Co potřebujete na dobrý eshop a nevíte o tom: eshop analytiku

14. 6. 2011 7:46 Startupič

Udělám malou odbočku v našem povídání před tím, než si zavzpomínám na naše první akvizice zákazníků. Proč byste vlastně měli mít touhu doinstalovávat si něco do skvělého open source eshop řešení? No, především proto, že chcete zajistit něco více, než vložit zboží do košíku. Třeba chcete vědět, co a jak se prodává.

Když si vezmu nejrozšířenější eshopácká open source řešení, osCommerce, ZenCart a CubeCart, za pár babek případně za noc strávenou instalací a konfigurací dostanete slušný eshop. Když si dáte trochu práce a koupíte i šablonu, nebo se praštíte přes kapsu a najmete kodera a jeho výtvor pak zapracujete do šablony, máte i vlastní design, často parádní. Podívejte se třeba na VašeKuchyně – ani byste nepoznali, že to běží na čamrdovském opensource, jak to mají vypulírované. Ve skutečnosti je to sériový řešení.

CubeCart základní template v "ceně"

CubeCart základní template v „ceně“

A zase CubeCart, ale napulírovaný. Designem se holt eshopy liší jen navenek, uvnitř můžou být stejná střeva...

A zase CubeCart, ale napulírovaný. Designem se holt eshopy liší jen navenek, uvnitř můžou být stejná střeva… (hlavně, když to střevo nedělá)

Dalo by se teda říci, že když zakládáte eshop, naděláte hodně parády za nula káčé. Což je v zásadě pravda a pro první měsíce to stačí. Pak eshop buďto zavřete, protože jedna zásilka za tři dny vás spíše obtěžuje, nosit ji na poštu při obědové pauze ve vašem regulérním háku. Nebo eshop frčí a začnete řešit problémy typu „něco by to chtělo“.

A co by to tak chtělo?

Skladové hospodářství

Vynechám zásadní banality jako propojení firemního účetnictví s eshopem, to už je základ všech úvah. A vynechám taky lepení děr v opensource produktech, protože tady jsme byli sociální a náš kód lepící díry jsme komitli do vývoje platforem, které používáme. Na díry nejsme zvědaví ani mi, dělá to pak špatný renomé na všech stranách.

První prdelatura nastává v momentě, kdy si uvědomíte, že nějaké zboží máte „skladem“ – tedy v tý skříni za stolem, jiný je u dodavatelů. Chvíli to funguje tak, že otevřete skříň a mrknete, zda tam objednané je a když ne, tak zavoláte dodavateli. Jenže rychle přijdete na to, že japonci vymysleli systém řízení firmy nazvaný kanban, který si rychle modifikujete na systém řízení vhodný pro Česko nazvaný karban. Jeho základem je to, že je lepší  vědět, co se tak prodává a to mít skladem. Když máte trochu rozumu, podaří se vám to optimalizovat tak, že 80–90% zboží jste schopni expedovat ihned, přitom vám ale ve skladnu nic neleží déle, než dva týdny, tedy dobu kratší, než je splatnost faktury dodavateli plus doba, za kterou přijdou peníze od odběratele.

A tohle je důvod, jak můžete mít obchod se stovkami položek zboží a konkurovat gigantům: nabízíte poradenství, zajímavý servis a přitom dobrou dostupnost zboží, kterou konkurujete gigantům a ještě ke všemu jste schopni to ufinancovat. Pár velkoeshoperů na mne teď bude vrčet (co už, vrčí stejně, že podporujeme eshoperskou lůzu) že právě tohle je mor českého eshopismu. Podle mě je to spíše diverzita: někdo jede po ceně, někdo po servisu, někdo po pomoci s výběrem, každý si své najde a supershop typu Amazonu, který by uspokojil každého, u nás nikdy nevznikl.

První věc, kterou tedy budete potřebovat ve svém eshopu poté, co rozchodíte fakturaci, tisk poštovních dokumentů a platební brány, je skladové hospodářství. To zní velkolepě a opensourcové eshopy ho „mají“, tak co to tu tlačím? No, takový CubeCart příkladmo říká „skladové hospodářství“ tomu, že u každého zboží si můžete zapsat, kolik ho máte skladem a když si někdo objedná, tohle číslo se sníží. Plus umí u zboží vypsat termin dodání v závyslosti na tom, zda je skladem či není. To je super, ale pro hromadné použití je to děs. Například naskladnění zboží nad deset druhů dost zdržuje a věřte mi, že optimalizace času, kterou lidé stráví s obsluhou procesů, je zásadní. Rozhodne o tom, kolik toho expedujete ve špičce a tedy i o tom, kolik lidí na špičku musíte nabrat a zaplatit.

Eshopová, zbožová analytika

Do toho CubeCart neumí udělat žádnou analýzu. Neumí vás varovat, že zboží skladem došlo , natož, aby vás varovalo ještě dříve, než dojde. A tohle je naše chvíle. Až se podusíte s pokusy evidovat si to bokem na papíře, zatoužíte po modulu, který sleduje prodeje zboží a pomáhá s „Karbanem“. Jak? Například tak, že sleduje trend prodeje zboží (tedy počet prodejů na počet zobrazení nabídky) v souvislosti se změnou ceny. Karban modul drží evidenci (to tam natlačíte ručně), jaké jsou průměrné dodací lhůty u jednotlivých zboží u jednotlivých dodavatelů. Někteří mají vlastně skoro všechno pořád skladem, jiní mají dvoutýdenní dodací lhůty, protože se to vyrábí, dováží, clí, co já vím co ještě. A Karban vám vygeneruje sestavu, v níž navrhuje, kolik zboží od kterého dodavatele máte objednat, abyste mohli držet všechno skladem, rozumně včas ho prodali a další zboží nabrali při další otočce u dodavatele.

Eshopová analytika je velká věc s obrovskými dopady na cashflow. Dokud neotevřete tu skříň narvanou zbožím (aka sklad) a neuvědomíte si, kolik toho už jste museli dodavateli zaplatit, vám to možná nedojde. Ale na eshopu je velmi základní věc, mít co nejvíce zboží skladem co nejkratší dobu a samozřejmě ho prodat dráže, než jste nakoupili plus distribuční náklady.  S tím vám opensource eshop nepomůže, po pravdě řečeno vám s tím nepomůže ani řada komerčních řešení. Ale hranice mezi profi eshopem a amatérem je právě v tom, jak tohle uhandluje. Jak se mu podaří maximalizovat obrátku zboží i jeho naskladnění s co nejmenšími vlastními organizačními nároky.

A jak říkám, do začítku stačí excelová tabulka a dobrá paměť. Při větším množství obchodů snadno klesá zákaznická spokojenost (objednal, nebylo skladem, přišlo pozdě) i obraty (neobjedná si příště, nedoporučí vás).

Zdá se vám, že je to málo podnětů pro váš eshop? A jste si jisti, že umíte prodat více, než jedno zboží v zásilce? Umíte pracovat s mailing listy? Umíte vyhodnocovat výnosy z jednotlivých reklamních kanálů? Fakt? Pak jste teprve profíci. Nechat si udělat potištěnou lepící pásku na páskování balíků už dneska umí každý Franta Vopička, tím se eshoperským profíkem nestanete.

PS: Nechci, aby to byla reklamní vsuvka, takže naše produkty konkrétně nezmiňuju, jen nastiňuju, co má pro eshopy smysl. Když bude o podobné další eshoperské rozvažování zájem, můžeme v něm pokračovat, po integraci asi pár eshopů bych si troufl říct, že na to nějaký názor mám,  takže jím mohu proložit ku vaší inspiraci historické povídání o pravěku naší kampeny. 

Startupičovo mentorování na téma "jak se dělá eshop" mě

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).