Před půl rokem jsem napsal že Autor testu státní maturity z části Informačně technický základ je vůl! Bohužel není sám, zdá se, že přímo řízené organizace ministerstva školství jsou plné fachidiotů, kteří nepochopili postavení a význam ICT v dnešní společnosti. MŠMT ČR a VÚP v Praze vyhlásily 9.10.2006 veřejné připomínkové řízení k Rámcovému vzdělávacímu programu pro gymnázia (RVP G) a RVP pro gymnázia se sportovní přípravou (RVP GSP). Veřejné připomínkové řízení bude uzavřeno 30.11.2006. Do tohoto data podle mne MUSÍME zaslat své připomínky ve formě na webu VÚP dostupného „elektronického dotazníku“!!!
Přečtěte si tento paskvil, připomínám, že na ICT na gymnasiu se nepočítá se samostatnou hodinovou dotací, jen je povinnost je zařadit kamkoliv do ročníku přůběhu studia na gymnasiu:
Vzdělávací oblast informační a komunikační technologie (dále jen ICT) na gymnáziu navazuje na oblast ICT v základním vzdělávání zaměřenou na zvládnutí základní úrovně informační gramotnosti, tj. na dosažení znalostí a dovedností nezbytných k využití výpočetní techniky pro komunikaci a práci s informacemi v digitální podobě. Oblast ICT prohlubuje u žáka schopnost využívat informační technologie, informační zdroje a aplikační i výukový software s cílem dosáhnout lepší orientace v množství informací, posiluje schopnost využívat výpočetní techniku při řešení úloh s využitím pokročilých funkcí k přípravě na vyučování a k dalšímu vzdělávání, a má tak usnadnit transformaci dosažených poznatků v systematicky uspořádané vědomosti. Výpočetní technika a moderní technologie zkvalitňují a urychlují dostupnost časově i prostorově rozptýlených informací a umožňují získané informace dále obsahově i graficky zpracovávat. Usnadňují komunikaci mezi jednotlivci a institucemi, zvyšují dostupnost vzdělávání žákům a usnadňují orientaci v dynamicky se rozvíjejícím digitálním světě.
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:
porozumění jazyku používajícímu ikony a piktogramy;
využívání moderních informačních technologií (on-line vzdělávání, spolupráce na zahraničních projektech) ke vzdělávání;
vytváření pozitivních postojů k potřebám informační společnosti;
uvědomění si a respektování negativních vlivů moderních informačních a komunikačních technologií na společnost a na zdraví člověka;
tvořivé využívání spektra možností komunikačních technologií a jejich kombinací k rychlé a efektivní komunikaci;
získávání údajů z většího počtu alternativních zdrojů a odlišování informačních zdrojů věrohodných a kvalitních od nespolehlivých a nekvalitních;
poznání nejdůležitějších zákonů a norem týkajících se práce s informacemi a výpočetní techniky, respektování duševního vlastnictví, copyrightu, zásad správného citování článků a publikací přečtených autorů;
využívání výpočetní techniky ke zvýšení efektivnosti své činnosti, k dokonalejší organizaci práce a k týmové spolupráci na úrovni školní, republikové a mezinárodní.
ovládá a využívá dostupnou výpočetní techniku, software a hardware
při práci s výpočetní technikou využívá teoretické poznatky o funkcích jednotlivých složek hardwaru a softwaru
řeší efektivně problémové situace na počítači
hardware – funkce počítače, jeho částí a periferií, podstata reprezentace dat
software – funkce operačních systémů a programových aplikací
informační sítě – typologie sítí, internet, síťové služby a protokoly
digitální svět – moderní technologie a možnosti jejich využití
údržba a ochrana informací v počítaci – správa souborů a složek, komprese, antivirová ochrana, firewall
bezpečnost práce s výpočetní technikou
využívá dostupných služeb informačních sítí k vyhledávání informací, ke komunikaci a vlastnímu vzdělávání
využívá nabídku informačních a vzdělávacích portálů, encyklopedií, knihoven, databází a výukových programů
posuzuje tvůrčím způsobem aktuálnost, relevanci a věrohodnost informačních zdrojů a informací
využívá informační a komunikační služby v souladu se stávajícími etickými, bezpečnostními a legislativními požadavky
informace – relevance, hodnota informací, živnost, rozptyl informací, impaktový faktor, informační zdroje
sdílení odborných informací – diskusní skupiny, elektronické konference, e-learning
informační hygiena, etika, legislativa – ochrana autorských práv a osobních údajů
zpracovává a prezentuje výsledky své práce s využitím pokročilých funkcí aplikačního softwaru a multimediálních technologií
aplikuje algoritmický přístup k řešení problémů
aplikační software pro práci s informacemi – textové editory, tabulkové kalkulátory, grafické editory, prezentační software, grafická a typografická úprava dokumentu a jeho struktura
tvorba a publikování webových stránek
1. řada škol nemá na to "sestavení něčeho rozumného" odpovídající odborníky
2. ITZ v RVP G neodpovídá požadavkům na maturitu z ITZ
3. na ITZ není odpovídající hodinová dotace, cituji z vyjádření kolegy Langa, ředitele odborné ICT školy: "IT je jednou z volitelnych zkousek maturity a proto by mela mit stejnou vaznost jako matematika (10 hodin) 1 - 3 rocnik, spolecenske vedy (12 hodin ) (1a 2 roc povinny), prirodovedny zaklad (24 hodin) (1a 2 roc povinny) a oproti tomu Informatika zarazena kamkoliv X hodin."
4. RVP G je koncipován jako závazný
atd.
… jsem z toho janek
Přečteno 59 997×
Přečteno 57 423×
Přečteno 56 767×
Přečteno 56 285×
Přečteno 53 456×