V diskusi pod spotem o AdFOXu na „vedlejším“ jilm blogu se objevila zajímavá reakce Karola Veleby, který má AdFOX na starosti. Zaujalo mne, že prozradil konkrétní částku, kterou doposud inzerenti v AdFOXu utratili: přes jeden milion korun za tři měsíce.
Připomnělo mi to prezentaci, kterou jsem měl v září na konferenci WebTop100. Chtěl jsem uvést pár čísel o inzertních výdajích v českém Internetu. V případě plošné reklamy není problém je najít, resp. spíš je potřeba si vybrat z několika odhadů různého původu: např. OMD pro rok 2005 počítalo zhruba s 850 miliony. Problém nastal, když jsem chtěl pro srovnání uvést rostoucí obrat PPC systémů – těm se nikdo příliš nevěnuje.
Nezbylo mi, než si udělat vlastní odhad z různých střípků informací, které mám k dispozici. Za hlavní hráče českého PPC trhu v roce 2005 jsem označil Google, u kterého jsem si tipnul 70 milionů korun, a eTarget se 30 miliony. Když o tom přemýšlím teď, u eTargetu jsem asi o něco přestřelil. Podle Martina Kopty jsem byl příliš optimistický i pokud jde o Google, ale to si nemyslím. Podstatnou část celkového obratu totiž tvoří inzerce českých subjektů, cílená na zahraniční uživatele. K téhle části koláče se nejen eTarget, ale ani další české portály nedostanou. Docela slušný přehled mám o částkách, které do reklamy investují incomingové cestovní agentury, a to je přitom jen kus téhle „exportní reklamy“.
Milion, který během tří měsíců protekl AdFOXem, vedle těchto čísel nevypadá nic moc. Ale je to teprve začátek, růst z nuly. Pokud se NetCentrum pochlubí s výsledky i za další tři měsíce, budou asi vypadat podstatně lépe. K tomu, aby české portály přešly z dosavadního způsobu prodeje na klasické PPC, by však na konci musely přibýt ještě tak dvě nuly.
Můj aktualizovaný odhad výdajů českých inzerentů v minulém roce je tedy 70 milionů korun pro Google a 20 milionů pro eTarget. Přehlédl jsem něco důležitého? Kolik byste si tipnuli vy?
Dobrý den,
je těžké to odhadnout, ale podle mě eTarget podceňujete. Nezapomeňte, že je dražší a pro českého PPC uživatele dostupnější po všech stránkách. Google AdWords má velký problém s platbami - mnoho uživatelů/firem se kterými jsem mluvil stále nedokáže přenést tu bariéru a svěřit svoji kreditní kartu (pokud ji mají) americkému subjektu, navíc se u AdWords nemáte v podstatě kam dovolat, je zde dost mizerná technická a obchodní podpora - nevím, ale jak je to dnes. Jejich produkt je však levnější, efektivnější a účinější.
Osobně si myslím, že podíl cílených reklam do zahraničí není až zas tak dramatický. Kdysi jsme měli několik desítek až stovek klientů, kteří využívali AdWords a počet těch, kteří cíleli na zahraničí se pohyboval v řádu procent.
Jinak zajímavá úvaha :-)
"mnoho uživatelů/firem se kterými jsem mluvil stále nedokáže přenést tu bariéru a svěřit svoji kreditní kartu (pokud ji mají) americkému subjektu"
Jak už napsal pan Kubát, tohle je blbost, převod z účtu je jednoduchý a relativně rychlý a mimoto dnes už není problém dostat v bance zdarma internetovou platební kartu ...
Jedinou předností eTargetu je zobrazování na předních českých webech.
Jinak poměr cena-výkon je u Googlu nepřekonatelný (alespoň zatím).
Co se otázky autora týče, nedokážu odhadnout kolik proteče peněz v českých PPC kampaních, je jasný že Google a eTarget jsou v tomhle u nás největší ale nějaký ten milionik bych připočítal i pro menší systémy a weby které PPC provozují sami.
"Jak už napsal pan Kubát, tohle je blbost, převod z účtu je jednoduchý a relativně rychlý a mimoto dnes už není problém dostat v bance zdarma internetovou platební kartu ..."
To jste mě špatně pochopil. Problém podle mě není ve formě převodu, ten je sám o sobě jednoduchý, ovšem nedostatek vidím v psychologickém momentu kdy platíte americkému subjektu. Pro mnoho firem je to stále těžko představitelné.
[4] Samozřejmě nevylučuji, že jsem Google mohl přestřelit, ale určitě ne o řád. Jen samotný Dobrý web spravuje kampaně v objemu, který to vylučuje. :-)
[7] Já jsem ve výpočtu objemu kampaní v eTargetu vycházel z druhé strany: vzal jsem počty zobrazených odkazů a vynásobil průměrným click-rate a cenou za klik. První číslo jsem vzal přímo z webu eTargetu, druhé dvě odhadl na základě statistik, které vidím v partnerském systému pro weby IInfa, kde eTarget zobrazujeme. Zajímavé je, že k dnešnímu datu bych tím výpočtem patrně došel k podobnému číslu jako Ty, Radku (právě jsem to zkoušel).
Nesmíme ale zapomínat, že odhadujeme čísla pro rok 2005, takže na pohled k dnešnímu dni musíme uplatnit přiměřenou degresi vzhledem k růstu během minulého roku.
[9]: Já to usuzoval z toho, že když stejnou kampaň pustím v eTargetu a na Googlu, tak v Googlu platím několikanásobně míň (a často za méně návštěvníků). Např. na slovo "vyhledávač" jsem tenhle měsíc proinzeroval 36 Kč na Googlu a 115 Kč na eTargetu.
Tedy kdyby to platilo globálně, tak má Google třikrát menší obrat, což by při vašem odhadu eTargetu bylo právě na zlomu řádů.
Jenže ono to globálně neplatí - pak je tam určitě dost velká skupina inzerentů, kteří inzerují jen na Googlu (případně na něm inzerují šířeji) kvůli zatím nízké ceně. Velikost téhle skupiny nedokážu odhadnout - na obrat ale by nemusela být moc velká, protože budou vychytávat jen levná slova...
Ja se musim pridat k Richimu, inzerujeme vyhradne pro ceske klienty (zacileni cesko a ceske verze prohlizecu) produkty pro kulturistiku a mame 10-15x vice zobrazeni a kliku nez jsme dostali z ceskych systemu. Navic na Google prave prumerna cena za klik je $0.06 USD. BBkontext je podle me je vydrb, protoze de-facto maji cenu podle uspesnosti za klik, takze v konecne fazi clovek plati za zobrazeni, jen jinak.
Platba kreditkou no problem, ale uz se tesim jak Google nebo podobny vyhledavac prijde na cesky trh. Mistni weby potrebuji konkurenci jako sul. Posledi dobou je to takovy odpad a honba jen za penezi. Jen se podivejte co je na Seznamu reklamy - zcela bez ostychu na vas vyjede jen reklama kdyz neco hledate. At uz to nazivaji sponzorovane odkazy, nebo doporucene.
Jenom dplnim ze k dnesnimu dni je jiz google na trhu pod adresou www.google.cz a testovat dusledek vstupu tohoto projektu na trh. Osobne mam vyzkouseno ze seznam bude naporad jednickou ceskeho trhu at chceme nebo ne...
Základní charakteristika: podnikatel v internetových médiích. Čím vším už jsem byl a občas ještě jsem: zakladatel Internet Info, šéfredaktor Lupa.cz, vedoucí projektu Dobrý web, aktivista ve SPIRu a CZ.NICu. A trochu taky ústavní právník, ale na to v tomhle blogu nedojde.
Přečteno 73 517×
Přečteno 48 736×
Přečteno 45 985×
Přečteno 37 250×
Přečteno 36 156×