Hlavní navigace

Kolik peněz je v českých PPC kampaních?

13. 2. 2006 10:29 (aktualizováno) Marek Antoš

V diskusi pod spotem o AdFOXu na „vedlejším“ jilm blogu se objevila zajímavá reakce Karola Veleby, který má AdFOX na starosti. Zaujalo mne, že prozradil konkrétní částku, kterou doposud inzerenti v AdFOXu utratili: přes jeden milion korun za tři měsíce.

Připomnělo mi to prezentaci, kterou jsem měl v září na konferenci WebTop100. Chtěl jsem uvést pár čísel o inzertních výdajích v českém Internetu. V případě plošné reklamy není problém je najít, resp. spíš je potřeba si vybrat z několika odhadů různého původu: např. OMD pro rok 2005 počítalo zhruba s 850 miliony. Problém nastal, když jsem chtěl pro srovnání uvést rostoucí obrat PPC systémů – těm se nikdo příliš nevěnuje.

Nezbylo mi, než si udělat vlastní odhad z různých střípků informací, které mám k dispozici. Za hlavní hráče českého PPC trhu v roce 2005 jsem označil Google, u kterého jsem si tipnul 70 milionů korun, a eTarget se 30 miliony. Když o tom přemýšlím teď, u eTargetu jsem asi o něco přestřelil. Podle Martina Kopty jsem byl příliš optimistický i pokud jde o Google, ale to si nemyslím. Podstatnou část celkového obratu totiž tvoří inzerce českých subjektů, cílená na zahraniční uživatele. K téhle části koláče se nejen eTarget, ale ani další české portály nedostanou. Docela slušný přehled mám o částkách, které do reklamy investují incomingové cestovní agentury, a to je přitom jen kus téhle „exportní reklamy“.

Milion, který během tří měsíců protekl AdFOXem, vedle těchto čísel nevypadá nic moc. Ale je to teprve začátek, růst z nuly. Pokud se NetCentrum pochlubí s výsledky i za další tři měsíce, budou asi vypadat podstatně lépe. K tomu, aby české portály přešly z dosavadního způsobu prodeje na klasické PPC, by však na konci musely přibýt ještě tak dvě nuly.

Můj aktualizovaný odhad výdajů českých inzerentů v minulém roce je tedy 70 milionů korun pro Google a 20 milionů pro eTarget. Přehlédl jsem něco důležitého? Kolik byste si tipnuli vy?

Sdílet