Na minulý spot YouTube versus Google Video – souboj odpadků reagovala řada lidí velmi kriticky a podpořila svůj názor řadou velmi přesvědčivých argumentů. Přestože část z nich je nutné akceptovat, stále si nemyslím, že by YouTube bylo něčím víc než rychlokvaškou, která brzy zase zapadne. Nejpádnějším argument byl ten, že YouTube přece není televize, nechce být televizí a nikdy televizí nebude. Je tomu tak skutečně?
Ještě bych rád podotknul, že jsem se v minulém článku zaměřil téměř výhradně na záporné stránky stavu online videa. YouTube a další videohostingy jistě jsou úspěšným a světměnícím fenoménem. Jistě mnoha lidem umožnily dělat věci, které chtěli, a je tedy dobře, že existují. Ovšem o tom, jak je tato služba skvělá, úžasná a 2.0 se totiž můžete dočíst všude jinde. Třeba tady, tady, tady, zde a tady.
Je YouTube pokusem nahradit klasickou televizi a lze tedy tato dvě média porovnávat? Jistě, pokud YouTube označíme za úplně novou, mimo stojící kategorii, pak se také jeví kvalitnější, než je. A přesně tak tomu dnes také je – televize = bedna v obýváku, YouTube = vtipné klipy na netu. A je to na netu, takže to přece nesmíme mít až takové nároky, přeci jenom net má svá omezení, je to nové a vůastně můžeme být rádi, že se kromě textových stránek začíná objevovat vůbec nějaký multimediální obsah. Není úžasné, jak to na tom webu pěkně běhá? Pravda, je to amatérský odpad a videa jsou tak malá, že se při roztažení rozpadnou na jednotlivé pixely. Ale je to z toho netu, to je něco úplně jiného než televize.
Není! Co je televize? V zásadě převodník, který od různých tvůrců obsahu nakoupí jejich videa, seřadí je do programu tak, jak by podle jejich názoru mohly oslovit nejvíce diváků (a inzerentů) a pustí jej do Vašeho obýváku. Televize je prostředník mezi tvůrcem a divákem. Co je YouTube? YouTube je také prostředníkem mezi tvůrcem a divákem. Vezme si od tvůrce obsah a nabízí jej uživatelům. („Aha!“, podotkne někdo. „Takže už tu nemáme pasivního diváka, ale aktivního uživatele!“) YouTube tedy televizí je. Od těch klasických se liší tím, že program si mohou uživatelé sami zvolit. Mají na výběr z nepřeberného množství jistého obsahu a sami si rozhodují, co chtějí. YouTube je tedy jakousi televizí 2.0.
A každá nová vylepšená verze starého přece chce to staré nahradit. Televize 2.0 je televizí budoucnosti. Půlkrokem je digitalizace – ta rozšíří objem v jednu chvíli nabízeného obsahu. Ale to je celkem vše. Stále zde bude nějaké centrum, které bude miliónům lidí vysílat to, co samo uzná za vhodné. Možná, že takových center bude 10, možná jich bude i daleko více. Ale stále jsme velmi daleko vzdáleni modelu YouTube – modelu individuálních televizí na míru každému.
Ještě zbývá rozřešit, jestli je model televize 2.0 skutečně ten pravý a co YouTube ještě chybí. Jsem naprosto přesvědčen, že televize, jak je známe dnes, do deseti let zaniknou. Proč? Protože to lidé chtějí. Již dnes v Americe existují stovky kanálů, které se snaží uspokojit zájmy každé menšiny. Současný model je tedy trochu chaotický, ale již dnes zde poptávka po větší personalizaci existuje. Neexistuje zkrátka žádný důvod, proč by tvůrci neměli obejít onu překážku uprostřed a nezkusit prostřednictvím otevřeného tržiště, jakým je YouTube, nabídnout svůj obsah každému uživateli přímo do té jeho soukromé televize. Navíc obsah na míru bude znamenat spokojenější lidi a ti znamenají spokojenější inzerenty. Vydělají na tom všichni, kromě dnešních televizí – pokud se nepřetransformují v tvůrce obsahu nebo nekoupí nějaké to YouTube.
Možná bych měl přesně popsat, jak by taková televize 2.0 mohla podle mě vypadat. Tak především se z uživatele opět stane divák. Teď mě napadá, že bych asi měl spíše používat označení televize 3.0, protože právě přesun k pasivnější roli lidí bude myslím hlavní znakem toho, co přijde po dnešní 2.0 mánii.
Dnešní televize je bedna v obýváku. V budoucnu bude tahle bedna určitě stále velmi důležitá, ale ke sledování budou lidé používat i nějaká přenosná zařízení a podobně. Naopak (stolní) počítač bude tím posledním místem, které by pro televizi lidé používali – špatné umístění, dlouhé načítání atd. Takže tedy divák tak jako obyčejně sedne k televizi, zapne ji, vybere svůj profil a začne sledovat. Televize bude připojena k internetu, takže po přihlášení bude znák identitu diváka a nabídne mu program, který bude odpovídat jeho preferencím. Ty by nemělo být až tak těžké určit – chytrá televize bude vědět, na co se divák díval včera, jestli preferuje spíše zprávy nebo animované seriály, dokonce jaké pořady sledují lidé, kteří sledovali to samé co onen divák. Těch možností je spousta, vymyslet chytré algoritmy by v době komplikovaných webových vyhledávačů neměl být problém.
Samozřejmě žádný algoritmus nemůže být dokonalý, nemůže například odhadnout divákovu náladu. Ten tedy bude moci jedním tlačítkem na ovladačce vybraný program přeskočit a zkusit něco jiného. Nebo dokonce napsat, o jaký druh obsahu má zájem. Jednoduše vyťuká „Zprávy“, „Hudba 80. léta“ nebo i „Futurama“ a zvolený program se mu přizpůsobí. Určitě si moci databází pořadů přímo procházet podobně jako na YouTube. Půjde však o vedlejší funkci – pouze pokud bude mít náladu něco hledat, nebo bude přesně vědět, o co má zájem. Taková pracná cesta ale bude používána spíše výjimečně – kdo má chuť půl hodiny dávat dohromady program na nedělní večer?
K takové televizi nmá dnes ještě pár věcí chybí. Zejména lepší kvalita obrazu (ale třeba DivX kvalita je již celkem dostatečná), kvalitní obsah a nějaký ten generátor personalizovaného programu.
Rozhodující otázkou je, jaký obsah takovou televizi 3.0 naplní. Ta je bohužel také nezodpověditelná, prostě uvidíme. V diskusi se objevil pojem „dlouhý ocas“, který má dát najevo, že díky YouTube získají prostor i ty minoritní věci, které po světě zajímají jen třeba pár tisíc lidí a které by se v klasické televizi pro masy nemohly nikdy objevit. Určitě, ale otázka je, jak dlouhý takový ocas je. Tato představa totiž předpokládá, že na světě existují mraky malých komunit, které zajímají ze všeho nejvíce nějaké menšinové záležitosti, které budou dávat přednost tématicky úzce zaměřeným pořadům oproti třeba Trosečníkovi. Určitě tomu tak je?
Je si třeba uvědomit, že televize 3.0 by měla být zcela lidově rozšířená. Budou ji využívat nejen uživatelé natož pokročilí uživatelé, ale také masa diváků, kteří třeba ani nemají počítač. Měla by nahradit klasickou televizi a musí být tedy tak jednoduchá, aby to bylo možné. Masový divák ji přece nebude využít o mnoho jinak než dnes. A je skutečně mezi těmi všemi lidmi tolik minoritních diváků? Spíše ne, lidé jsou vesměs všichni dost stejní a mají stejný vkus.
Navíc nemožnost distribuce není jedinou překážkou pro menšinový obsah. Tou hlavní jsou peníze. Pořad pro tisíc lidí prostě nikdy nebude tak kvalitní jako pořad pro milióny. A s domácím videem z Vás prostě nikdy Fellini nebude, je mi líto. Tvorba kvalitního obsahu je a dlouho bude omezena na omezený okruh lidí. Nějaký dlouhý ocas může být občasným doplňkem. Věřím, že díky větší otevřenosti trhu s videem se objeví pár tvůrců, které díky nějakému geniálnímu nápadu prorazí a uspěje. Ale drtivou většinu času před obrazovkou budete i nadále trávit u profesionálních filmů a pořadů. Skutečně si tu někdo dokáže představit, že by běžnému divákovi měl současný obsah YouTube nahradit televizi? Ta směsice domácího videa a vtípků à la Neváhej a toč a Fudge?
Proto jsem přesvědčen, že dnešní podoba YouTube nemá budoucnost. Postupně bude amatérský obsah ustupovat tomu profesionálnímu a nakonec bude jen takovým zpestřením, kterým někteří lidé budou doplňovat svůj večerní program.
Zajímavá úvaha.
Ale osobně si myslím, že TV v současné podobě bude mít tuhý kořínek. Argumenty:
- větrák CPU - budu se bránit nahradit krásnou jednoúčelovou (=spolehlivou a bezúdržbovou) TV bednu za cokoliv, co se blíží počítači, takže by mj. muselo mít větrák CPU, který je časem hlučnější a hlučnější a musí se čistit. Nechci v obýváku hučet větrák.
- kouzlo pasivity - vidím kouzlo TV právě v tom, že nelze ovlivnit program a s velkou pravděpodobností velká část ostatních diváků viděla včera večer to samé (pokud tohle kouzlo mě nezajímá, tak nemám TV). Často se mi stane, že film mam na DVD, ale nepustím si ho, ale, když ho "dávají v televizi", tak se na něj s potěšením podívám. Vysvětlení ponechám psychologům, příp. psychiatrům:-)
- analogická zkušenost s rádiem - na rozdíl od TV je dneska webové rádio technicky kvalitnější než klasický fm příjem. Pořád ale rádia (ko)existují a hraje mi doma FM častěji než nějakej stream. Jako uživatel - a možná nejsem sám - preferuju jednoúčelové spolehlivé bezúdržbové zařízení, jako třeba FM rádiopřijímač, před PC, které teoreticky umí víc než všechny ty jednotlivé bedýnky, ale nic z toho úplně pohodlně.
A) ve srovnání s forenzností článku jste naprosto odbyl mobilní TV. Piloty v Anglii naznačily, že se lidi často budou koukat každý na to svoje. A můžou přitom klidně sedět na gauči. Nielsen (kterému se obvykle dá věřit) odhaduje za čtyři roky 100 milionů uživatelů tv v mobilu.
B) Zeptejte se generace, která vyrůstá u monitorů (= u her = aktivního obsahu), co je v bedně. Řeknou, že "přece hovno". A to jim je dvanáct. Já je slyšel, fakt.
C) My vymřem. TV s námi.
D) Miliardy kanálů.
1) rss agregace
2) systémy hodnocení á-la Slashdot + predikce vkusu
3) stanice vypadají uboze
E) Hučí větrák?! Vodní chlazení je levnější než televizní přijímač.
F) Generace zmíněná v B se totiž NEOBEJDE bez kompu. Ale spíš snadno než těžko se obejde bez televizního přijímače - proč za něj vyhazovat prachy, když už jednu obrazovku bude stejně mít.
Mně je 25 a televizor si, myslím, nepořídím.
G) Kvalitní obsah. = "Youtube" + placení mobilem. 5,- za blbosti, 5000,- za skvosty. Jako v antikvariátu.
[5] Plne souhlasim. Je mi jen o neco malo vic let nez tobe a taky me uz dlouho televize nezajima. Bohate mi staci jednou tydne (zpravidla v nedeli) projet archiv online vysilani CT a shlednout tech par poradu, ktere za neco stoji. Filmy (mainstream) me moc neberou a zpravy ctu prubezne na webu, podle toho jak mam zrovna cas. Je pravda, ze u kompu sedim temer denne uz dele nez dvacet let a na internetu jsem vic doma nez ve vlastni loznici, takze nejsem zrovna bezny priklad TV divaka. Kazdopadne, pozoruji, ze tim cim jsem si postupne od destvi pres pubertu prochazel (gamesky, chat, websurf, atd) a byl jsem vzdy jednim z tisice a potkat nekoho podobneho byl temer zazrak, tak dnes jsou zminene cinnosti mezi mladezi nesrovnatelne rozsirenejsi a to dokonce i mezi holkama :-) ... (za mych mladych let byla predstava divky u pocitace neco jeste vic nez sci-fi)... chtel jsem tim vlastne jen rict, ze cesta kterou jsem kracel ja je stejna, jako ta po ktere dnes jdou davy... jen jsem tudy sel o nekolik let driv, ale smer je ten samy.
A uz jen posledni poznamka. YouTube uz dnes rozhodne neni jen o kratkych legrackach ala Nevahoj a toc. Jsou tam i zajimave dokumenty, hudebni videoklipy, archivni materialy, stare reklamy a vubec hromada uzitecnych klipu vhodne ke studiu buh vi ceho vseho mozneho.
Nyní bloguji na jilm.cz.
Přečteno 68 526×
Přečteno 67 104×
Přečteno 57 672×
Přečteno 55 758×
Přečteno 55 635×