Hlavní navigace

Ještě k placení za obsah

10. 3. 2010 11:54 Tomáš Kapler

Dnešní glosa Edy Hlavy Nevyužité možnosti internetu a placení za obsah mi mluví z duše (tedy až na ten úplně debilní úvod s homosexuály a Duškem, kde hlavní rovina problému není vůbec v tom, kolik jich tam je).

Dnešní internet mi připomíná lifestylové časopisy – čtenáři platí těžké love, aby si „přečetli o módě“ (čti koukli na reklamy módních domů), přečetli o kráse (čti koukli na reklamy výrobců zkrášlujících přípravků, kadeřnictví a klinik plastické chirurgie) a přečetli o zdraví (čti koukli na reklamy výrobců léčiv a lékáren).

Tedy dnešní internet má oproti těm lifestylovým časopisům tu výhodu, že za něj neplatí těžké love, ovšem dnes už se i lifestylové časopisy dávají v metru zadarmo, ty love tam nejsou pro kvalitu ale jen jako technický náklad za papír.

Vlastně vnímám zostřenou diskusi o platbě za obsah kvůli příchodu zařízení typu Apple iPad, protože konečně reálně hrozí, že opravdu papírové magazíny a noviny skončí. A i když bude elektronická obdoba novin jako aplikace (viz třeba NY Times pro iPod / iPhone / iPad), tak musí vydavatelské domy buď najít přidanou hodnotu, aby mohli jednotlivá čísla / updaty aplikace prodávat, oproti běžným internetovým verzím. A nebo musí začít zpoplatňovat i ty internetové verze.

Každopádně myslím, že se blíží velký zlom v tom, jak se budou generovat příjmy u vydavatelských domů. Zatím to byla jen taková pozvolná evoluce, kdy se pracovalo s víceméně lineárními změnami typu nárůst platů a nájmů, zvyšování konkurence, snižování objemu, snížení nákladů na tvorbu a vybavení atd. Ale v určitý moment začínají hrát roli fixní náklady a současná „krize“ skokově zvýšila tlak na měření efektivity a propad příjmů papírových novin je ohromný a jen některým se jej daří vyřešit příjmy z online (a to často ještě kvůli ohromným investicím).

Jsem tak přesvědčen o tom, že ti vydavatelé, kteří si myslí, že „zpoplatnění online novin“ znamená skrýt obsah a dát tam paypal tlačítko pro jeho zobrazení, velmi brzo skončí. Zpravodajství v ČR by se dalo pojmenovat „ČeTKa stokrát jinak“, takže leda současný postup všech vydavatelů by pak mohl zafungovat (a ten by byl postihnutelný Ú­OHS).

Důležité je také uvědomit si, že když by nakrásně všichni opravdu placený obsah zavedli, tak že všem novinám ohromně klesne návštěvnost. Ne (jen) kvůli ceně a technickým těžkostem, ta návštěvnost by poklesla i kdyby to byly pro čtenáře zanedbatelné čásky a vše fungovalo automaticky.

„Problém“ je ten, že by čtenáři totiž konečně vybírali. Nyní nemusíme. Prostě jdeme na iDnes, pak na Novinky, pak na Lupu atd. a přečteme si co chceme. Ovšem kdybychom měli platit nějaké denní či měsíční fee, tak bychom si nejspíš zaplatili jen jeden zpravodajský server a pár odborných, a když bychom měli platit per-view, tak bychom předem vybírali co vlastně budeme číst.

P.S.: jeden ze života – moje přítelkyně je velmi dobrý dermatovenerolog a když šla na mateřskou dovolenou, domluvil jsem jí s iDnes to, že odpovídala v poradně na otázky z oboru kožního lékařství. Dostávala pár korun za odpověď, každý jí zabrala v průměru 10–15 minut (je pečlivka)
takže to bylo spíš o tom udržet si odbornost než vydělat.

Skončilo to asi po třičtvrtě roce, kdy iDnes několik měsíců neplatila, nebo jen malou část, pak jsme se dozvěděli, že to prý bylo příliš populární a protože na rozdíl od jiných doktorů tam odpovídala i jinak než „ano“, „ne“, „přijďte do ordinace“ … tak měla víc otázek než deset ostatních odborností dohromady. Takže místo toho aby to řádně zpopularizovali a zpropagovali a zaplnili reklamou (výrobci dermatologických přípravků by se přetrhli), tak měli problém zaplatit několik málo tisíc Kč měsíčně.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).