Podobná situace jako s jazykovým vzděláváním je i s ICT dovednostmi. Státní informační politika ve vzdělávání nás stála 7,5 miliardy a školy produkují podle zpětné vazby z firemního sektoru převážně ICT negramoty.
Využívání internetu podle věku (v %)
Věková skupina | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
16–24 | 25–34 | 35–44 | 45–54 | 55–64 | 65–74 | |
CZ | 64 | 41 | 41 | 29 | 15 | 2 |
EU-25 | 80 | 67 | 60 | 47 | 32 | 12 |
EU-15 | 82 | 71 | 64 | 52 | 36 | 14 |
Nejlepší výsledek | 97 (SE, NL) | 95 (SE, FI) | 93 (SE) | 85 (SE) | 74 (SE) | 34 (NL) |
Poznámka: Data za 1. čtvrtletí 2005
Pramen: EUROSTAT, Community Survey on ICT Usage in Enterprises, in households and by individuals. Luxembourg, EUROSTAT 2005.
Česká populace zatím pouze částečně zachytila trendy spojené s rozšířením moderních informačních a komunikačních technologií. Vybavenost domácností počítačem a internetem je v ČR ve srovnání s EU-25 stále zhruba poloviční (30 % v ČR oproti 58 % v EU-25, resp. 19 % oproti 48 %) a česká populace zaostává v úrovni ICT dovedností za svými evropskými protějšky. Pokud jde o schopnost využívat internet ke komunikaci, k vyhledávání a zpracovávání informací, je úroveň dovedností Čechů zhruba o třetinu nižší. Velký rozdíl je přitom mezi nejmladší a nejstarší věkovou skupinou. Zhoršování internetových dovedností s věkem je v ČR nejen výraznější než v průměru EU, ale začíná se projevovat již v mladších populačních skupinách. Populace nad 55 let již používá internet jen sporadicky.
Zdroj: Strategie celoživotního učení ČR (20. 12. 2006) (704.50 KB)
A jinak je to naprostá kravina - každý student každé školy umí surfovat po netu, má poštovní schránku, umí posílat maily a stahovat soubory. Považuju za nesmyslné, že by to bylo jen 64%. Možná by ale výzkumníci museli skutečně zkoumat a ne najmout bandu puberťáků, aby někde něco odškrtali systémem sazka/sportka.
prw: Jestli někdo studuje školu, aby se naučil surfovat po webu, posílat maily a stahovat soubory, tak jsou peníze investované do školství opravdu vyhozené. To je jako kdyby někdo studoval elektrofakultu, aby se naučil koukat na televizi.
Pod "ICT dovednostmi" si opravdu představuji něco trochu víc a musím souhlasit s firemním sektorem, že to, co si zájemci o zaměstnání píší do životopisů, ovládají sotva z 10% a firmy, z jejichž daní je školství z velké části financováno, pak musí za vlastní peníze zaměstnance doučovat věci, které se měli naučit ve škole.
… jsem z toho janek
Přečteno 59 895×
Přečteno 57 316×
Přečteno 56 657×
Přečteno 56 186×
Přečteno 53 372×