Hlavní navigace

Štítky - přelomová funkce nebo jen zmatení uživatele?

15. 6. 2007 13:00 (aktualizováno) atlasaci

krátké zprávičce na Lupě, která komentovala uvedení betaverze našeho nového webmailu (http://beta.ma­il.atlas.cz/), nám byla vytknuta absence štítků, které má Gmail a jiné freemailové služby. Zde nabízím náš pohled k této problematice.

Možná budu dávat v plac naše draze zaplacené know-how, ale z uživatelského testování jsme dostali jednoznačný výsledek – běžní uživatelé, o které se boj vede především, koncept štítků v e-mailu zatím nechápou a nevyužívají je.

  1. prvním problémem je už samotné zatříďování došlých zpráv. Většina uživatelů nechává své došlé zprávy v doručené pošty a jen výjimečně je chtějí přesouvat někam jinam.
  2. pokud už zprávy zatříďují, předpokládají, že složky (nebo jakkoliv je nazveme) fungují skutečně jako složky, nebo, chceme-li svět elektronických komunikací připodobnit k reálnému, tak jako papírové desky, kam si zakládáte jednotlivé papíry s informacemi (zprávy) podle jejich obsahu – faktury, dopisy od kamarádů apod.

To se trochu rozchází s koncepcí štítků – pokud zprávu označíte štítkem, zůstává zároveň v hlavní složce doručené pošty. Uživatel se dostává do situace, kdy si není jistý – pokud zprávu vymaže z doručené pošty, zůstane její kopie v té „složce“ – pod štítkem?

To lze samozřejmě ověřit jednoduchým testem během několika málo vteřin, ale i v tom bývá často problém. Sžití se s novou funkcí je běh na dlouhou trať, obzvláště v případě takto pokročilé funkce, jejíž výhody jsou schopni reálně ocenit jen velmi aktivní uživatelé.

Když jsme si výsledky user testingu dali dohromady s uživatelským prostředím aplikace Windows Mail ve Windows Vista, která se štítky také nepracuje, bylo naše rozhodování jednoznačné – štítky zatím ne.

Neznamená to, že bychom možnost nasazení štítků úplně zavrhli. Pravděpodobně je časem nabídneme jako volbu pro uživatele, kteří dokáží ocenit jejich výhody.

A co vy? Máte raději složky nebo štítky? :-)

Honza Kuneš
PM e-mailu

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).