České školství se má tendenci stále vytahovat, jak se mu daří a jak tu školskou reformu děláme skvěle. Sedmnáct let po převratu jsou ale publikované výstupy ze statistik jen přehlídky bídy.
Podíl obyvatelstva ovládající cizí jazyk
Obyvatelstvo plynně ovládající (relace v %)1) | ||
---|---|---|
nějaký cizí jazyk2) | Angličtinu | |
CZ | 67,0 | 24,0 |
EU-25 | 86,8 | 37,8 |
EU-15 | 93,8 | 40,3 |
EU-10 | 76,3 | 34,1 |
Nejlepší výsledek | 244 (LU) | 79 (DK) |
Zdroj: Languages in Europe 2005 (http://ec.europa.eu/education/policies/lang/languages/index_en.html).
Poznámky: 1) Relace může přesahovat 100 % (jsou vícenásobně započteny osoby hovořící více jazyky).
Česká republika má v porovnání s ostatními členskými zeměmi EU velmi nízký podíl obyvatel, kteří ovládají angličtinu, přestože její znalost je v mezinárodním styku klíčová. Oproti obyvatelstvu v zemích EU-15 je znalost angličtiny téměř poloviční, je dokonce slabší než v ostatních nových členských zemích EU-10. Rovněž rozšíření ostatních jazyků není dostatečné. Alespoň jeden cizí jazyk (bez započítání slovenštiny) ovládá cca 67 % obyvatel ČR. Hlavní bariérou jazykového vzdělávání je nedostatek kvalitních lektorů a zastaralé metody výuky, jež nerozvíjejí všechny aspekty jazykového vzdělávání.
Zdroj: Strategie celoživotního učení ČR (20. 12. 2006) (704.50 KB)
… jsem z toho janek
Přečteno 59 895×
Přečteno 57 316×
Přečteno 56 657×
Přečteno 56 186×
Přečteno 53 372×