Hlavní navigace

Pozor na grafy

4. 11. 2009 20:17 (aktualizováno) Tomáš Kapler

Včera jsem tu psal příspěvek Pozor na statistiku, kde jsem upozorňoval na fígle se statistikami, no a co čert nechtěl, dnes se objevil další krásný příklad podvodné statistiky, tentokrát zobrazené v grafu. No schválně, koukněte na článek „Telefónica O2 je v Česku nejméně oblíbeným operátorem“ a řekněte mi, jak velký má O2 problém.

Naprostou většinu vjemů má člověk pomocí očí a říká se, že jeden obrázek řekne víc než tisíc slov. Jenže co když je někde tisíc slov a obrázek o tom samém, přitom obrázek říká něco jiného než těch 1000 slov? To je právě krásně vidět v uvedeném článku, kde je následující graf. Ten je dokonce použit i jako upoutávka na homepage nejčtenějšího deníku u nás.
[caption id=„attachmen­t446“ align=„alignnone“ width=„460“ caption=„Graf spokojenosti s operátory“]Graf spokojenosti s operátory[/caption]

Na první pohled je O2 naprosto v prdeli, jsou s ním uživatelé asi 4× méně spokojenější než s ostatními operátory. No ty bigo, za tohle musí padat hlavy, to se musí O2 stydět, to jsou diletanti. Tohle si pomyslí prakticky každý, kdo na článek koukne, ostatně můžete kouknout i do komentářů. Jen jediný člověk si tam všiml, že je to naprosto jinak.

Všimněte si totiž, že grafu chybí měřítko. Když pak kouknete na tabulku indexu spokojenosti, ze které graf čerpá, tak vám nejspíš padne čelist:

Operátor 2006 2007 2008 2009
O2 Telefónica 67,63 71,13 69,22 67,24
T-mobile 72,90 73,53 74,69 72,08
Vodafone 70,83 74,31 73,57 73,31

Ano, čtete správně. Rozdíl mezi všemi operátory je menší než 10 %, což naprosto klidně může (a věřím že i je) způsoben tím, že v očích mnohých je O2 prostě „ten zkur…ný Telecom“ a že navíc nedělá jen mobilní sítě, ale i pevné sítě.

Prostě krásná ukázka jednoho z triků, kterými se dají naprosto dokonale zmást jejich čtenáři. Podobně se například používá perspektiva u sloupcových grafů, kdy se graf mírně natočí podle osy Y a použije se výrazné perspektivní zkreslení, takže ten sloupec, který je nejblíž pozorovateli vypadá největší, i když jeho hodnota je třeba nejmenší. Nebo se dá hrát s barvami, tvary, mohou se srovnávat hrušky a jablka, vynechávat hodnoty, používat logaritmická měřítka atd.

Velice by mě zajímalo, co na to iDnes, protože tohle je myslím na žalobu ze strany O2, za způsobení škody pomocí matení čtenářů.

P.S.: opět dislaimer: momentálně mám firemní mobil i doma pevnou linku od O2, předtím jsem měl ale Vodafone a předtím T-mobile a ani s jednou firmou mě neváží a nevázali žádné obchodní vztahy, které by mě mohly nějak ovlivňovat.

Sdílet