Hlavní navigace

2.0 kopie? Nepotřebujeme!

11. 4. 2007 0:33 (aktualizováno) David Antoš

Smrad

Český internet smrdí, nic zde nevzniká, nic se zde neděje, nikoho nic nezajímá a nikdo nic neumí. Ve světě letadla, u nás pořád koňský povoz. Chybí nám české YouTube. Chybí nám české del.icio.us. Chybí nám český Digg. Chybí nám český Twitter. Chybí nám český TechCrunch. Tak honem, pojďme to všechno zkopírovat a všem bude lépe. Podobně český internet soudí kdekdo, Patrick Zandl asi nejrázněji. Jenže vážně jsme na tom tak zle? Co vlastně tak hrozného se to tu děje, jaké neštěstí Českou republiku čeká?

Vedeme si dobře

Rád bych tímto spotem navázal a trochu doplnil svůj text ze srpna – Nesmyslný internetový nacionalismus. V něm tvrdím, že jakýmsi vývojem daný vysoký podíl českých služeb mezi českými uživateli je koulí na noze rozvoje webu u nás a že dominantní postavení zvláště Seznamu vede k přetrvávání zpoždění za světem. Mýlil jsem se.

Píši pro Lupu takový miniseriál o zahraničních národních internetech. Prozatím vyšly jen články o Maďarsku a Rakousku, další se chystají. Díky tomu se mi otevřel nový pohled na srovnání českého webu se světem, svět budiž pro jednou skutečně myšlen jako svět, ne jako eufemismus pro USA. Vzorek zemí, které jsem již mohl trochu obhlédnout není zatím velký a jisté charakteristiky mohou být dány orientací spíše na středo a východoevropské země, ale některé zákonitosti podle mého názoru jde vypozorovat. Český internet je na tom dobře.

Lokální portály splnily svou historickou roli

Nevím, čím je to dáno, ale český web je zvláštní existencí lokálního internetového katalogu firem. Nemám natolik široký rozhled, abych mohl ohodnotit, jak moc unikátní to je, ale ve většině zemí podle mého názoru nic takového a úspěšného jako firemní zápisy Seznamu, Centra a Atlasu neexistuje. Je to jen má spekulace, ale právě katalogy by mohly být základem minulého úspěchu českých služeb. Předražené zápisy přinesly portálům dost peněz na rozvoj dalších oblastí. Podíváme-li se na hlavní segmenty – vyhledávání, email, mapy – české portály prohrávají s Googlem, Yahoo a možná Microsoftem, ale nabídka Seznamu je téměř srovnatelná a i Centrum a Atlas se alespoň někde velmi dobře chytají, nečekaně dobře vzhledem k jejich velikosti. Internetové zpravodajství u nás také není špatné. Komunitní portály (Lidé, Líbímseti) též obstojí a v něčem možná i překonávají zahraniční konkurenci.

Kopírování je drahé

Jedna věc se však změnila. Internet celosvětově vyrostl a srostl. Českým portálům však pomalu začíná ujíždět půda pod nohami. Klíčovou otázkou pro jejich přežití je, jestli dokáží být lepší než zahraniční alternativy. Dosud tomu tak bylo a částečně ještě je. Rychleji se na českém trhu objevila obšlehnutá zahraniční služba než lokalizovaná původní. Kopírování bylo pro český internet nezbytné a užitečné, díky němu třeba máme již velmi dlouho kvalitní mapy a nemusíme čekat, kdy se Google konečně rozhodne lokalizovat ty své. Dokáží-li být české internetové firmy rychlejší než zahraniční obři, je to pro nás prospěšné.

Jenže to pomalu končí. Změna je dána dvěma faktory. Internet vyrostl a Česko se dostalo kamsi do periferního vidění zahraničních společností. Není to jen Google a Microsoft – českou lokalizaci díky pomoci uživatelů má i Meebo, NetVibes atd. Je to přitom logické – řada služeb stačí prostě jen přeložit, u jiných je lokalizace náročnější, ale stále jednodušší než budování celé aplikace odznovu. Ještě důležitější však je, že české ručičky přestávají stíhat. Web dnes znamená více než čtyřku: vyhledávání, mail, zprávy, komunity. Není reálné, aby lokální společnost typu Seznam vyvíjela vlastní webový kalendář, tabulkový procesor, fotogalerii, kecálka atd.

Vše české být nemůže

Co to pro nás znamená? Znamená to, že zde skutečně velké množství sofistikovaných služeb chybí. Česko míjí a míjet bude trend komplikovaných aplikací přesouvajících dosud desktopové činnosti na web. Míjí nás tedy i trend propojování a otevírání aplikací, standardizace a komunikace služeb mezi sebou. To jsou všechno úžasné a světměnící věci – web začíná být přátelštější, AJAX, API, Apollo, OpenID, mikroformáty – to jsou pojmy, které změní povahu internetu, to bude opravdový web 2.0.

Jenže to, že to míjí české služby ještě neznamená, že to míjí český internet. Internetoví nacionalisté se mohou rozloučit s představou, že Češi budou používat výhradně české aplikace, že český internet bude nezávislým ostrůvkem. Není možné u nás vyvíjet vše. Na druhou stranu zpoždění lokalizace amerických služeb bude čím dál tím menší. Google dnes například má okruh asi 15 jazyků, do kterých velmi svižně překládá většinu svých služeb, mezi nimi polštinu. Není důvod, proč by do roka nemohla být zahrnuta i čeština. I ostatní si uvědomují výhody zahraniční expanze, český internet již kopírování nepotřebuje!

Kopie nepotřebujeme

Nepotřebujeme český Digg, del.icio.us, YouTube. Nepotřebujeme a neumíme. Nemá smysl pořád jen někoho dohánět. Výsledky takového nadšení jsou Jagg, Zalinkuj, Mediablog – ničím neunikátní služby, které mají minimální úspěch plně odpovídající své přidané hodnotě. Smysl nemají ani různé kopie YouTube, které se vynořily, proč jej raději někdo chytře nevyužije? Nepotřebujeme kopie, lidé si najdou cestu k originálům. Česko je ve všem trochu pozadu, jsme malá, středně bohatá země. Ale všechny fenomény moderní doby zde jsou přítomné – blogy se stávají ohromně důležité, videa z YouTube se po ICQ šíří živelně, všechny trendy působí i u nás.

Originalita

Jaký je tedy opravdový problém českého internetu? Jsou to inovace, přínos světu. Tím, že se zde přestane jen zbytečně duplikovat již hotová práce, objeví se snad i prostor pro úsilí o originalitu. Českým internetovým firmám chybí ambice být nejlepší. Srovnat se se světem se opovážil pouze směšný TakeIT. Přitom zde existují zajímavé aktivity, je to AllPeers, je to rychle se zlepšující Wikipedie, je to ostatně i Stream. Sice se podle NetMonitoru zdá, že po něm zůstane jen velká černá díra, ale je originální. Napůl profesionální televize s lokálně tvořeným obsahem – to je jistě zajímavý koncept, ačkoliv asi nefunguje.

Český internet je na rozhraní. Je na čase vzdát se myšlenky, že všechno obšlehneme, akceptovat přednost třeba i zahraničních služeb, které jsou příliš vepředu, a zkusit přemýšlet o něčem novém. Nekopírovat, vytvářet.

Sdílet