Před více než rokem jsem rozebíral nedostatky Maturity nanečisto 2006 v blogpostu Autor testu státní maturity z části Informačně technický základ je vůl!. Letošní test i praktická úloha volitelné zkoušky Maturity nanečisto 2007 z informačně technologického základu ale předčil veškerá očekávání. Jediné možné doporučení je: zrušte realizační tým Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání!
Perlou je následující úloha z didaktického testu, žlutě je vyznačena správná odpověď podle autora:
Úloha 13 – 1 b.
Jakou výslednou barvu dostaneme, když smícháme stejné množství všech základních barev v prostoru RGB?
A) purpurovou
B) azurovou
C) bílou
D) černou
Další úlohy naleznete v článku Parodie na maturitu 2007: ITZ ;-)
šel jsem spát ve tři ráno, ale podle mého názoru to je jediná správná odpověď ze všech nabízených. Stejné množství mají všechny odstíny šedé od černé po bílou, ovšem černá má 0,0,0 a ergo tedy nelze mluvit o "smíchání stejného množství základních barev". Ale kdyžtak mě opravte
Tak jsem prosel nekolika stadii.
1) ze to je dobre (viz [4])
2) ze to je spatne (seda viz [5])
3) pak jsem si uvedomil ze ruzne stupne (mohutnosti) R,G,B nejsou zakladni barvy. Takze je to vzdy 1 dil R, 1 dil G, 1 B == bila. Nebo 5 dilu R, 5dilu G 5 dilu B == bila. Proste 0f0f0f vazne nepasuje na tu otazku. Ale je fakt ze to "stejne mnozstvi" je matouci. Klidne to mohli vynechat a misto toho tam radeji dat "aditivni metodou".
Takze ted jsem ve stadiu, ze si myslim ze to maji dobre. Jsem zvedavej jak dlouho mi to vydrzi. :)
Mno to je prave ta blbost autora textu, ze se v tom hovno vyzna a jeste dela "automaticke predpoklady":
Stejnym mnozstvym automaticky predpokladal maximum, a automaticky predpokladal aditivni michani barvy.
Jenze mensim mnozstvim dostaneme sedou, a subtraktivnim michanim sedou az cernou.
A pokud se dobre pamatuju tak drive se i v tiskarnach pouzivalo RGB (ale mozna se pletu).
[6] Jenže základní barvy nejsou definovány v definovaném barevném prostoru, ale mimo něj. Tj. základní barvy RGB nejsou 100% červená, 100% modrá a 100% zelená, ale červená, modrá zelená. Přece neříkáme, že červená je 100 % stoprocentní červené, černá je 0 % stoprocentní červené, 0 % stoprocentní zelené a 0 % stoprocentní modré.
Hlavní problém je ale v tom, že v barevném prostoru se míchají barevné složky, ne barvy. Míchání barev se neděje v nějakém barevném prostoru, ale fyzikálně (na obrazovce, na papíře).
Co to je za stupidní otázku??? Lidi mají umět napsat a upravit text, poslat mail nebo si najít info na webu. Tohle (otázka v maturitě) je pro mě naprosto mimo a opět potvrzuje, že české školství je zcela mimo, co se týče dovedností pro praktický život. S počítači pracuju víc než 10 let a - upřímně - takovou otázku bych zodpovědět neuměl. Znamená to, že neumím s IT? ;-)
definice RGB modelu:
"RGB model je aditivní model, tedy založený na přidávání RGB světel na tmavou (nesvítící) podložku (typicky klasický monitor či televize). Přidáním všech světel naplno se vytvoří bílá."
Absenci (ne smichanim) vsech 3 barev ziskame cernou. Spravna odpoved je seda az bila podle intenzity barev. Takze neni o cem polemizovat. Otazka mohla byt presneji, ale nemusela..
Otazka pro vas:
Co ziskate smichanim stejneho mnozstvi dzusu a vody?
a) 50% dzus
b) nic (protoze stejne mnozstvi je taky nulove mnozstvi)
c) skoro nic (sice jste neco vyrobili, ale pouzili jste tak zanedbatelne mnozstvi danych surovin, ze si nejste jisti, jestli je to neco nebo nic)
:)))
[18] Neznamená to, že neumíte s IT, znamená to, že nejste IT vzdělán. On je rozdíl s něčím umět a nečemu skutečně rozumět. Když budete například 10 let prodavač, jistě budete umět počítat, neznamená to ale, že jste vzdělaný matematik a maturitu z matematiky byste neudělal.
Maturita nemá ověřovat schopnosti pro "praktický život", má ověřit že se student naučil předkládanou látku. Ta sice mnohdy nenajde využití v běžném životě (já například nikdy nepotřeboval znát stavbu těla prvoků, nikdy jsem nepotřeboval provádět chemické reakce a nikdy se mne nikdy neptal kdo kdy vyhrál jakou válku), ale skutečnost, že se student učí, znamená, že procvičuje mozek a je pak v "praktickém" životě schopnější nahlížet na problémy z více úhlů.
Pozn. tím nereaguji na článek, jen na příspěvek č.18.
Doba, kdy programator z pameti prevadel mezi soustavami je vice nez 10 let deprecated, stejne jako "paska", protokol XON/XOFF a vetsina dalsich otazek z testu. Dale se v testu micha originalni anglicka terminologie s nepresnou a zmatenou terminologii ceskou jako je mj. "krouceny dvojdrat" (original twisted-pair, CZ odborny termin kroucena dvojlinka.
Stredni skola jednoduse je zaostala a ve veskerych technickych oblastech je to viditelne nejvice, pokud by se takovato maturita konala pred deseti lety, kdy jmenovane technologie byly jeste alespon trochu aktualni (opravdu jen trochu), tak by to nebudilo takovy odpor, ale v roce 2007 se zaobirat necim, jako je XON/XOFF (zastaraly terminalovy protokol) ci manualnim prevodem mezi soustavami, to je opravdu vrchol technicke zaostalosti.
Technika je tu od toho, aby lidem usnadnila zivot, s ni uz neni potreba zadne manualni pocitani, od sloziteho logickeho pocitani je pocitac, ne clovek.
S tech vyhodnocenych na ceske skole mam spatne otazku cislo 2, zvolil jsem B.
A co se tyce kritiky, nemam nic proti tomuto testu, mozna by se mel autor vratit na stredni skolu a dostat nekoho hrozne "chytreho" aby si na podobne nejednoznacnosti zvykl. Me napriklad ted u skutecne maturity v prakticke zkousce podusil jeden "nejvetsi odbornik na pocitace" ze explorer pouziva skoro kazdy(toto OK) a ja mohu za to ze k rozhodovani jestli pouzit kodovani z hlavicky nebo ze serveru pouziva funkci random. Proste se mu nektere stranky zobrazily se spatnym kodovanim. A vysvetluj mu ze si spatne nastavil server(stranky byly na skolnim serveru) kdyz te ma hodnotit, a sam je presvedceny o svych obrovskych znalostech ikdyz jeho nejuzitecnejsi cinnost zpociva v tom ze srovnava pocitace v ucebne, aby nektery nebyl nahodou o 5cm vic pod stolem nez ostatni...
… jsem z toho janek
Přečteno 59 882×
Přečteno 57 305×
Přečteno 56 650×
Přečteno 56 169×
Přečteno 53 362×