V předchozí části našeho článku Lidé.cz [1]: Kruhová obrana českých komunit jsme se bavili o tom, jak vypadá český trh komunitních webů. Ve druhé části se vracím k největší české komunitní službě Lidé.cz a pokusím se nastřelit několik konkrétních kroků, které by mohly přispět k její revitalizaci a pomohly jí zvítězit v boji s globální konkurencí, alespoň na malém českém písečku. Jak již bylo řečeno minule, existují veskrze dvě cesty – drobný, každodenní usilovný vývoj a velký relaunch.
Oboje má svá pro a proti. Pokud chcete pouze pomoci současné komunitě, aby se necítila tak trapně, že chodí na „ten“ web, který už je roky out, měňte službu postupně. V případě, že na Vás tlačí investor (spolumajitel, nadřízený, manželka – doplňte dle libosti), bude se Vám lépe prezentovat úplně nová verze, protože se tím dostanete do škatulky „odvážný experimentátor“ a to v pozici robotěza, tedy člověka podřízeného, věru není špatný kariérní vklad.
Představme s hypotetickou situaci, kdy Vaším hlavním bolehlavem není až tak user experience, ale jen pouhá klesající návštěvnost. V případě Lidé.cz máte hned několik možností, jak situaci změnit.
Redesign
Šílenej buzzword, já vím. Vidí to každý na první pohled, ani nemusí být zrovna UI návrhář. Když jsem to prezentoval lidem ze seznamu, dal jsem to schválně na konec, protože redesign vždycky napadne jako první každého trotla. Když se podíváte na všechny typy stránek na Lide.cz, zjistíte, že třeba vizitky uživatelů nevypadají špatně, ovšem thready diskuzních fór, neřku-li chat, jsou opravdu šílené. Strohé linie, i ty nejAjaxovější věci řešené aktualizací celé stránky, reklama bezcílně rozházená po všech čertech. A to je škoda, když víme, že Seznam disponuje kvalitními analytiky i návrháři uživatelských rozhraní, za kterými je v poslední době vidět kus dobré práce. Nechme tedy Lidé.cz všechny substance (fóra, chaty, seznamku) a dejme jim moderní tvář.
Propojení s obsahovými weby
Seznam provozuje toliko čtyři velké obsahové služby – Novinky.cz, Sport.cz, Super.cz, ProŽeny.cz. Ačkoli ne všechny mají diskuzi pod články, určitě by si ji všechny zasloužily. Snaha o minimalismus v případě Super.cz je sice hezká, ale vypuštění debat pod články je z mého pohledu jednoznačně chyba. Uživatelsky generovaný obsah (=když se holky hádají, jestli si Agáta Hanychová vzala správnou podprsenku) dělá bez práce velká PV, to je jedna ze základních pouček. A ačkoli by třeba kluci z Aktuálně.cz mohli vyprávět, jaká martyria si zažili s moderováním nevhodných diskuzí, klady nakonec vždy převáží.
A pokud máme diskuze, proč je neprovázat s fóry na Lide.cz? Jak na to koneckonců ukazuje i Lupa, která k diskuzím pod staršími články přidává automatický návrh k přenesení debaty do diskusního fóra. A takové novinky už dělají nějakou porci trafficu, který je možné takto redistribuovat…
Propojení s mailem
Kdysi v Centrum Holdings jsme zkoušeli s mailem propojit firemní katalog. A ačkoli to nedošlo dál, než do stádia pokusu, testy, které jsme prováděli, nám daly velice zajímavé výsledky. Čili proč bychom s mailem nepropojili diskusní fórum, chat? Proč kromě zakládání mailů nemůžete založit na nějakou hodinu i chat a pozvat do něj kamarády? Proč jednoduše přes záložku nezobrazit v mailu nejžhavější diskuze? Nápadům se meze nekladou a tolik uživatelů emailu má u nás jen Seznam, nevyužít toho je hřích, když potřebujete nahnat traffic!
Mapové vrstvy
Už v dobách ICQ v Atlasu se říkalo, že by se uživatelé (po schválení, samozřejmě) mohli zobrazovat jako vrstva na Amapy.cz, zejména pokud by se notifikovali přes mobil. Součástí Lide.cz je také seznamka, není škoda neudělat na Mapy.cz spešl vrstvu s POI uživatelů, kteří tam chtějí být vidět, tedy takové seznamovací Foursquare? Opět platí – pokud máme mapy, které frčí a s nimi komunitní službu, která drhne, rozumně využít jednoho pro druhé není vůbec od věci. Koneckonců lidi propojení sociálna a map milují, pokud se udělá nevtíravě.
Rozšíření mobilní verze
V mobilní verzi na m.lide.cz toho najdete po přihlášení málo, bez logu ještě méně. Galerii, jednoduchý vzkazovník, přátelství. Thats all. Nativní aplikace pro Android s geotaggingem? Něco pro iPhone, který je v cílovce Lidé.cz všeobecně rozšířen? Uhh, zapomeňte.
Pokud facebook někde kulhá na jedno oko, pak je to mobilní aplikace, která je na hony vzdálená kvalitám plnohodnotné verze, o neschopnosti facebooku mobilní verzi monetizovat ani nemluvě. Dnes, kdy jsou doby nokií s malými displeji ty tam a většina populace má nějaký ten smartphone, kdo jiný by měl spoléhat na mobily, než právě komunitní služby?
… a fůra drobných vylepšení, které dohromady udělají moc
Seznam provozuje vcelku úspěšný toolbar („Seznam Lištička“), jakto, že v ní defaultně nenajdete jedinou součást Lidé.cz, seznamku, diskuze, chaty? S redesignem by se také měla svézt redefinice reklamních ploch, podívejte se, kde je Sklik v diskuzích, tohle obchodnímu asi moc nevoní. Co takové miniaplikace pro vlastní web – chat, diskuze? A proč ne pro Váš drahý firemní profil na Firmy.cz? Reálné využití jistě sporné, ale pro průměrného SME klienta dobrý obchodní argument. A takových synergií je možné v komunitním byznysu najít nepočítaně.
Druhou možností je kompletně relaunchovat, tedy připravit zcela novou produktovou strategii. Mě v mých úvahách napadl white label, tedy spolupráce, případně inspirace službami, jako je Ning.com. Pracovně jsem tomuto modelu dal název „Síť sítí“. Tam si můžete zakládat svoje vlastní sociální sítě stejně, jako si zakládáte třeba blog. Ovšem Váš nový web nebude mít jen galerii, diskusní fóra, seznamku nebo chaty. Bude mít i rozsáhlé možnosti grafické customizace a také přátelství a wall, dva prvky, které dělají sociální síť sítí. Uživatel tak bude mít možnost založit si de facto „svůj vlastní facebook“. Provozovatel tím využije popularity tohoto typu služby avšak bez prostého kopírování, ať se uživatelé snaží sami, my jim k tomu dáme prostor.
Jak je vidno na propagačním videa společnosti Ning, projektů založených jako „vlastní facebook“ vyrůstá jako hub po dešti a ovládají mnoho oblastí internetového trhu. Od seznamek a stránek školních tříd, až po komunity fanoušků slavných kapel. Je zde tedy zřejmá konvence jak současnému Lidé.cz, tak ostatním českým komunitním službám, například na Blog.cz jsou nejnavštěvovanějšími blogy právě ty, které píšou fanoušci teenagerských hudebních skupin.
České komunitní služby na tom nejsou zdaleka tak špatně, jak se Vám kamarádi v hospodě budou snažit nakukat. Jistě, je to jeden z nejrychleji padajících segmentů našeho oboru, nicméně i přesto mají tu lepší, tu horší, vždy však rozsáhlé základy, na kterých je i po tom všem možné stavět.
Moje skromná vize pro Lide.cz zní asi takto: Inteligentním provázáním využít portfolia společnosti a zbytečně nekopírovat hlavní konkurenci. Nepálit peníze v marketingu. Zabojovat o perspektivní segment komunitních služeb v mobilech a vybudovat tím další pilíř návštěvnosti. Monetizovat jej pomocí nového mobilního skliku. Redesignovat za pomoci skvělých grafiků a návrhářů UI z projektů Super.cz a Pocasi.cz. S redesignem provést i redefinici reklamních formátů pro zvýšení výkonu reklamy. A na závěr – zauvažovat o vytvoření systému pro tvorbu vlastních sociálních sítí, nebo zkusit white label s někým globálním, kdo už tuto službu má.
Mám také tušenie, že celý projekt by mohla nakopnúť len prípadná česko-slovenská fúzia (alebo iná kooperácia) komunít Lidé (Seznam) a Pokec (Azet) - v prípade, že považujete tento názor za absolútne vytrhnutý z kontextu / nereálny / neuskutočniteľný a podobne, je tu ešte iná možnosť - budovanie na už existujúcej základni zdrojového kódu projektu Diaspora a následnou transformáciou grafického prevedenia a lokalizácie "lokálneho podu" šitého na mieru.
Pokiaľ by rástol záujem o krátke správy po vzore hegemónu Twitter (ktorý nedokáže chrániť svojich používateľov pred neoprávnenými požiadavkami na odhalenie identity zo strany vlád), pripadá v úvahu "regionálna inštancia" StatusNet-u.
Pri oboch návrhoch je pritom dostatočne dobrý predpoklad na uchytenie adekvátne kreatívnej nerušivej kontextovej / vizuálnej reklamy neporušujúcej nepísaný etický kódex a právo na súkromie.
PS: Xchat bol pomerne populárny aj "pod Tatrami", niekoľko rokov po mileniálnom prelome. (=
Prajem pekný deň a chválim dlhodobejšie experimentovanie českého Seznamu so štandardom XMPP.
Redakce nikdy nemaže „nesouhlasné komentáře“ jen proto, že jsou nesouhlasné. Vítáme střet názorů, ale vždy ice maker v rámci slušné a kultivované debaty.
Mnoho aplikací na Lumii 610 prostě nespustíte, protože se nevejdou do operační paměti. Náročnější aplikace .Supreme Beanie
Lide rozhodně mají šanci na život, ale nesmí soupeřit s FB.
Protože se snažím vyzkoušet většinu sociálních sítí. Myslím že Lide, mají šanci na život. Minimálně z toho pohledu, že ostatní sítě nemají regionální národnostní a společenské přizpůsobení. Tedy při zániku Lide by nebyla i na to jak jsou špatný server adekvátní náhrada.
Chtělo by to od každého kousek. Na zprávu akcí je dobrý FB, na ony sociální kruhy G+ , kvalitní podporu galerií má Flycker , konfigurovatelnost IU z Netlog , na blogování je dobrý Worldpress a tak podobně.
Osobně se bojím, že redesign bude krokem k horšímu. Tedy inovací za každou cenu půjde do háje i zbytek použitelnosti.
Největší část na přežití podle mě má část diskuze. Různorodá témata týkající se lidí v ČR SR, dělení podrobné takže se to pak přirozeně vyhýbá konfliktů třeba dvou zájmových skupin.
Nejmenší šanci má část seznamka, která je mimo. Zamrzla v čase a prostoru. Možnosti efektivního vyhledávání nejsou skoro žádně.
.... to je dobrá sranda. Křížek po funuse bych řekl.
Nijak moc neznám Lide.cz vlastně skoro vůbec.
Stejně tak neznám FB už víc jak rok tam nemám profil.
Každopádně problém většiny služeb není co uživatelé chtějí, co je přitáhne a co je přiláká. Případně co je udrží.
Ale to co si pomatení produkťáci myslí, že uživatelé chtějí.
Produkťák by si měl uvědomit, že uživatel chce co nejlépe dělat to co dělá rád. A ne se koukat na jeho grafickou onanii.
Takže místo redesignu. By měl spíš zajistit aby server co je pro chat uměl chatovat. Forum by mělo být dobré forum. A Profil by měl být dobrý profil. Intuitivní atd. Chat by neměl padat, mail by měl fungovat. Forum by mělo umět dobře provázat příspěvky.
Celé by to nemělo chtít aby uživatel byl chytřejší než orangutan.
Tohle nemá ani FB (nováček tam z toho má zelený brýle). Ale určitě to nemá ani Lide.cz.
Čtu si Váš komentář pozorně, ale nezlobte se na mě, já Vám fakt nerozumím. Chápu to správně, že podle Vás chat a fóra nefungují z hlediska uživatelského, jak by měly, ale graficky jsou v pořádku? Můžete to rozvést?
Já až na drobnosti v základních funkcionalitách nevidím větší problém. Jistě, jak píšu v článku třeba příspěvky ve fóru jsou za sebou skládané po staru pomocí vláken, ale to je tak jediná větší věc, jinak vše funguje jak má, jen v UI jako z roku 2001.
Čili pokud má komunitní web vykročit do boje s facebookem, musí být zaprvé graficky "současný". To je zřejmá nutnost, od které se odráží všechno další.
Samozřejmě vše za předpokladu, že se neudělá úplný relaunch, který službu kompletně produktově odkloní.
Muj nevyznamny statisticky vzorek rika, ze neznam nikoho kdo by si lestil profil nekde na spoluzacich, lide.cz nebo jinde. Do,once i ten G+ je zalezitost nerdu. Muzu se plest. Ale urcite se nepletu s tim, ze prostor je v oborovych sitich. Nedavno kvuli nejakym sporum lehlo forum pro fotografy (jedna databaze, 5 portalu z toho zobalo), v podstate nyni zadne co by stalo za rec neexistuje. A takto by se dalo pokracovat. Otazka je, jaky je cilovy stav, co je maximum mozneho. Zrejme neco jako mimibazar.
Dle mého názoru nemá žádný smysl přidávat na Lide.cz funkčnost, kterou má FB. Je to zbytečná práce na něčem, co už existuje, a ikdyby to bylo lepší než FB, tak to uživatele stejně nepřetáhne, protože to je jen lokální síť. Musí naopak stavět na tom, že je lokální, a ty služby musejí být velice intuitivní a graficky povedené. Z tohoto hlediska mají lide.cz správně zvolené služby (chat, fórum, seznamka, osobní profil), ale špatně zasazené do současné doby. Chaty a fóra nesmějí vypadat jako z pravěku a musí být možnost provázat je na jiné sociální sítě. Na seznamce nesmí být možnost tvořit nepravé účty (to znamená zavést registraci přes adresu nebo občanku, jako má aukro). Musí tam být nějaká možnost importovat profil z FB, protože kdo by si dělal druhý? Propojení s ostatníma službama seznamu mi už nepřijde moc důležité. Proč zakládat fórum o nějakém článku z novinek na lidech? Spíše by se na profilu mohly objevovat informace o tom, co mě kde na seznamu zaujako (jako like na FB)
Řekl bych, že jedinou šancí těchto služeb by bylo společně se domluvit a přejít na diaspora protokol. Vznikl by tím takový malý český "fejsbůček" s docela slušnou uživatelskou základnou (pokud by společně přešli lidé, xchat, líbímseti, příp signály). Potom by byla šance společně konkurovat FB a G+. Jelikož si však každý hraje na svém písečku, tak se bojím, že jsou tyto služby mrtvé.
Jenže lide nejsou jen o chatu, nebo variaci na twitování. Lide jsou relativně guláš, několika možností využití sociální sítě.
Bude to znít možná nacionálně, ale to co je drží. Je že obsahem( tématy) se týkají nejvíc české populace. Tedy jsou víc regionálně zacíleny na populaci v ČR. Neberte to ve zlém a populace slovenkého serveru bude většině lidí ukradená. Je to úhlem záběru. Pokud vytvořím diskuzní místnost rockové kluby a koncerty v Praze , už mě asi nebudou zajímat v Brně a už vůbec ne na Slovensku.
Pokud by to někdo smíchal a nebudu mít možnost jak ty informace automaticky filtrovat najdu raději jiný informačné zdroj.
Tohle je třeba omezení které nedokáže prolomit FB svým americko- akademickým přístupem. Všichni lidé nejsou přátelé , všichni lidé si nemají co říci. Takže není úkol je převěšovat je o opaku, ale jen jim dát nástroj, který jím komunikaci zlepší.
Zakladatel Asociace produktových manažerů internetových služeb a produktový manažer, podepsaný pod řadou známých českých webů, např. zpravodajskými portály ČT24, TN.cz, E15 a Euro, technologickými weby Živě a Mobilmania, publikačním systémem Blog.cz, vyhledávacími službami Jyxo, TV Nova a Centrum Holdings nebo komunitními weby Edna.cz a Recepty.cz.