Veďte své uživatele

12. 5. 2007 0:49 (aktualizováno) austin

Jednou z věcí, které jsem dosud ve na svých webech více či méně opomíjel (poslední dobou spíš méně, ale přece), je uživatelská přívětivost webových stránek. A nemyslím tím jen navigaci a přehlednost stránek, ale úplně vše, s čím se mohou návštěvníci webu setkat.

Problémem nás vývojářů, kteří pracujeme v týmech skládajících se z jednoho člověka, je odtržení od reálného chápání uživatelů. Detail, který se vám při vývoji stránek může zdát naprosto jasný a srozumitelný (aby také ne, vždyť je to váš nápad, takže s pochopením VY nebudete mít problém) se může stát doslova noční můrou pro reálné uživatele.

Ukažme si tuto skutečnost na příkladu:
Při vytváření stránek pro zcela neinternetové uživatele (sportovní klub) jsem formulářové políčko s pro uživatelské jméno nazval (asi z důvodu nedostatku prostoru) „login“. Pro zadání hesla jsem použil názvy „heslo“ a „kontrola hesla“ (pro opakované zadání). Ani u jedné položky mě v nejmenším nenapadlo, kolik registrujících se uživatelů si s tímto neporadí. Bylo to něco kolem 40%. Když už někdo úspěšně překonal login, ztroskotal na kontrole hesla a nevědel, co do tohoto políčka zadat.

Proto se v současnosti snažím o naprostou minimalizaci počtu formulářových prvků. Ideálně používám jen políčko pro e-mail.

Jaké jsou vaše zkušenosti s nepochopením pro vás zcela samozřejmé věci na vašem webu?

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).