V současné době běží zde na Lupě seriál o webových kancelářských aplikacích, aneb „Sbohem, desktope“. Jak to vypadá, mnoho čtenářů si z nějakého důvodu usmyslelo, že ony aplikace mají za úkol brzy nahradit desktopové kancelářské balíky.
Možná mají, ale rozhodně ne v brzy a není to, myslím, ani cílem jejich autorů. Minimálně v krátkodobém horizontu ne – společnosti které tyto aplikace vyvíjí si jsou jistě dobře vědomy jejich nevýhod. I přesto ale mohou být tyto aplikace užitečné a já se pokusím nastínit jak.
Pokud máte firmu, kde v jedné budově sedí stovky zaměstnanců na jedné firemní počítačové síti, nedává valný smysl, aby tito zaměstnanci pracovali s dokumenty uloženými kdesi na internetu. Nehledě na praktickou nemožnost ovlivnit bezpečnost takových dokumentů. Respektive: zálohování by se vyřešit dalo, ale v ochraně dokumentů musíte vždy spoléhat na třetí subjekt a to není z hlediska managementu rizik akceptovatelné, minimálně ne bez písemné smlouvy s jasně definovanou zodpovědností.
Na druhou stranu, pokud potřebujete pracovat na dokumentu s někým, s kým nesdílíte lokální síť – například dolaďovat specifikaci s externím dodavatelem – dostáváte se někam úplně jinam. V současné době se to většinou řeší přeposíláním různých verzí dokumentu, což zdaleka není optimální.
Pokud ale máte takový dokument na webu (třeba na docs.google.com), můžete druhé straně dát možnost jej opravovat a můžete si zobrazit co kdo změnil, tak to už je o něčem jiném. Kdo nezkusil neuvěří :-) Zde má „kancelář na webu“ znatelnou výhodu, proti používání „desktopové kanceláře“.
Kancelář na webu není a ještě douho nebude plnohodnotnou náhradou desktopu. Ale to není na závadu, protože umožňuje pracovat jinými způsoby, které zvláště v dnešní době rozvíjejícího se teleworkingu nabývají na důležitosti.
UPDATE: Samozřejmě je možné, že cílem je nabídnout instalaci webové kanceláře na firemní servery. Pak je situace o něco lepší, ale přesto: Co by tím firma získala oproti současné situaci. Ehm… eeee … no … nic. Maximálně jednodušší konfiguraci / update klientských počítačů, nicméně i na to dnes existují prostředky, kterými se to dá řešit centrálně.
Hmm, a co takhle ve sve firme (s temi x zamestanci) nainstalovat (tj. licencovat) nejaky ten webovy kancelarsky balik (myslim tim zpristupnit ho jen pro intranet). To Vas jako nenapadlo? To je podle mne cilem snazeni techto firem - viz. uz v soucasnosti webmail (jak gmail, tak centrum)
"Pokud máte firmu, kde v jedné budově sedí stovky zaměstnanců na jedné firemní počítačové síti, nedává valný smysl, aby tito zaměstnanci pracovali s dokumenty uloženými kdesi na internetu." - firma se stovkami zaměstnanců bude mít zřejmě nějaký CMS či CRM či něco podobného... Nabídka webových kanceláří je IMHO směřována na menší firmy, které nic podobného nemají.