Není to nic nového pod sluncem. Weby s rychlou odezvou, které se načtou v řádu pár vteřin jsou hodnoceny lépe snad na všech úrovních – od návštěvníků webu, přes vyhledávače až po administrátory serverů. Všichni je milují, všichni hodnotí rychlost kladně. Pro SEO je to plus, pro optimalizaci konverzního poměru je to plus.
Ty tam jsou doby, kdy jsme se u vytáčeného připojení modlili za co nejrychlejší načtení fotky, kterou jsme si chtěli stáhnout lecky ještě na disketu. Rychlosti připojení se od té doby mnohonásobně zvýšily, kapacity disků a výkon procesoru také několikanásobně narostl. Proč se tedy vracíme zpět k minimalizaci, ke komprimování obrázků, komprimaci výstupu, spojování javascriptových souborů do jednoho nebo ladění skriptů pro co nejlepší výkon?
Doba se zrychlila. Čas plyne sice stejně rychle, ale my se za stejnou jednotku času snažíme stihnout mnohem více než dříve. Je to dáno mnoha aspekty dnešního života. Hlavním strůjcem rychlé doby je přitom nárůst možností – obecně, prostě nárůst možností. Po mnoha letech šedého komunismu máme otevřené hranice a tak více cestujeme. Otevřené hranice znamenají také větší množství zboží na trhu (import) a větší výběr rovná se více času strávenému něčím, co nás dříve nezdržovalo prakticky vůbec. Tlak firem na nákup a síla reklamy a marketingu každým rokem silnější a roste asi podobně jako internetové rychlosti a výkon našich počítačů.
Větší výběr zboží jde ruku v ruce s větší chutí nakupovat a tak v důsledku trávíme více času nákupy, což se zase logicky odráží v potřebě více vydělávat. A tak holt více pracujeme nebo se snažíme pracovat efektivněji (zlatý komunisti, jaktěživ po člověku nic nechtěli :).
Dalším zásadním elementem je lepší dostupnost a větší přísun informací. Dříve byl čas na knihy – v televizi byly dva tři programy, rozhlas komentovat ani nemusím. Prostě zdroje informačního šumu byly omezené. Dnes se na nás valí informace z televize, kde je mnohonásobně více programů a pořadů a tak se snažíme stíhat, alespoň to, co nás baví. Informace se na nás valí v autě z desítek rozhlasových stanic. Noviny nejsou dvoje troje, ale jsou jich desítky, časopisů možná stovky. A diskety, cédéčka, gramodesky a kazety jsou minulostí – dnes je přeci všechno na intenetu.
Internet je médium, které se pomalu dostává všude. Hrne na nás tuny informací a dat v podobě blogů, magazínů, sociálních sítí, repozitářů nebo online služeb. Internet stojí za ohromným úbytkem času (myšleno volného i produktivního času). Trávíme hromadu času na sociálních sítích, čtením článků, poslechem online hudby, sledováním YouTube videí a mohl bych pokračovat ještě hodně dlouho.
Internet je jednou z mnoha nových technologií. Máme telefony a už dávno neumí jen volat a posílat SMS. Umí prakticky vše co počítače. Takže i na záchodě, v kavárně nebo autobusové zastávce něco štelujeme, lajkujeme nebo postujeme. Doma nám k televizi a rádiu přibylo taky pěkných pár nových zařízení a někdo se o ně musí starat.
Asi už to pomalu stačí, nechci vytvořit nekonečný článek o tom všem, co se za posledních pár dekád změnilo a proč máme stále méně času. Prostě a jednoduše nám všeho přibylo a ne trochu, ale hodně moc. Ztrácíme tak často focus, jsme roztěkaní, rozptýlení. Čtu články o tak zaneprázdněných lidech, že si pouští ve chvíli volna filmy zrychleně, aby alespoň tak stihli více. Lidé už dávnou nečtou, knihy prakticky jen knihomolové. Články na internetu naprostá většina lidí jen skenuje. Snažíme se šetřit čas všude, kde to jen trochu jde.
A tak jsem se pomalu a nenápadně vrátil zpět k té proklaté rychlosti. Chtěl jsem psát původně o rychlosti webů, ale dostávám se k tomu až v samotném závěru článku. Tak, jako neradi čekáme na stažení souboru nebo program v televizi, stejně tak neradi čekáme na zdlouhavé načtení webu. Stránky, které se načítají déle než 3 vteřiny jsou často odsouzené k ohromnému odpadání návštěvníků a ohromné míře opuštění webu.
Google kvůli rychlosti načítání webu vytvořil specializovanou službu PageSpeed Insights, která rozebere Váš webu do detailu a doporučí Vám, co vše byste měli zlepšit, aby se stránky načítaly rychleji … co nejrychleji. Kromě Insights tu jsou desítky služeb, které měří rychlost načítání webu a detailně analyzují, kde je zádrhel. Ten může být v příliš velkých obrázcích (nejen rozměrem, ale i datově), chybějící komprimaci výstupu webového serveru, chybějící minifikaci JS/CSS/HTML souborů, zbytečných dotazech na server (mergování souborů JS/CSS + CSS sprites) nebo pomalé odezvě serveru.
Pomalá odezva serveru je už většinou bez bližší analýzy a je na Vás, jak moc rozumíte tomu, co děláte. Já se zabývám internetovými obchody a stavím eshopy na platformě Magento. To je sice velmi sofistikované enterprise řešení, ale jako také vyžaduje kvalitní hardware/software infrastukturu. Běžný webhosting pro Magento nestačí a ikdyž budete ladit vše, co Vám poradí Google PageSpeed Insights, tak se nemusíte dostat tam, kam potřebujete.
Doba odezvy serveru už závisí na velmi „intimních“ záležitostech, které jsou navenek v rámci frontendu webu skryté. Jde o architekturu aplikace, kvalitu kódu (jádra systému, ale i generování šablony pro frontend), optimalizaci kódu webu i databáze, konfiguraci databázového serveru a webserveru, kešování a několik dalších faktorů. Logicky se tak dostávám k hostingu, který je v tomto směru klíčovým.
Optimální je nastavit si dle mnoha dostupných tutoriálů vlastní linuxový server nebo alespoň dostatečně dimenzované VPS. Většina provozovatelů malých a středních eshopů však nemá takové knowhow a v ČR je jen velmi málo firem, které k tomuto poskytují nějaké služby (byť jen v roli konzultanta). Zbývá nám tu tak webhosting nebo nějaký spravovaný VPS. Na běžném českém webhostingu jako je Wedos, Forpsi, Active24 a dalších budete mít velké potíže. Omezení a limity PHP a databáze jsou natolik likvidační, že se Váš eshop bude plazit a skomírat. Bude Vám chybět SSH, větší memory_limit, podstatně delší doba běhu skriptu (max_execution_time). Pokud se rozhodnete pro Magento 2, pak si bez Composeru, Gitu a pár dalších nástrojů a specifických nastavení hostingu moc neškrnete.
Jsou tu sice hostingy, které se tváří jako Magento friendly, ale většinou už jejich čas vypršel. C4 tvrdí už prakticky veřejně, že Magento 2 u nich nejede a zřejmě nikdy nepojede. Mají potíže i s Magento 1.9, které je potřeba záplatovat právě přes SSH (což musí dělat jejich zaměstnanci) a vyžaduje dost specifická práva a nastavení pro běh CRON úlohy Magenta (to se obchází změnou kódu jádra Magenta, což určitě není optimální a dlouhodobě udržitelné řešení). WEDOS také tvrdí leckde, že na jeho tarifu NoLimit EXTRA, zcela určitě Magento eshop poběží. Ano, nějak poběží, ale rozhodně nepůjde o provoz platformy určené pro prodej na internetu. Spíš tak pro testování nebo hrátky matky na mateřské.
A pak je tu Savana, která sice není tradičním sdíleným webhostingem (spíš právě managed VPS multihostingem), ale její ojedinělý přístup k hostování webů ji posunul tam, kde ostatní nikdy nemohou být. Odlišuje se v mnoha směrech a pro Magento tu hraje do karet toto:
SSH přístup k příkazové řádce linuxového VPS
dostatečný memory_limit a max_execution_time pro PHP i u těch levnějších tarifů
možnost škálovat limity PHP/MySQL databáze, prostoru a konexí dle tarifu
není problém nainstalovat Composer nebo používat GIT
CRON můžete spouštět v libovolné frekvence podle tarifu hostingu a zároveň zvolit, zda se bude volat přes PHP CLI, HTTP, SHELL nebo dokonce PERL
snadno si oddělíte webserver a databázi, MySQL může být hostována na samostatném VPS a to s vlastní konfigurací dle doporučení pro Magento
Savana je tak jediným českým hostingem, který bych dnes po letech trápení u C4, WEDOSu a dalších, mohl s klidným svědomím doporučit. Doby odezvy serveru se tam dá škálovat, ladit a optimalizovat velmi dobře a přitom nemusíte být kovaný linuxák nebo si najímat správce vlastního VPS. Poměr cena výkon je tak velmi zajímavý.
Postupem času bych tam rád přesunul většinu svých zákazníků s Magento eshopy. Oproti zahraničním hostingům a VPS jako je třeba Site5 (je velmi dobrý, ale cenově a nyní i výkonem vychází multihosting u Savany lépe a navíc umí Magento 2), většina zákazníků i ušetří. Kompletní argumentaci a detailní články k instalaci a nastavení Magento 1 a 2 chystám na mikrostránce www.magentowebhosting.cz . Rychlost je to, oč tu běží.
Specialista internetového marketingu a ecommerce konzultant na volné noze. Uznávaný odborník na platformu Magento eshop, PHP/MySQL vývojář a affiliate nadšenec.
Správce PPC kampaní (se zaměřením na Google AdWords, Sklik) s mnoha lety zkušeností z mediální agentury i práce na volné noze. Konzultant ecommerce a SEO, podpory online prodeje, optimalizace konverzního poměru, srovnávačů zboží a dalších souvisejících nástrojů internetového marketingu. Propagátor a evangelista obsahového marketingu (content marketing) a copywriter.
Standa je diplomovaným specialistou v oboru Informatika ve státní správě a autoritou v oboru internetového marketingu, za kterou stojí reference jako je iDNES (MAFRA a.s.), TV Nova (CET 21 s.r.o.), Toyota Material Handling CZ s.r.o., TRIOLA a.s., Eurocert a.s., Antares a.s. a mnohé další. Více o službách a projektech pod značkou Open Mage najdete na webu www.openmage.cz.
Přečteno 144 630×
Přečteno 87 758×
Přečteno 68 654×
Přečteno 66 002×
Přečteno 57 186×