Lidé.cz [2]: Poslední bitva vzplála

28. 6. 2012 12:42 (aktualizováno) Jiří Vojáček
Sociální sítě ve světě

V předchozí části našeho článku Lidé.cz [1]: Kruhová obrana českých komunit jsme se bavili o tom, jak vypadá český trh komunitních webů. Ve druhé části se vracím k největší české komunitní službě Lidé.cz a pokusím se nastřelit několik konkrétních kroků, které by mohly přispět k její revitalizaci a pomohly jí zvítězit v boji s globální konkurencí, alespoň na malém českém písečku. Jak již bylo řečeno minule, existují veskrze dvě cesty – drobný, každodenní usilovný vývoj a velký relaunch.

Oboje má svá pro a proti. Pokud chcete pouze pomoci současné komunitě, aby se necítila tak trapně, že chodí na „ten“ web, který už je roky out, měňte službu postupně. V případě, že na Vás tlačí investor (spolumajitel, nadřízený, manželka – doplňte dle libosti), bude se Vám lépe prezentovat úplně nová verze, protože se tím dostanete do škatulky „odvážný experimentátor“ a to v pozici robotěza, tedy člověka podřízeného, věru není špatný kariérní vklad.

Pozvolný vývoj

Představme s hypotetickou situaci, kdy Vaším hlavním bolehlavem není až tak user experience, ale jen pouhá klesající návštěvnost. V případě Lidé.cz máte hned několik možností, jak situaci změnit.

Redesign
Šílenej buzzword, já vím. Vidí to každý na první pohled, ani nemusí být zrovna UI návrhář. Když jsem to prezentoval lidem ze seznamu, dal jsem to schválně na konec, protože redesign vždycky napadne jako první každého trotla. Když se podíváte na všechny typy stránek na Lide.cz, zjistíte, že třeba vizitky uživatelů nevypadají špatně, ovšem thready diskuzních fór, neřku-li chat, jsou opravdu šílené. Strohé linie, i ty nejAjaxovější věci řešené aktualizací celé stránky, reklama bezcílně rozházená po všech čertech. A to je škoda, když víme, že Seznam disponuje kvalitními analytiky i návrháři uživatelských rozhraní, za kterými je v poslední době vidět kus dobré práce. Nechme tedy Lidé.cz všechny substance (fóra, chaty, seznamku) a dejme jim moderní tvář.

Spouštění chatu pod článkem na Novinky.cz

Propojení s obsahovými weby
Seznam provozuje toliko čtyři velké obsahové služby – Novinky.cz, Sport.cz, Super.cz, ProŽeny.cz. Ačkoli ne všechny mají diskuzi pod články, určitě by si ji všechny zasloužily. Snaha o minimalismus v případě Super.cz je sice hezká, ale vypuštění debat pod články je z mého pohledu jednoznačně chyba. Uživatelsky generovaný obsah (=když se holky hádají, jestli si Agáta Hanychová vzala správnou podprsenku) dělá bez práce velká PV, to je jedna ze základních pouček. A ačkoli by třeba kluci z Aktuálně.cz mohli vyprávět, jaká martyria si zažili s moderováním nevhodných diskuzí, klady nakonec vždy převáží.
A pokud máme diskuze, proč je neprovázat s fóry na Lide.cz? Jak na to koneckonců ukazuje i Lupa, která k diskuzím pod staršími články přidává automatický návrh k přenesení debaty do diskusního fóra. A takové novinky už dělají nějakou porci trafficu, který je možné takto redistribuovat…

Propojení s mailem
Kdysi v Centrum Holdings jsme zkoušeli s mailem propojit firemní katalog. A ačkoli to nedošlo dál, než do stádia pokusu, testy, které jsme prováděli, nám daly velice zajímavé výsledky. Čili proč bychom s mailem nepropojili diskusní fórum, chat? Proč kromě zakládání mailů nemůžete založit na nějakou hodinu i chat a pozvat do něj kamarády? Proč jednoduše přes záložku nezobrazit v mailu nejžhavější diskuze? Nápadům se meze nekladou a tolik uživatelů emailu má u nás jen Seznam, nevyužít toho je hřích, když potřebujete nahnat traffic!

Vývoj návštěvnosti čtyř českých sociálních sítí - RUest

Přátelé na Lidé.cz jako vrstva POI na Mapy.cz

Mapové vrstvy
Už v dobách ICQ v Atlasu se říkalo, že by se uživatelé (po schválení, samozřejmě) mohli zobrazovat jako vrstva na Amapy.cz, zejména pokud by se notifikovali přes mobil. Součástí Lide.cz je také seznamka, není škoda neudělat na Mapy.cz spešl vrstvu s POI uživatelů, kteří tam chtějí být vidět, tedy takové seznamovací Foursquare? Opět platí – pokud máme mapy, které frčí a s nimi komunitní službu, která drhne, rozumně využít jednoho pro druhé není vůbec od věci. Koneckonců lidi propojení sociálna a map milují, pokud se udělá nevtíravě.

Rozšíření mobilní verze
V mobilní verzi na m.lide.cz toho najdete po přihlášení málo, bez logu ještě méně. Galerii, jednoduchý vzkazovník, přátelství. Thats all. Nativní aplikace pro Android s geotaggingem? Něco pro iPhone, který je v cílovce Lidé.cz všeobecně rozšířen? Uhh, zapomeňte.

Sociální sítě ve světě

Pokud facebook někde kulhá na jedno oko, pak je to mobilní aplikace, která je na hony vzdálená kvalitám plnohodnotné verze, o neschopnosti facebooku mobilní verzi monetizovat ani nemluvě. Dnes, kdy jsou doby nokií s malými displeji ty tam a většina populace má nějaký ten smartphone, kdo jiný by měl spoléhat na mobily, než právě komunitní služby?

… a fůra drobných vylepšení, které dohromady udělají moc
Seznam provozuje vcelku úspěšný toolbar („Seznam Lištička“), jakto, že v ní defaultně nenajdete jedinou součást Lidé.cz, seznamku, diskuze, chaty? S redesignem by se také měla svézt redefinice reklamních ploch, podívejte se, kde je Sklik v diskuzích, tohle obchodnímu asi moc nevoní. Co takové miniaplikace pro vlastní web – chat, diskuze? A proč ne pro Váš drahý firemní profil na Firmy.cz? Reálné využití jistě sporné, ale pro průměrného SME klienta dobrý obchodní argument. A takových synergií je možné v komunitním byznysu najít nepočítaně.

A co kompletní relaunch?

Druhou možností je kompletně relaunchovat, tedy připravit zcela novou produktovou strategii. Mě v mých úvahách napadl white label, tedy spolupráce, případně inspirace službami, jako je Ning.com. Pracovně jsem tomuto modelu dal název „Síť sítí“. Tam si můžete zakládat svoje vlastní sociální sítě stejně, jako si zakládáte třeba blog. Ovšem Váš nový web nebude mít jen galerii, diskusní fóra, seznamku nebo chaty. Bude mít i rozsáhlé možnosti grafické customizace a také přátelství a wall, dva prvky, které dělají sociální síť sítí. Uživatel tak bude mít možnost založit si de facto „svůj vlastní facebook“. Provozovatel tím využije popularity tohoto typu služby avšak bez prostého kopírování, ať se uživatelé snaží sami, my jim k tomu dáme prostor.

Jak je vidno na propagačním videa společnosti Ning, projektů založených jako „vlastní facebook“ vyrůstá jako hub po dešti a ovládají mnoho oblastí internetového trhu. Od seznamek a stránek školních tříd, až po komunity fanoušků slavných kapel. Je zde tedy zřejmá konvence jak současnému Lidé.cz, tak ostatním českým komunitním službám, například na Blog.cz jsou nejnavštěvovanějšími blogy právě ty, které píšou fanoušci teenagerských hudebních skupin.

Resumé

České komunitní služby na tom nejsou zdaleka tak špatně, jak se Vám kamarádi v hospodě budou snažit nakukat. Jistě, je to jeden z nejrychleji padajících segmentů našeho oboru, nicméně i přesto mají tu lepší, tu horší, vždy však rozsáhlé základy, na kterých je i po tom všem možné stavět.

Moje skromná vize pro Lide.cz zní asi takto: Inteligentním provázáním využít portfolia společnosti a zbytečně nekopírovat hlavní konkurenci. Nepálit peníze v marketingu. Zabojovat o perspektivní segment komunitních služeb v mobilech a vybudovat tím další pilíř návštěvnosti. Monetizovat jej pomocí nového mobilního skliku. Redesignovat za pomoci skvělých grafiků a návrhářů UI z projektů Super.cz a Pocasi.cz. S redesignem provést i redefinici reklamních formátů pro zvýšení výkonu reklamy. A na závěr – zauvažovat o vytvoření systému pro tvorbu vlastních sociálních sítí, nebo zkusit white label s někým globálním, kdo už tuto službu má.

A jaké jsou Vaše návrhy, jak vést boj proti facebooku?

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).