Děláte jednu zásadní chybu - berete vlastní zkušenost/představy/požadavky a generalizujete je. Ověřit si to můžete velice snadno. Vemte si, co Apple u prvního iPhone zavedl:
- omezenou možnost konektivity - pouze přes speciální program iTunes
- nemožnost použít paměťovou kartu
- nemožnost přistupovat na filesystém telefonu
- nemožnost udělat si vlastní aplikaci bez placených registrací v Marketu
- kapacitní displej
- prakticky eliminovaný mutltitasking
- jedno jediné HW tlačítko (vyjma hlasitosti a zámku)
U všech těchto bodů mohu uvést, v čem jsou pro uživatele nevýhodné, ostatně u dvou z nich jste to udělal sám. Přesto se podívejme, kam se po třech letech od uvedení původního iPhone dostal největší konkurent (myšleno obecně, ne ve smartphonech) Microsoft:
- namísto různých a otevřených způsobů připojení to lze pouze přes speciální program
- odstraněna podpora paměťové karty
- odstraněna podpora přístupu na filesystém telefonu
- nemožnost udělat si vlastní aplikaci bez placených registrací v Marketu
- kapacitní displej
- prakticky eliminovaný mutltitasking
- odstraněna HW tlačítka, zůstala 3, z toho jedno (hledání) je prakticky nepoužitelné
A teď mi řekněte, proč asi tohle všechno u Microsoftu od Apple opsali. Odpovím - proto, že drtivou majoritu jejich zákazníků nezajímá, že namísto Activesyncu s řadou doplňků budou muset použít Zune Software, nezajímá je, že nemohou použít paměťovou kartu, když sám telefon nabídne několik GB prostoru, nezajímá je, že nemají přístupný filesystém, protože by na něj stejně nikdy nelezli, nezajímá je, že displej je kapacitní, naopak oceňují, že nemusí vytahovat a ztrácet stylusy a fungují geniální vychytávky typu multitouch, nezajímá je, že telefon mohl mít pět či třeba sedm HW tlačítek na spouštění základních funkcí, protože se snadno naučí, že když něco potřebují, stisknou HW tlačítko Home a zbytek najdou na displeji. A hlavně oceňují, že díky eleminaci multitaskingu a paměťové karty je zaručeno, že systém bude mít vždy okamžitou odezvu (srovnejte iPhone nebo WP7 s libovolným Androidem) a rozumnou výdrž na baterii (v porovnání např. s HW totožným Androidím telefonem).
Popíráte navíc sám sebe - nejprve se rozčilujete, jak to Apple vymyslel blbě a prodal hlavně díky marketingu, ale zároveň příspěvek uzavřete tím, že ostatní výrobci přístup Apple (všimněte si - nikoliv ten "marketing", který měl telefon prodat, ale funkce a vlastnosti!!!) kopírují. Ano. Kopírují, protože Apple se přesně trefil do gusta tomu, co je na Gaussově křivce uprostřed. A kde jsou největší tržby.
Lidi jako vy nebo já, kteří by si iPhone nikdy nepořídili, protože je prostě pro ně omezený a nevyhovující, je nula nula nic. Samozřejmě, že kolem iPhone je taková aura "to musím mít taky", ale nemůžete popřít, že iPhone vybalený z krabice (čili bez dolaďování) bude běžnému, tuctovému uživateli obecně sloužit lépe než libovolný jiný telefon (ať už se Symbianem, Androidem, WP7 nebo čímkoliv jiným). A o tom to je, ne o marketingu.
Tomáš Kapler, specialista v oblasti internetového marketingu, konzultant v oblasti datových sítí a připojení k internetu
Přečteno 143 301×
Přečteno 84 343×
Přečteno 47 901×
Přečteno 37 998×
Přečteno 31 522×