Hlavní navigace

MySpace vstupuje na pole kecálků

15. 2. 2007 19:48 (aktualizováno) David Antoš

Další významný hráč vstupuje do souboje kecálků (IM). Je jím společnost News Corp. a její nejvýznamnější internetový počin – MySpace. Pomalu zde začíná být skutečně plno – AOL, Yahoo!, Microsoft, Skype, Google a nyní i MySpace. Přitom většina sítí nabízí v zásadě to samé a je velmi obtížné vymýšlet cokoliv nového. Přesto právě MySpace má možná největší šanci ještě prorazit, možná větší než Google.

Lesk a bída komunitních portálů

MySpace je „komunitní portál“. Cosi jako Lidé.cz, ale bez chatu a naopak s dalšími funkcemi. Světovým konkurentem je Friendster a možná i orkut, který se však stal spíše brazilskou než světovou službou. Upřímně řečeno – MySpace nestojí za moc. Jeho design je nepřehledný, funkce nijak inovativní a navíc je zahlcen grafickou reklamou. Jenže – mezi slepými jednooký králem. Komunitně-sociální portály jsou pozoruhodně zanedbanou oblastí, která však má ohromný potenciál. Je jistě jen otázkou času, kdy se do ní někomu (možná Googlu s orkutem) podaří vlomit vlastním inteligentně navrženým portálem. Není přitom tak složité vyjmenovat, co má takový portál obsahovat:

  • pošta
  • chat (nebo IM)
  • diskuse
  • skupiny
  • profily
  • blogy
  • uložiště fotek a dalších multimédií
  • plánovač akcí
  • hodnocení uživatelů
  • dalších pár maličkostí jako je například vyhledávání spolužáků

Chytře integrovat tyto služby do jedné, zbavit portál přebytečné reklamy a grafiky, zapojit AJAX a máme ideální portál. Nikoliv personalizované domovské stránky, které se pomalu načítají a fungují de facto jen jako nepohodlné RSS čtečky. Toto je stránka, kterou by si spousta lidí jako domácí nastavila!

Ale nebojme se, určitě se objeví někdo, kdo se touto cestou vydá. Čas, který lidé na MySpace tráví (zabíjejí) je jistě lákavý pro každou společnost živící se internetovou reklamou. Navíc o svých uživatelích MySpace získává ohromné množství dat, podle kterých může reklamy optimalizovat. Přesto se zatím přední portály nezdají být příliš aktivní (snad až na Yahoo!) a u komunitních služeb nerozhoduje, kdo je nejlepší, ale kdo je největší. Jdu tam, kde již mám svou síť známých. Proto je pozice MySpace velice silná a je zcela možné, že jej News Corp. využije pro razantní průlom i do ostatních portálových služeb.

Kecálek od MySpace?

Prvním směrem rozšiřování služeb je velice logicky oblast instant-messagingu. Kdo ovládá síť komunity, ten má jasnou výhodu. Osobně bych rád pro online telefonování používat Google Talk, ale drtivá většina lidí k tomu vyžaduje Skype. V oblasti IM je jiná situace než u emailů. Kompatibilita znamená používá produktů různých firem, ve světě uzavřených sítí největší bere vše.

A tím největší je paradoxně tak trochu MySpace a to i přesto, že zatím na poli IM vůbec nefiguruje. Jeho komunita je velká a velice rychle roste. Až uvede vlastní IM, může k němu přetáhnout velkou část svých uživatelů, zvláště pokud jej nějak šikovně integruje do svých stránek. To je celkem pravděpodobné, v profilech MySpace již dnes existuje odkaz na IM s daným uživatelem. Po kliknutí se otevře malé okénko s upozorněním, že tato funkce bude v provozu za několik týdnů. Nevím, jde o novinku, nebo na MySpace již dříve cosi „jako“ IM existovalo.

Vtipné kolik znaků jsem již dokázal vyťukat, aniž bych o slibovaném MySpace kecálku něco bližšího řekl. Ostatně toho ani moc nevím, ve skutečnosti ještě nebyl zveřejněn. Respektive samotný klient snad i jde stáhnout, ale není se do něj možné nalogovat, takže nic nezjistíte. Samotná stránka kecálka byla nalezena při náhodném brouzdání Googlem, podle toho také vypadá.

Nalezte na ní 2 screenshoty. Ty toho samozřejmě mnoho neřeknou, ale na první pohled se to nezdá být nic převratného. Tak trochu prázdný výstřel, pochybuji, že by tohle někoho (i přes integraci do dalších služeb) přinutilo přejít ze svého současného kecálka. Jedinou nadějí (která však je asi marná) je, že by se mohl používat Jabber protokol, čímž by se tato síť rozrostla o dalšího člena a konečně by se snad začala prosazovat jako univerzální standard. Kompatibilita je to, co IM potřebuje.

Další informace však hovoří spíše o něčem jiném. Tvůrce kecálka je pravděpodobně společnost, která již jednoho klienta vytvořila – .IM. Ten (podle screenshotů) funguje podobně jako Miranda nebo Trillian, slučuje všechny klienty do jednoho. Jenže z obrázku z MyScape kecálka nic podobného nevypovídá, dost bych věřil, že půjde o uzavřený systém. Ostatně .IM nejen slučuje cizí sítě, ale má i jednu svoji.

Doufám, že tento článek potěšil ty, kteří se pod tímto článkem tak rozčilovali, že už mají plné zuby Googlu. :-)

P.S.: Rád bych k některých spotům přidával video-screenshoty. Našel jsem skvělé TurboDemo, to je však placené. DemoStudio je zdarma, ale zase není nic moc. Rád bych videa exportoval do flashe. Neznáte někdo náhodou nějaký pěkný, zdarma program, který by měl tyto možnosti?

Sdílet

  • Diskuse byla uzavřena.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).