Hlavní navigace

Jak nám v našem Absurdistánu s(píp)ou na hlavu: jazykové dovednosti

26. 1. 2007 14:14 (aktualizováno) Janek Wagner

České školství se má tendenci stále vytahovat, jak se mu daří a jak tu školskou reformu děláme skvěle. Sedmnáct let po převratu jsou ale publikované výstupy ze statistik jen přehlídky bídy.

Podíl obyvatelstva ovládající cizí jazyk

Obyvatelstvo plynně ovládající (relace v %)1)
nějaký cizí jazyk2) Angličtinu
CZ 67,0 24,0
EU-25 86,8 37,8
EU-15 93,8 40,3
EU-10 76,3 34,1
Nejlepší výsledek 244 (LU) 79 (DK)

Zdroj: Languages in Europe 2005 (http://ec.eu­ropa.eu/educa­tion/policies/lan­g/languages/in­dex_en.html).

Poznámky: 1) Relace může přesahovat 100 % (jsou vícenásobně započteny osoby hovořící více jazyky).

Česká republika má v porovnání s ostatními členskými zeměmi EU velmi nízký podíl obyvatel, kteří ovládají angličtinu, přestože její znalost je v mezinárodním styku klíčová. Oproti obyvatelstvu v zemích EU-15 je znalost angličtiny téměř poloviční, je dokonce slabší než v ostatních nových členských zemích EU-10. Rovněž rozšíření ostatních jazyků není dostatečné. Alespoň jeden cizí jazyk (bez započítání slovenštiny) ovládá cca 67 % obyvatel ČR. Hlavní bariérou jazykového vzdělávání je nedostatek kvalitních lektorů a zastaralé metody výuky, jež nerozvíjejí všechny aspekty jazykového vzdělávání.

Zdroj: Strategie celoživotního učení ČR (20. 12. 2006)Strategie celoživotního učení ČR (20. 12. 2006) (704.50 KB)

Sdílet