Málokdy tu komentuji nějakou virtuální kauzu, tentokrát mi to však nedá. Agentura Ataxo přišla s nápadem zapojit do propagace obchodu svého klienta některé české blogery. Pokud vás zajímá více, na Lupě o tom napsal Aleš Miklík glosu Blogněte o nás, zaplatíme vám. Ale i pokud jste ji již četli, přečtěte si ji prosím znovu. Poctivě, větu za větou. Možná že i jen poctivé čtení bude stačit k tomu, aby celá tahle nesmyslná diskuse, která se okolo ní rozeběhla, utichla.
O co tedy jde? Ataxo obeslalo pár blogerů s nabídkou, že dostanou k zapůjčení hardware dle svého výběru a slevu 15 procent výměnou za napsání spotu o tomto produktu s odkazem na onen obchod. Recenze je výlučně věcí blogera, může být jakkoliv kritická. Tento mail jsem také dostal a upozornil na něj Aleše Miklíka, protože se jedná o jistě zajímavý a neotřelý způsob využití blogů ke komerčním účelům, který zkrátka stojí za to prozkoumat. Kdybych měl více času, možná bych onu glosu psal sám a nyní odrážel předrážděné reakce účastnících se blogerů.
Možná bych měl říci, proč jsem se sám rozhodl nezapojit. Tak především postrádám motivaci. Hardware mě nezajímá, dokud mi ten stávající funguje, takže testovat si jen tak pro radost zapůjčené monitory potřebu nemám. Sleva v obchodě je sice pěkná, ale za tu práci mi nestojí a není podle mého názoru úměrná tomu, co Ataxo od blogerů získává. Tento blog je navíc odkazován z Lupy, z Weblogů a dokonce je automaticky vycucáván Linkuj, takže bych tuto inzerci cpal na různá další místa, na kterých nemá co dělat. Zkrátka se mi to zdálo nevýhodné, jinak na tom však za jistých okolností nevidím nic neetického a je to zajímavý nápad, který může mít úspěch. O co tu tedy jde?
S tímto novým a nevyzkoušeným modelem je spojena řada otazníků. Glosa na Lupě je naznačuje, neodpovídá však ani tak, ani onak – na to chybí právě ta zkušenost s touto formou blogerské propagace. Přesto schytala nevídanou kritiku od některých lidí, kterých se týká. Zajímavé, jak kritičtí blogeři občas jsou, pokud se jedná o nějaké vzdálené fenomény, a jak zuřivě hájí naprosto křišťálově jasnou čistotu něčeho, v čem jsou zapojení. Přitom ona glosa ani v nejmenším na nikoho konkrétního neútočí, pouze ukazuje problematická místa tohoto obchodu, problémy nového typu médií – blogů – které postrádají (a možná postrádat musejí!) jakákoliv etická pravidla běžná pro klasické novináře. A je podle mého názoru naprosto legitimní na toto upozornit, a pokud bych byl já oním spolupracujícím blogerem, namísto osobního napadání z neprofesionality (či jakési zcela irelevantní diskuse na téma, co je to glosa) bych se snažil být co nejotevřenější a nejochotnější.
Pachollini z Ataxa tvrdí, že z glosy vyplývá, že si kupují blogery. V glose IMHO nic takového uvedené není, ale to je vedlejší. Ano, Ataxo si kupuje blogery! Jeho nabídka je obchod a každý obchod znamená směnu. Ataxo nabízí zboží a slevu, blogeři mu to vracejí recenzí a odkazy, které zcela zjevně pro onen obchod znamenají reálnou finanční hodnotu, reálný zisk! O tom se nemá vůbec smysl přít, to je věc naprosto zřejmá. Ale co? To přece samo o sobě není vůbec žádný problém. Bloger není nějaký vyloučený člověk, který nemá právo obchodovat. Blog není neposkrvněné svaté místo. Za některé spoty platí Lupa 250 korun – komu to vadí? Spousta blogů obsahuje reklamu – komu to škodí? Noviny jsou plné inzerátů, každý to akceptuje. Koupit si blogera (samozřejmě v obecném slova smyslu) není nic neetického, není nic problematického. A priori.
Přesto je tato oblast dosti neprobádaná a plná temných zákoutí. Zcela zásadní je informovanost čtenářů. Pokud píši nějaký spot z komerčních důvodů a obsahuje komerční odkaz, za který jsem dostal zaplaceno (jakoukoliv formou), měl bych o tom své čtenáře informovat. A je úplně jedno, jestli skutečně mám plnou svobodu v obsahu recenze. Naprosto věřím, že ji zúčastnění blogeři mají, v tomto smyslu tu není velká pochybnost. Z logiky však vyplývá, že budou převážně pozitivní – proč by někdo trávil čas s recenzováním špatného kusu hardwaru, když za to ani nic moc nemá? Ale to je zcela okrajová otázka.
Ve skutečnosti bez ohledu na míru nezávislosti je neupozornit čtenáře na podmínky vzniku textu podle mého názoru neetické. Neetické alespoň pokud akceptujeme pravidla klasických médií i pro blogy, což bychom myslím alespoň částečně měli. Pokud se v BusinessWeeku objeví článek o internetových portálech, vždy je v textu upozornění, že vydavatel tohoto časopisu vlastní také AOL. Bez ohledu na to, jak moc se v něm o AOL píše a v jakém kontextu. Bez ohledu na to, jestli podoba článku byla touto skutečností ovlivněna. Tomu totiž mohu věřit, mohu tomu také nevěřit, každopádně bych to měl vědět. Pokud o tom je čtenář poctivě informován, mizí jakákoliv kontroverze, pod podmínkou upozornění lze publikovat i vyložené PR články a je to prostě jen jedna forma reklamy, která sice může být některými čtenáři považována za rušivou, rozhodně však ne za neetickou.
Abych uvedl konkrétní příklad. Radek Hulán na svém blogu nedávno publikoval placený článek propagující jistou obskurní společnost na vymáhání pohledávek. Spot byl zařazen v rubrice reklama, o tom se však čtenář dozví jen těžko. Je psán jako upozornění na zajímavou věc, šikovnou firmu, se kterou mám pozitivní zkušenost, a chci ji tedy doporučit i dalším lidem. Jelikož je však článek komerční, je čtenář vlastně uváděn v omyl, protože motivace jeho sepsání byla úplně jiná. A jestli Radek Hulán s touto firmou nějakou zkušenost opravdu má, či se jedná jen o výmysl, už nehraje žádnou roli. V tomto konkrétním případě to na mě jako na čtenáře tohoto blogu nemělo vůbec žádný vliv. Čtu jej jako jakousi kuriozitu českého internetu, takže věci jako důvěra pro mě nejsou vůbec důležité. Jiné blogy však mají ambice jiné a důvěryhodnost je pro ně důležitou věcí. Proto absolutní otevřenost a až přehnaný důraz na správné informování čtenářů pro ně musí být na prvním místě.
A tím se dostáváme zpátky je glose. Jestliže jste si ji nyní pečlivě přečetli, poznali jste jistě sami, že podle všeho měla dva účely. Tím prvním bylo upozornit na zajímavý nápad, který Ataxo mělo. Tím druhým je ukázat na možné problémy, které by s tím blogeři mohli mít. Oboje je zcela korektní a oprávněné, a pokud se tomu někdo brání, jen tím na sebe zbytečně vrhá špatné světlo.
Chápu, že se dotčení blogeři cítí dotčeně. Vždyť oni přece nedělají nic špatného. Ne, nedělají. A je přirozené, že při neexistenci nějakých zvyklostí, jak postupovat v této situaci, vlastně není žádné pravidlo, jímž by se měli řídit. V tomto směru jim publikování glosy na Lupě spíše pomohlo. Pokud se podíváte na blog Jakuba Danielky, který byl velmi aktivní v kritice glosy, vlastně až po jejím vydání jasně uvedl, za jakých podmínek recenze hardwaru na jeho blogu vznikají. Další kritik Michal Bláha zde podmínky příliš nerozebírá, Jiří Macich – který je Ataxem údajně i přímo placen – také neinformuje příliš obsáhle. Je tedy správné, že internetový magazín jako Lupa upozorňuje na neexistenci nějakého jasného pravidla, jak postupovat v případě zveřejňování komerčního spotu na blogu, kterému záleží na reputaci.
Chtěl bych říci, že tento spot také není proti nikomu zaměřen, na nikoho neútočí, ničí čestnost nezpochybňuje – některé z uvedených blogů mám ve čtečce a rád je čtu. Problémem není jejich počínání, vždyť jsou ochotni za nepříliš výhodných podmínek poskytnout čtenářům recenzi nějakého zajímavého hardwaru, proč ne? Otázkou diskuse je, jaká etická pravidla by měla internetová média dodržovat, co může poškodit důvěryhodnost toho kterého blogu a jak moc je blog médium bez pravidel. Kdo hodlá zpochybňovat legitimitu takovýchto otázek?
No jo, ono to vyznění jsou opravdu trochu jemnosti. Já myslím, že něco jiného je rozebrat článek větu za větou a analyzovat jejich význam a něco jiného je celkové vyznění toho článku, které je dle mého názoru poměrně jednoznačné. Já ten rozdíl vnímám a myslím, že není pravda, že " Glosa na Lupě je naznačuje, neodpovídá však ani tak, ani onak" – ona "glosa" dle mého názoru naznačuje spíš odpovědi než otázky, což je také důvodem, proč jsem se ohradil.
Je totiž např. rozdíl mezi formulací "Ataxo si kupuje blogery" a "Ataxo spolupracuje s blogery", mezi tím, když napíšu, že glosa nějak vyznívá a že z ní něco vyplývá, mezi nadpisem "Blogněte o nás, zaplatíme vám" a "Napište recenzi, půjčíme vám hardware" atd. Ale fakt to nechci hrotit :-)
Každopádně naprosto souhlasím, že otázky etických pravidel jsou na místě a že vůbec neuškodí, pokud se definují nějaké standardy pro podobný typ spolupráce.
Ano, podmínky spolupráce jsem uvedl až po vydání té glosy, do té doby nebyl důvod něco takového psát, nic z čeho nás obviň... tedy žádná problematická místa, na která glosa pana Miklíka upozorňovala, totiž neexistovala - naopak pan Miklík uvedl glosu záměrně bulvárně, stejně tak v první větě perexu napsal, že Ataxo nabízí blogerům honorář, což také není úplná pravda. A to, že ji sepsal tak dobře, že na nikoho neutočí přímo, ale štve všechny rozhodně není plusem, jak tady (i na Lupě) propaguješ. K tomu se ovšem už nemá cenu dál vyjadřovat, můj nazor jsem dostatečně prezentoval v komentářích pod samotnou glosou.
Nicméně, některé tvé názory jsou opravdu vtipné - proč by někdo ztrácel čas recenzováním špatného hardware? A jak můžu předem vědět, že je špatný? Ty máš totiž stejný problém jako pan šéfredaktor, oba rovnou odsuzujete, bez toho abyste si to někde ověřili...
Každopádně díky za odkaz, přeju příjemné svezení na vlně popularity, hodně komentářů a blahopřeju k přijetí do klubu RČI (Rytíři českého internetu) - zatím tam jste s Alešem Miklíkem a Radimem Hasalíkem tři. A tisková zpráva náhodou nebude?
[3] "Ano, podmínky spolupráce jsem uvedl až po vydání té glosy, do té doby nebyl důvod něco takového psát"
No slava, po zbytecne tahanici o vyznam slovicek se konecne vracime k jadru problemu. Dekuji, lepsi dukaz opodstatnenosti glosy jste nam dat nemohl.
Protoze si zrejme zakladate na faktech, nabidnu Vam jeste jeden (a doufam, ze posledni): na blozich na Lupe byste diky kodexu blogera (http://www.lupa.cz/redakce/kodex-blogera-na-lupe/) musel na stejny spot viditelne upozornit hned od pocatku. Posouzeni teto informace v kontextu Vami rozehrane diskuse o duveryhodnosti blogu a Lupy necham uz tentokrat na laskavem ctenari.
[6] Škoda, že asi nemáte podobný kodex pro redakci, např.:
"Bloger nesmí ve svém blogu úmyslně zveřejňovat informace nepravdivé, zavádějící, neúplné či takové, jejichž pravdivost si nemohl předem dostatečně ověřit a které by mohly poškodit práva či dobré jméno jiných osob či organizací."
;-)
[6] Pane Miklíku, já už opravdu nevím co s Vámi.
Ano, neměl jsem důvod nic takového psát, protože k tomu nebyl žádný morální důvod, nikdo mě za to neplatí, nikdo mě neovlivňuje, nikdo necenzuruje a dokud jste nezačal uměle vytvářet neexistující problémy v souvislosti s Ataxem, bylo vše v naprostém pořádku. Rozhodně nemám potřebu něco chválit jen proto, že mi to někdo půjčil, a doufám, že je to i vidět...
Naštestí na Lupě neexistuje jen Miklík & Antoš, ale i Fuka & Dočekal (i když to napsal na svém vlastním blogu), kteří na to mají naprosto racionální pohled, bez nutnosti budit senzaci.
Mimochodem, nepíšete do deníku Vysočina pod jménem Saadouni?
Kodex blogera je sice hezký, nicméně se nebavíme o blozích, víceméně ani o Lupě, ale o vaší jedné, jediné glose. Ještě štestí, že do druhé poloviny zmíněného bodu kodexu bych se "vešel" bez problémů, nedostal jsem za to nic.
[10] Vidite, to se ale opet motame v tom samem nedorozumeni jako od pocatku. Vy tvrdite, ze jsem Vas narknul z placenych recenzi, ja tvrdim, ze jsem nic takoveho nenapsal. Ja tvrdim, ze mi slo o nastineni zajimaveho problemu, spojeneho s obecne vnimanou "nezavislosti" blogeru, Vy tvrdite, ze ucelem glosy bylo Vas pospinit. V takovem sporu je asi opravdu nemozne najit spolecne vychodisko pro shodu.
Spoty Frantiska Fuky i Dana Docekala jsem peclive cetl, ale nenasel jsem nic, s cim by jejich prispevky kolidovaly s mym (jiste, Frantisek rika, ze neoznacena placena recenze je OK, zatimco ja se priklanim k informovani ctenare). Senzaci bohuzel z glosy udelaly az utocne a pomylene prispevky Vas a pana Blahy.
"Mimochodem, nepíšete do deníku Vysočina pod jménem Saadouni?"
Nerozumim.
[12] Víte co, kašleme na to... Stejně už to nemá cenu a navzájem si své názory nevymluvíme. Takže navrhuji uzavřít mír, zakopat válečnou sekeru a spokojit se s tím, že nás nikdo neplatí. A se Saadouni to byl takový interní vtip, jen jsem očividně nepobral místní systém komentářů...
Nyní bloguji na jilm.cz.
Přečteno 69 338×
Přečteno 68 251×
Přečteno 58 146×
Přečteno 56 720×
Přečteno 56 106×