré porovnání s konkurencí v rámci určitého oboru. Navrcholu naopak žebříčky trochu upozadilo a snaží se uživatelům nabídnout spíš hlubší pohled na návštěvnost jejich vlastního webu.
Pro mne osobně jsou ale tahle srovnání potvrzením, že jsme to tenkrát udělali dobře. A třeba to může být inspirace i pro někoho dalšího, kdo přemýšlí o tom, zda svůj web zpoplatnit nebo ne.
UPDATE 30. listopadu: Možné vysvětlení, proč má Toplist podle NetMonitoru méně stránek na jednoho uživatele než Navrcholu, přinesla konzultace s Pavlem Francírkem. Měřící kód totiž nemá na všech stránkách, ale jen tam, kde se zobrazuje reklama (titulní stránka, žebříček, volba statistik apod.). Ve výsledcích statistik chybí. Kolik stránek však zůstává takhle „mimo“ však ani Pavel nedokáže odhadnout.
"Vyssi pocet prohlednutych stranek na Navrcholu mozna vypovida o mensi prehlednosti ve srovnani s Toplistem?"
Jsem rád, že jste na konci nechal ten otazník. Co udělají uživatelé, pokud pro ně web není dostatečně přehledný? Odejdou, a sníží se tak počet zobrazených stránek, nebo budou dlouho po webu bloudit (dokud nenajdou to, co hledají) a zvýší tak počet zobrazených stránek?
Myslím, že neexistuje jednoznačně správná odpověď a vliv může mít spoustu faktorů. Bez hodně detailní analýzy návštěvnosti obou webů skutečnou příčinu pravděpodobně nenajdete.
[1] Vyssi pocet prohlednutych stranek na Navrcholu mozna vypovida o mensi prehlednosti ve srovnani s Toplistem?
Nemyslím, že toto může vůbec něco vypovídat. Může to také znamenat, že statistiky jednotlivých webů jsou na Navrcholu.cz dělené do více stránek narozdíl od Toplistu a najdeme ještě desítky podobných "vysvětlení".
Jinak článek by byl zajímavější, kdyby srovnával aktuální stav se situací před redesignem Navrcholu.
Dnešní Navrcholu a Toplist jsou dva zcela odlišné weby, s různým obchodním modelem i reálnou využitelností. Srovnávat dnešní Navrcholu s Toplistem může jen ten, který si pamatuje Navrcholu jen z dob před čtyřmi lety.
Reálnější srovnání by však bylo s Google Analytics. Nejde o příjmy ani návštěvnost, ale o využitelnost pro klienty z ČR. Navrcholu má oproti Analytics pouze dvě výhody - je v češtině a umožňuje zobrazovat žebříčky. Jinak už oproti "standardu", který nabízejí Analytics, výrazně pokulhává. Stejně tak ostatní české komerční systémy typu Observeru nebo Emerite.
... pokračování ...
Jistě, pokud někdo chce jen pár dat o své návštěvnosti, může využít Toplist, Navrcholu nebo třeba PHPMyVisites. Tato data jsou však pro reálné využití naprosto k ničemu. Tyto systémy neslouží jako zpětná vazba pro měření efektivity reklamních kampaní nebo realizaci konverzního marketingu.
Pokud měřící systém neumí zachovat informace o tom, kdo, jak a co na webu dělá, ale pouze tato čísla agreguje, nestojí v tomto ohledu za nic. Žádný český měřící systém vám nepoví, kolik procet uživatelů, kteří přišli z nějaké placené reklamy, skutečně došli k objednávce. A pokud to nebudou umět, je nějaké "špičkování" ohledně návštěvnosti či úspěšnosti spiše k smíchu. Nikdo, kdo pak statistiku návštěvnosti reálně potřebuje, stejně tyto systémy využít nemůže.
Také nechápu k čemu je mi registrace do toplistu nebo navrcholu.cz.
Analytics sice má dost děsné uživatelské prostředí, ale množství informací a provázanost s adwords je úžasná. Overlay pro intuitivní hodnocení je také super. Navíc je zdarma... Proč potom mít placené počítadlo navrcholu.cz? Celkem by mě to zajímalo.
NV vs. GA mi připomíná "soboj" Linux vs. Windows, nebo MSIE vs. Firefox - Geekové vědí, že Firefox a Linux jsou lepší systémy, přesto většina používá Windows a MSIE. Navrcholu nemá *zatím* některé funkce pro Geeky, ale drtivé většině lidí je to fuk, protože 90 % lidí své weby nemonitoruje nijak a 90 % z těch 10 % se spokojí se základními údaji a slova jako "konverzní poměr" jim nic neříkají.
Můžeme se i dohadovat o tom, že nikdo neví, co GA s daty dělá a že hrozí jejich zneužití při pospojování s tím vším, co Google dnes o lidech ví. Ale nemá to smysl, všichni máme myslím užitečnější věci na práci. Jak psal Marek, NV šlape dobře a my nemáme čas ani chuť snažit se přesvědčit někoho, kdo dovnitř vůbec nevidí a stále dokola si mele svou, o tom, jak to děláme blbě. Je to opravdu úsměvné...
BTW: vývoj NV rozhodně nespí a uživatelé se mohou těšit na další novinky.
Citujem: Nejzajímavější je asi otázka, proč je u Toplistu tak velký podíl návštěvníků ze zahraničí (44 procent, na Navrcholu jen 14). Možná je to tím, že je Toplist lépe zaindexovaný ve vyhledávačích, ze kterých získává víc "náhodné" návštěvnosti než Navrcholu.
Na TOPlist.cz mám 8 webov a navštevujem ho pravidelne. Na Navrcholu.cz som bol asi dva razy. (Naj.sk ponúka to isté čo Navrcholu.cz - teda nie je dôvod - hoci ani Naj.sk nepoužívam kvôli komplikovanosti s prihlasovaním). Verím, že nie som sám zo Slovenska čo sleduje svoje štatistiky na TOPlist.cz. Ak by ste uviedli podiely meraných webov (podľa štátov) na TOPlist.cz a Navrcholu.cz, dalo by Vám to snáď čiastočne odpoveď na Vašu najzaujímavešiu otázku :)
[10] Máte pocit, že monitoring nekomerčního webu stojí provozovatele méně, než monitoring komerčního? Započítání návštěvy u vás náš procesor spočte levněji? ISP nám na něj dodá levnější elektřinu a konektivitu promine? Omlouvám se za tu ironii, ale co už se na takovýto hloupý argument jiného dá říct?
Občas se mi zdá, že část lidí zamrzla někde na konci minulého století - to byla na Internetu doba, kdy se úspěšné projekty poznávaly podle toho, že měli X miliónu uživatelů a vše dělaly zadarmo. Že za nimi byly ztráty v miliónech dolarů? Koho to tenkrát zajímalo, že. A jak to dopadlo? - <a href="http://finance.yahoo.com/q/bc?s=QQQQ&t=my">QQQQ</a>. "Omluvou" může být snad jen to, pokud tu dobu nepamatujete, což je teoreticky možné.
Ad [7]: GA je IMHO opravu pro běžného uživatele, který chce sledovat, jestli na jeho osobní stránky vlezl denně jeden člověk nebo dva, naprosto zbytečný "kanón na vrabce", ze kterého je akorát zmatený (vlastní zkušenost:-). NV je jednodušší = přehlednější a pro normální smrtelníky by myslím byl ideální....
...pokud by Lite tarif nebyl ořezán k nepoužití. :-((
Osobně nemám problém si za kvalitní službu připlatit, ale platit měsíčně za sledování webu dvojnásobek toho, co zaplatím za jeho hosting, mi přijde trošku padlé na hlavu. Kdyby mi NV nabídlo nějaký "Medium tarif" se statistikou (alespoň) na rok za cenu 100-300 Kč ročně, tak jdu do toho hned a zapomenu na GA...
[11] třeba takovémi iAuditu nedělá problém povolit pro neziskové weby své statistiky, které jsou normálně placené. Sám tam jeden web takhle mám.
[13][14] přesně tak, mít takové možnosti tak má smysl si Navrcholem měřit a porovnávat návštěvnost. Pro srovnání své úspěšnosti musím mít co největší přehled o konkurenci - pokud mám konkurenci jen takhle 'vyfiltrovanou' podle toho jestli jsou ochotni platit nehoráznou cenu za statistiku tak je mi takové měření k ničemu. I 'lakomá' (z hlediska Iinfa, z mého hlediska zbytečně neutrácející) konkurence je pro mě konkurence. Jsou mi úplně jedno detailní informace o barvě klávesnice a oblíbené hudbě návštěvníků, pokud by mě zajímaly tak se na ně podívám na Google, tady mě zajímá jen žebříček.
Já vám váš úspěch přeju - mám ale stejný názor jako Jirka Pallas. Co se týče hranice placení/neplacení - ořízli jste si tenkrát 90% středně velkých webů a pravdou je že žebříčky jsou od té doby k ničemu. Stáhnul jsem i všechny naše weby a to z důvodu který tu zazněl - Navrcholu přestalo mít pro nás smysl. Vycházelo to na nějakých 5 - 10 000 měsíčně , já to měl kvůli srovnávání s konkurencí a ta zmizela. Reklamní agentury vás jako audit neberou vážně takže zbývá si vybrat - buď platit Netmonitor nebo Iaudit + pro srovnání s konkurencí používat Toplist, kde jsou všechny weby. Pokud chci grafíky a jiný prkotinky tak si tam dám zadara GA.
Respektuji ale vaší volbu přepracovat koncepci vašeho webu a místo primárního žebříčkového serveru udělat placený audit. Ostatní grafy které tu prezentujete mají několik významů a o každém by se dalo bavit. Každý majitel serveru má ale právo si s ním dělat co chce a uživatelé to mohou buď respektovat, nebo jít jinam - takže si nemyslím že by vás měly vzrušovat příspěvky minulých členů Navrcholu.
Navrcholu.cz zcela postrádá smysl. Jako žebříček je lepší Toplist.cz, protože je tam každý, a jako analýza a statistika je lepší Google Analytics. Oboje je navíc zdarma. Navrcholu.cz je spíše zajímavý příklad, jak se daří stále dinosaurům prodávat zaostalou službu, která je jinde lepší a zdarma..
Z pohledu provozovatele webů je Navrcholu.cz ideální na sledování okamžitých statistik. Na svém webu zveřejním článek a přibližně do jedné hodiny mám informace o odkazujících stránkách nebo třeba přibližném počtu unikátních návštěvníků.
Bohužel tarif Profi pro větší web stojí už 350 Kč do 50 000 shlédnutých stran, nepřipadá v případě neziskových a nekomerčních webů použití placené verze v úvahu. Chápu, že Internet Info není charita, ale od 300 Kč měsíčně pořídím pro svůj webový projekt další sdílený webhosting na celý rok.
to radim hasalík: no nevím, jestli tohle je tedy ta super funkce pro kterou bych investoval 5 - 10 tisíc měsíčně. Navíc na Toplistu si můžete vygenerovat 10 počítadel a statistiky jsou také okamžité. Je pravdou že navrcholu umí víc - jak již jsem ale řekl firma naší velikosti si musí platit jeden z agenturami uznávaných auditů - tj. v této oblasti ve které je teď momentálně Navrcholu máme na výběr - iaudit nebo netmonitor. Jiná volba není, protože navrcholu nikdo jako audit neuznává a uznávat nebude.
Pokud by ho agentury brali tak by to byla levnější varianta a pak je to o něčem jiném, jenže tomu tak prostě není. A kombinace že na jedné stránce se objeví toplist kvůli žebříčkům, GA kvůli grafům a cestám , netmonitor kvůli agenturám a navrcholu kvůli ničemu je nesmyslná.
Co se týče zde prezentovanému obchodnímu úspěchu Navrcholu tak já jim ho přeju jak již jsem psal. Svědčí to ale o jediném - mají dobré obchodníky a dobré obchodní oddělení. Jediné o co přišli je to že už nejsou místem českého internetu kde jsou všechny stránky co něco znamenají - tím je jasně Toplist. Ale jak jsem zde pochopil od autora tak to byl účel - ten se jim splnil. Jak se říká peníze jsou až na prvním místě (a to teď nemyslím ironicky).
[20] Tomáši, vámi popisovaný problém je z úplně jiného soudku. Pokud chcete na svém webu prodávat reklamu, jsou veřejná čísla nezbytná a účast v NetMonitoru či iAuditu prakticky nutností.
Platit iAudit/Navrcholu a ještě NetMonitor by byl asi zbytečný luxus. Stejně jako mít ve stránkách více měřících kódů.
[5] Pokud měřící systém neumí zachovat informace o tom, kdo, jak a co na webu dělá, ale pouze tato čísla agreguje, nestojí v tomto ohledu za nic.
Předpokládám, že ty to víš, ale NV čísla agreguje jen do generovaných statistik v rámci balíčkových tarifů. Jinak samozřejmě uchovává neagregovaná data v původní podobě. Můžeš tedy s NV analyzovat i věci, které v Google Analytics nejdou:
-- můžeš zpětně dostat hrubá data k analýze (GA nabízí jen exporty hotových statistik)
-- můžeš si nechat vygenerovat statistiky zpětně (GA nenabízí)
-- můžeš sledovat návštěvníka mezi několika profily (GA zvládá jen v jednom profilu a u různých domén druhé úrovně jen při spojité návštěvě -- prokliku)
-- můžeš dostat individuálně nastavené výstupy (GA nenabízí)
Takže NV sice teď není nástrojem pro analýzy, ale rozhodně je kvalitním zdrojem dat pro ně. Toho faktu rád využívám v případě analýz webů klientů Dobrého webu. Pokud se totiž ukáže, že mají/měli na svém webu počítadlo NV, objednáme u NV data zpětně za dost dlouhé období a proženeme je nástrojem typu Clicktracks. Nemusíme tedy čekat na implementaci nějakého našeho řešení, nemusíme čekat na nasbírání dat. V NV ta data prostě jsou a stačí si jen objednat dump.
Tuhle výhodu NV proti GA může využít kterýkoli klient NV, takže i vaši klienti. ;-)
Tak jsem po dlouhe dobe narazil na tento clanek, ukazalo se ze jsem mel tehdy naprostou pravdu coz me netesi vzhledem k navrcholu. Vybirat penize za neco co je jinde zadarmo proste nejde, web se takto naprosto zruinuje. autor porad psal neco v tom smyslu ze placam nesmysli a pokud se podivam po case tak zde jsou vysledky. 1) navrcholu 100 server ma 700 lidi - tj. nemeri tam uz prakticky nikdo 2) mesicni navstevnost v netmonitoru navrcholu je 35 000 uzivatelu ze 443 000 jak zde uvadi majitel. tj. 3 roky tohoto obchodniho modelu potvrdili ze jsem mel naprosto pravdu :-) bohuzel pro navrcholu prisel na trh zdarma google analytics v cestine, tj. dnesni placeny model a povinna ikonka plus maly limit pro variantu zdarma se ukazalo pro tento projekt naprosto likvidacni. skoda byl to opravdu super webik :-(
Základní charakteristika: podnikatel v internetových médiích. Čím vším už jsem byl a občas ještě jsem: zakladatel Internet Info, šéfredaktor Lupa.cz, vedoucí projektu Dobrý web, aktivista ve SPIRu a CZ.NICu. A trochu taky ústavní právník, ale na to v tomhle blogu nedojde.
Přečteno 73 588×
Přečteno 48 763×
Přečteno 46 045×
Přečteno 37 313×
Přečteno 36 186×