A velkej, musím dodat. Podrobnosti k tomuto paskvilu popsal Jiří Fogl v článku Parodie na maturitu 3. Další článek k tomuto testu mi dnes dala přečíst kolegyně z gymplu. V jeho úvodu parodicky spekulovala o tom, jak asi autor vypadá a co dělá a jak se k tvorbě testu dostal. Taky by mne to zajímalo.
Součástí Maturity nanečisto, které se v pilotním projektu CERMATu zúčastněné školy v této části účastnily dobrovolně, byl i praktický test znalostí, který spočíval v řadě úkolů prováděných v MS Excel s dodanými daty. U druhého z deseti (snad) se žáci kolegyně zastavili, protože při hodinové dotaci Informatiky se do takových podrobností nedostali a přeci jen dle nápovědy to tak snadno nejde. Další kolegyně z jiné školy tento test zpracovávala sama 1,5 hodiny…
Ale proč by měl někdo při maturitě prokazovat schopnost převádět binární čísla na hexadecimální či dekadické, vysvětlovat, co znamenají zkratky SQL, ARP či GPU , nebo řešit úlohu, cituji:
Ve které z níže uvedených možností jsou následující zálohovací zařízení seřazena vzestupně podle maximální možné kapacity?
1 – páska, 2 – disketa, 3 – optický disk, 4 – CD RW
A) 2, 1, 4, 3
B) 2, 3, 1, 4
C) 2, 4, 3, 1
D) 2, 4, 1, 3
Páska jako zálohovací zařízení, to je snad slang? Nebo myslíte děrnou pásku jako médium?!
Tento test musel napsat naprostý (píp). Kolik dostal zaplaceno a z které renomované školící firmy pochází? Hádejte…
Test vychází z takzvaného Katalogu požadavků k maturitní zkoušce (PDF, 382 kB), dejte si ho před spaním, nebudete mít určitě klidný spánek.
Tak pokud jde o naproste hnidopisstvi, tak "zarizeni" neni ani jedno, jsou to media.
Nicmene pasky jsou naprosto bezna zalohovaci zarizeni, maji vinikajici kapacitu, daji se prepisovat a nejsou drahe.
Koukal jsem na ty temata a otazky, sice velmi zbezne, ale zda se ze je v nich obsazeno vsechno ze zakladu IT.
Třeba myslel něco takového.
http://www.alzasoft.cz/18843459/paskove-mechaniky.htm
[5]: Nejsem si jisty, ale optickym diskem je zrejmne mysleno jakekoliv medium, na ktere se zapisuje laserem, tudiz treba CD, DVD, HD-DVD, BlueRay nebo holograficky disk. Vsechny zminene varianty dnes existuji a pouzivaji se (HD-DVD a BlueRay teprve par dni, holograficky disk pouze laboratorne). Urcite je maximalni kapacita optickeho disku vetsi nez CD-RW a disketa, ovse s tou paskou si nejsem jisty. Na holograficky disk se vleze myslim neco kolem 1 TB dat, a takova paska zatim neni. Posledni BlueRay medium od TDK pry zvladne 200 GB. Tazke zkuste si tipnout, jaka je asi spravna odpoved.
1: Především u maturity vyžaduji terminologickou přesnost. Tedy "páska" je slangové označení a je podstatný rozdíl porovnávat zařízení a média. Ne, že by z hlediska maximální kapacity média nebyla úloha nejspíše jasná, ale pokud bych měl posuzovat zařízení, tak skutečně nevím, zda má největší kapacitu nějaká speciální "knihovna" s páskami nebo MO disky. A malé OT, nedávno byla na eBay za 1 euro nová nepoužitá skříň s dvěma CD-RW mechanikami a zásobníkem na stovky médií. Krása!!!
1. na této konkrétní otázce nevidím nic divného (když vynechám zařízení/médium).
2. autor si musí uvědomit, že maturita je společná pro všechny školy. Musí být tedy relativně složitá, aby měla význam pro školy, kde se tématem více zabývají (stejný problém je zkouška z matematiky, stejná pro Korunní i pro "vyšší dívčí")
3. Jestliže dotyční působí na gymplu kde mají jednu hodinu týdně na informatiku a za 4 roky se žáci nedozvěděli co je to páska nebo SQL, tak je to velmi smutné
Taky jsem měl tu čest se setkat s touhle parodií na maturitu.... ehm. O té teoretické části by se dalo dlouho polemizovat, ale mnohem zajímavější byla praktická část. Na střední škole, kde do nás hustí bezpečnostní kódy, šifrovací algorytmy atd. skládat maturitu v excelu, navíc naprosto nepochopitelný úkoly!! Spočítat poměry muži ženy, podle věku, podle místa kde pracují.... takovýhle údaje se ukládaj v databázích a výsledek bych měl pomocí sql za pár minut, ale v excelu se tohle dělat nedá! Ukažte mi toho dobytka co to vymyslel.....
Obavam se, ze na zminenou otazku nelze odpovedet a vsichni predchozi reagujici kteri na ni odpovedet umi jsou pravdepodobne vybaveni kristalovou kouli.
Nemluve o tom, ze otazky tohoto typu jsou z principu naproto idiotsky polozene, jeste bych se mohl ptat, jak to bylo v roce XY v minulosti, ale u technologii, ktere se vyvijeji kazdym dnem se ptat na soucasnost ? ...
Navic pokud dobre chapu, jde o otestovani zakladnich znalosti, a me rozhodne znalost ruznych medii k ulozeni dat neprijde jako podstatna pro uzivatele pocitace.
Pokud se jedna o zminene zkratky, to je knicemu naprosto vsem lidem, kteri se nehodlaji zabyvat programovanim, spravovanim siti nebo jinym IT oborem.
Ten kreten co to stvoril by zaslouzil poradne nakopat, a hned po nem zodpovedna osoba - ministr valejici si prdel na ministerstvu skolstvi.
Než tady budete kritizovat autora spotu a obhajovat test, podívejte se na něj – http://www.cermat.cz/download/testove_sesity/profilova_cast/MZ06_TS_IZ1_DT.pdf
Většina otázek se ptá na nesmysly, na některé není ani jedna správná odpověď (nebo se něco změnilo na tom, že u CD se snímá *změna* intenzity odraženého paprsku), na některé otázky je možných víc odpovědí (když autor testu tak machruje s převádím mezi číselnými soustavami, mohl by vědět, že 111.222.333.123 je ve čtyřkové a pětkové soustavě platná IP adresa).
Jojo, vskutku povedený test, 27.4. jsem poslal panu Peckovi z Cermatu komentář (k otázkám 1, 4, 7, 13), ale ještě neodpověděl (a asi už neodpoví). Třeba v té praktické části řešení vůbec neodpovídá textu zadání.
Souhlasím s tím, že otázky ve státní maturitní zkoušce musí být naprosto precizní a jednoznačné, ne v hantýrce.
[23] Nojo, jenze v praxi se nepouzivaji presne a prezicni definice, ale prave ta hantyrka. Je otazka, co ma byt smyslem IVT na strednich skolach, ale IMHO dat lidem prehled v oblasti, aby vedeli "o cem je rec".
Jedine co je trochu sporne je ta prvni otazka. KB se opravdu _vetsinou_ pouziva pro 1024, nicmene je v tom bordel (i kdyz ne takovy jako v MB a GB).
U ctyrky lze mit vyhrady k nejasnemu vyrazu "dlouhotrvajici" ulozeni, jinak je to relativne jasne.
"Twisted pair" je IMHO docela jasne, o co jde.
Stejne tak delam se sitovymi technologiemi 10 let, ale IP adresy jsem snad nikdy nevidel v nicem jinem nez v dekadickem zapisu. Rozhodne tedy ne ve ctyrkovem nebo petkovem, takze 17ka je pomerne bezkonfliktni.
To mi spis prisly zbytecne ty dva prevody mezi soustavami, respektive ten prvni.
Asi bych odpovedel 1,2,3,4 a klidne bych to dolozil prikladama - pouzival jsem pasku o kapacite 70MB, mam mechaniku na diskety LS-120 o kapacite 120MB, mel jsem magnetoopticky disky o kapacite 230MB a CD-RW ma ~700MB.
Rekl bych, ze jediny, co je jisty, je ze disketa je pred CD-RW - ackoliv, LS-240 ma kapacitu 240MB - kolik maji 8CM CD-RW?
20: Co na to odborný slovník http://www.snia.org/education/dictionary/k/#kilobyte:
kilobyte
1,000 (10^3) bytes of data. (Common storage industry usage)
1,024 (2^10) bytes of data. (Common usage in software contexts).
Which is meant is typically clear from the context in which the term is used.
... jednak je tu ona zmiňovaná nejednoznačnost některých dotazů .....
... pak mi trochu vadí, že je tento test trochu težký. Proč? ... protože pro člověka co se v této branži pohybuje a je jeho prací, pak takový člověk může říci, že je tyto znalosti jsou základ. Ptám se? Opravdu znalost těcho faktů, pokud se je někdo nabifluje, je k něčemu? ... Co je důležitější? Naučit se základní logiku programování nebo vědět co je a co není programovací jazyk? Vždyť vědět že UNIX je OS je otázka několika sekund. Prostě mi to někdo řekne nebo si to přečtu a vím to. A v čem mi to prakticky pomůže? ... v ničem. .. teda u maturity ...
Prosím uvedený příklad je pouze "ilustrační", jde mi o pricip jako takový ......
… jsem z toho janek
Přečteno 59 885×
Přečteno 57 311×
Přečteno 56 654×
Přečteno 56 173×
Přečteno 53 365×