Jason Calacanis spustil člověčí vyhledávač Mahalo

31. 5. 2007 13:37 David Antoš

Můj oblíbený – a dosti svérázný – blogger, respektive spíše internetový podnikatel Jason Calacanis s velkým ohlasem spustil vyhledávač Mahalo. Spíše než kvůli kvalitě produktu to bude způsobeno faktory okolo – Mahalo získalo slušně velkou investici a samotný Calacanis je dosti známý a mediálně zručný. Pokud o něm slyšíte poprvé – prodal AOL společnost Weblogs Inc. – největší síť internetových blogů zahrnující třeba Engadget – za 25 miliónů. Jakkoliv se to z dnešního pohledu, kdy vzduchem létají až miliardové cifry, může jevit jako almužna. :-) Dále jistou dobu působil v AOL, konkrétně na novém Netscapu – kopii Diggu využívající placené editory.

Mahalo je… „člověčí“ vyhledávač jak bych přeložil anglický výraz, kterým se tento typ vyhledávačů označuje. Jednoduše to znamená, že výsledky vyhledávání nejsou dány chytrým algoritmem, ale prací placeného konkrétního fyzického člověka. To samozřejmě znamená, že zcela stranou musí zůstat celý dlouhý ocas, tedy že takto vytvořit lze jen omezený okruh témat. V tuto chvíli má Mahalo zpracováno 4000 dotazů, cílem je 25 tisíc. Vytváří je 40 lidí, jejich počet by měl dosáhnout až stovky.

Na myšlence manuálně upravovaného vyhledávání není nic moc objevného a ať o tom přemýšlím z jakékoliv stránky, nevidím žádným způsob, jak by něco takového mělo uspět – zvláště jako samostatný projekt bez podpory klasického algoritmového vyhledávání na dlouhý ocas. Mahalo sice pro dotazy, které nemá pokryty, nabídne výsledky z Googlu, ale samozřejně nikdo nepředpokládá, že by jej někdo používal namísto něj.

Představa Jasona Calacanise je, že na některé obecné dotazy budou lidé Mahalo preferovat pro jinými vyhledávači a jinak budou chodit třeba právě na Google. Tahle představa se mi nezdá. Předpokládá, že Mahalo nabídne něco o hodně lepšího než Googlu, ale i Wikipedie, předpokládá také, že uživatel bude schopen provést úvahu, kam by měl jít zrovna tohle hledat – což líný člověk s okamžitou myšlenkou není schopen.

Google jde cestou přechytralého algoritmu a podle mého názoru s tím musí vzhledem k objemu dat a mozků uspět. Alternativou je Wikipedie, která vzniká manuálně a právě na většinu znalostních věcí dokáže podat vyčerpávající odpověď. A kde je role Mahalo…? To opravdu těžko říci. Je „vyhledávání“ je vlastně jen metoda, jak se dostat k tématickým článkům. Ty jsou takovým hybridem mezi rozcestníkem a koncovou obsahovou stránkou – najdete na nich řadu odkazů různě poshlukovaných, ale také sem tam nějaký přímý údaj, dokonce třeba i vložené video.

Svým způsobem je tak Mahalo trochu podobné novému Googlu, který také se také začíná chovat nejen jako rozcestník ale i jako cílová stránka. Jenže můj subjektivní dojem z Mahalo je otřesný. Rozložení obsahu se mi zdá být bez jakékoliv logiky, ony ostatně snad ani být nemohou. Pokud mám zpracovaná jen vybrané časté dotazy, musí to být něco obecného, jako „google“, „iphone“, ale v tom případě nemám žádnou informaci o tom, co přesně uživatel chce. Takže mu musím podstrčit od všeho kousek. Na jedné stranu chybí ucelenost Wikipedie na druhé straně přehlednost a zacílení Googlu. Ten na obecné dotazy také odpoví jen obecně, ale umožňuje lepším dotazem téma přesněji vymezit – a lidé dnes již většinou hledat umějí. Alespoň do té míry, že když je zajímá cena ipodu, napíší „cena ipodu“, ne jen „ipod“. A pokud snad nemají specifický zájem, je tu vždy Wikipedie a také Googlu, který na ni většinou odkáže hned z první pozice.

K čemu tedy Mahalo je a kdo jej bude používat nedokážu odhadnout, já tedy určitě ne. Vyhledávač to bude horší než Google, encyklopedie horší než Wikipedie. Jako malý tržní výklenek bych viděl zpracování hesel, která jsou pro Wikipedii příliš málo encyklopedická a lidé je přitom dost hledají. V takovém případě by člověk mohl prostřednictvím Googlu přejít na takovou stránku Mahalo, to by však muselo spoléhat čistě na SEO. Mám na mysli dotazy jako „paris hotels“ a podobně, kde je jasné, co návštěvník chce. Wikipedie mu nepomůže a Google nabídne jen nějaký soubor odkazů seřazených v podstatě jen podle toho, kolik jejich majitel bych ochoten zaplatit za více či méně čistou „optimalizaci“. Mahalo by tedy mohlo být užitečné spíše jako náhrada katalogu než vyhledávače, na některé věci jsou různé manuální seznamy skutečně lepší. Díru do světa s tím však podle mého názoru Jason Calacanis tentokrát neudělá.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).